Citat:
Ursprungligen postat av
jurstud12345
Håller med!
Det är viktigt att hålla isär händelsen som Y är åtalad för från människorovet som faktiskt genomfördes några veckor senare. Min bedömning är att Y:s inblandning är väldigt begränsad och att det är relativt oklart vad som ens planerades under den första händelsen. Det framstår i FUP eller under HF som att han inte hade någon drivande roll, snarare verkar han i princip ha varit likgiltig inför vad som skulle ske. Min gissning är att fotbollsspelaren har varit drivande och Y är lojal mot honom + såg sin chans att göra vårby nöjda så han kunde tänka sig att i någon mån hjälpa dem men hade inga egna intressen i att något ska hända E.
Att gärningen inte ens kom till försökspunkten utan endast hamnade på stämpling sänker också i regel straffvärdet väldigt mycket i förhållande till fullbordat brott (tillsammans med hans passiva roll i övrigt, brist på uppsåt och insikt i vad som planerades etc.). Verkar som att Y:s strategi är väl genomtänkt, eftersom det framkommit att han haft encrolösenordet på sin vanliga mobil erkände han att han använt encro den kvällen. Hans förklaring om att han inte var insatt eller brydde sig om varför de ville träffa E hade kunnat stämma, speciellt eftersom han uppmanar dem att inte komma till studion efter de skriver det om klockan. Vad jag förstår finns det inget som tyder på att han ens haft tillgång till bil den aktuella kvällen utan att han åkt taxi (?), därav är det oklart hur han i så fall skulle genomföra planen om att stanna vid ett rödljus etc. vilket är positivt för hans påstående om att det bara var en förhalning. Däremot förstår jag inte varför han försöker påstå att sms:et om att de skulle dra ut honom var felstavat? om han ändå bara "lurade" fotbollsspelaren och aldrig tänkte köra bilen fanns inte den risken och då skulle det vara rimligt att han skrev det för att verka trovärdig.
Sammantaget framstår det enligt mig som att hans roll i hela åtalet är extremt liten i förhållande till många av de övriga åtalade, det hade förvånat mig om hans eventuella fängelsestraff ens skulle överstiga den tiden han har suttit häktad/kommer ha suttit häktad i mitten av juli då domen faller. Möjligtvis blir han friad redan vid omhäktningen imorgon. Hade han inte varit så känd hade hans inblandning varit en bisak i målet. Rubrikerna om att han "riskerar 18 år", vilket från början var uppenbart ogrundat, har nog spelat en stor roll i uppståndelsen. Verkar som att många har uppfattningen att han typ har genomfört hela människorovet vilket blir konstigt när det finns många andra aspekter i det här åtalet som juridiskt sett kommer få mycket större konsekvenser än hans inblandning.
Bra inlägg. Sammanfattar väldigt väl Yasins situation, även om jag själv uppfattar det som att han har haft betydligt större insikt i planerna än vad han ger sken av. Utifrån hur Ilja formulerar sig när han frågar om klockan känns det uppenbart att de har diskuterat saken tidigare och att Yasin är medveten om att hela grejen går ut på att pressa Nils på pengar/värdesaker. Om Yasin mot förmodan inte redan var informerad om detta och istället endast fått höra att de bara ska prata med Nils på ett fredligt vis är det väldigt märkligt att Ilja frågar om klockan. Snacket på encro är extremt kortfattat och det är uppenbart att det finns en större kontext som inte framgår i chatten.