Citat:
Ursprungligen postat av
histolyt
Hur är sidor som Lexbase lagliga då? Det skulle också betyda att varje gång någon laddar upp en FUP och länkar till den i flashback är kriminell? Flashbacks servrar (eller sidan de lägger upp på) är ej belägna i Sverige och dessutom kan vem som helst ladda ner dem när de väl är uppladdade.
De har utgivningsbevis och är undantagna. De har tillstånd att hantera materialet i mängd. Det har även kritiserats från statens håll när såna tjänster som Lexbase dök upp.
Det är inte kriminellt att lägga upp på nätet i mindre omfattning. Då var jag otydlig. Vad som staten inte kommer att göra är det jag beskrev, eftersom det strider mot vad staten anser är inom ramen för offentlighetsprincipen.
Som ett exempel som är olagligt är om man tar ut en mängd offentliga handlingar. Lägger på USB och säljer till ett bolag i ett annat land. Det är ju inte vad detta gäller men jag gav ett exempel.
Offentlighetsprincipen är hur som helst inte skriven så att det är fri tillgång bara för att det är en offentlig handling. De har rätt att ta ut en kostnad men det är även så att man har rätt att läsa handlingen så är någon manad kan de bege sig till TR och scanna in med egen handscanner. De kommer inte erbjuda stol eller bord men de har skyldighet att erbjuda ett avskilt rum för ändamålet. Då slipper man troligen betala men det är ju även tidsödande att scanna in 10-20 tusen sidor.