2021-05-30, 11:55
Medlem
Nightcr4wlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm4h
Haval’s påhittade historia måste ändå vara den mest genomtänkta planen av de alla ?

Detaljen om rånet och einars bror och pengarna måste ju stämma. Det är sådant polisen lätt kan ta reda på sanningshalten i.
Jag funderar på bilden på Haval och Nils i hallen. Haval påstår väl att den är tagen efter misshandeln och utpressningen, det passar honom bättre då han lättare kan förneka kännedom om händelserna om han dök upp i lägenheten först efteråt.

Bilden kan väl inte rimligtvis vara tagen efter händelseförloppet? Nils ser ganska glad/obekymrad ut, inte heller skadad på något sätt. Så det känns väl mer sannolikt att bilden togs när de gemensamt anlände till lägenheten och att Haval var närvarande under misshandeln, alternativt gick ut under tiden för att ha möjlighet att förneka?
2021-05-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Har du sett bilderna från kidnappningstillfället? Där han flinande posar med klockor och guld? Hans fot på Einars huvud?
Han spelar "reko killen" i rätten men det finns bevis. Det pratas på encro om att Haval borde få vara med och "äta av paran" för det var "tack vare honom" som kidnappningen kunde genomföras.
Han är känd för att vara colatorsk och hans desperata brevskrivande visade inte på en reko kille med stabil ekonomi. Kan han skriva hotbrev till sin egen producent och till Sveriges Radio-anställda med penningmotiv, då kan han nog göra saker mot Einar med...
Förstår inte varför folk är så imponerade av hans sliskiga lögner.

Det du skriver ligger nära hur jag också uppfattar händelserna och Havals inblandning. Att han ska frias i både tingsrätt och sen hovrätt, nja, jag tror ändå inte det. Det finns för mycket för att snacka sig runt det. Men av de som står åtalade är väl osäkerheten om vad utfallet kommer bli störst för Haval.
2021-05-30, 13:00
Medlem
Citat:
Yasin advokat har antagligen sagt ”ljug så lite som möjligt ”. Om han skulle börja hävda ”fick aldrig encro” eller någon annan tog den vidare från mig etc skulle hans trovärdighet påverkas för varje liten grej åklagaren kan motbevisa eller skapa tvivel om. Enda lögnen som är svår att bevisa är vad Yasin egentligen visste personligen och varför han agerade som han gjorde.

Allt annat skulle varit onödigt att ljuga om utan särkilt när det är så tydligt att han hade lösenordet på encron i hans privata.

Hade vart sämre för han om han ljög om encro när lösenordet o allt fanns på hans vanliga iPhone.
2021-05-30, 13:02
Medlem
Den 1 juni e sista rättegångsdagen tror ni någon av artisterna kommer få långa straff haval lätt ändå trovärdig
2021-05-30, 13:09
Medlem
Citat:
Haval’s påhittade historia måste ändå vara den mest genomtänkta planen av de alla ?

Detaljen om rånet och einars bror och pengarna måste ju stämma. Det är sådant polisen lätt kan ta reda på sanningshalten i.
De som alla vet är ju att nått fel har Haval gjort medveten med tanka på vad Einar har sagt och gjort i sina instagraminlägg, där han kallar Haval för ”goare” bland annat
2021-05-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hss777777
Han skulle få en jappning på han Sebbe i dp

Gällde inte den diskussionen en ev framtida deal- Yokhanna i utbyte mot Sebbe + pengar? Tror inte det var "betalning" för E-kidnap, om jag minns/fattade rätt...

Men Y ville nog ha en bra relation med I och Vårby med tanke på allt. Så tror han inte ville verka ohjälpsam men utnyttjade en ursäkt (mycket Aina) som han hoppades I skulle godta utan att bli sur.
2021-05-30, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Kan minnas fel nu men var det inte så att Yasin skulle få hjälp med att döda någon Sebastian i Uppsala, som tack för hjälpen med Einar? Eller gällde det den andra liraren, Maykil Yokhanna(stavning)?
Jag läste Sebbe någonstans minns inte var.
2021-05-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Gällde inte den diskussionen en ev framtida deal- Yokhanna i utbyte mot Sebbe + pengar? Tror inte det var "betalning" för E-kidnap, om jag minns/fattade rätt...

Men Y ville nog ha en bra relation med I och Vårby med tanke på allt. Så tror han inte ville verka ohjälpsam men utnyttjade en ursäkt (mycket Aina) som han hoppades I skulle godta utan att bli sur.

Ilja e bra vän med Yasin så han tänkte säkert inte på grejen han tänkte säkert jag hjälper min vän men sen han kanske inte ville o började förhala grejen eller så hade han märkt att det var mycket aina ute den dagen
2021-05-30, 13:36
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bittan
Jag läste Sebbe någonstans minns inte var.
Sebbe. Verkar vara flera i tråden som inte läst FUP, eller åtminstone läst EnchroChatt konversationerna. Hör man bara ljudfilerna från tingsrätten skall man komma ihåg att det kommer komma slutpläderingar där säkert åklagaren trycker på de åtalades lögner kontra bevisning som finns.
2021-05-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hss777777
Ilja e bra vän med Yasin så han tänkte säkert inte på grejen han tänkte säkert jag hjälper min vän men sen han kanske inte ville o började förhala grejen eller så hade han märkt att det var mycket aina ute den dagen

Ja, ungefär så tror jag. Att han kommer med förslag som "ni kan dra ut honom ur bilen vid ett skönt rödljus" så kan jag ändå se att det är en del i planen. Dels att han inte vill låta I förstå att han inte vill, dels att han köper tid då de inte kommer till studion och sedan avblåser pga Aina.

Förslaget om rödljus kan också vara för att minska kopplingarna till honom själv. I o m att Y kan kopplas till studion och (antar jag ) föreslagit till Einar att ses där, plus att polisen sett honom samma dag i närheten. Det känns nog inte så bra för Y:s del om han vill hålla sig ute i friheten.

Han vill helst avstyra och om inte det går hellre att det sker ute på vägen = mindre koppling till honom själv. Deniability.
Senast redigerad av TigerKid2 2021-05-30 kl. 13:44.
2021-05-30, 13:43
Medlem
ärligt talat så jag har väldigt svårt att tro att Nisse är helt oskyldig. Det känns som det saknas pusselbitar. vi får veta av bla Haval att Nisse hade intriger eller konflikt med någon/några. sen har einar brustit i sitt omdöme o hamnat i problem med bla hamko. lojalitetsbristen kan ju vara kulturellt betingat. som sagt Nisse måste ha retat upp flera i den här konstellationen.
2021-05-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Code90
ärligt talat så jag har väldigt svårt att tro att Nisse är helt oskyldig. Det känns som det saknas pusselbitar. vi får veta av bla Haval att Nisse hade intriger eller konflikt med någon/några. sen har einar brustit i sitt omdöme o hamnat i problem med bla hamko. lojalitetsbristen kan ju vara kulturellt betingat. som sagt Nisse måste ha retat upp flera i den här konstellationen.

Einar skapade ju problem mellan folk i dalen hans förra manager modou och en annan kille minns ej namn det är en av anledningarna till varför han blev rånad för han hade ingen som skyddade honom längre Einar lämnade sstv också. Det är hans eget fel att detta hände han

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in