Citat:
Ursprungligen postat av
Wockezjabba
Av det jag har sett i de FUP jag har läst:
-deras privata telefoner har varit upplockade till samma telefonmaster som deras encrotelefoner under längre perioder.
-de har "slarvat" ibland och varit lite personliga med att använda namn (inte hela men bla smeknamn som är vedertagna)
-skrivit om privata saker som endast kan kopplas till en person (födelsedagar, barn osv osv)
-ibland har de varit så på pantade att de till och med skickat privata bilder på sig själva, sina brott, sitt pass och ja Gud vet vad.
I just Yasins fall vet jag inte vad han sitter häktad för eller vad de har på honom men jag vet att hans namn framkommer klart och tydlig i chatterna där han ska lura ut Einar.
Ja, precis, jag läste nästan alla sidor av ett protokoll som länkats här och det var som värsta familjesidan. "Jag har blivit pappa" "Grattis bror", "Vad gullig han är". "Pappa fyller år, jag måste vara ledig..." blandat med sida upp och sida ner av drogaffärer, planering av indrivning/utpressning m fl brott. Som en dagbok i stort och smått.
EDIT: Brottsligheten är deras varadag så för vissa kanske kommunikationen kring "verksamheten" nästan blir deras mest använda kanal? Typ som din jobbmejl där du ibland skriver något halvprivat till kollegor du känner för att du inte orkar byta plattform. När du ändå har dem på tråden så att säga.
Man ser också tydligt hierarkin i relationerna - som på en vanlig arbetplats. Och arbetsledare som idkar lite personalvård/vårdar relationen genom att visa lite omtanke om personalens mående och familj och så. Som när avdelningen bjuder på en tårta till 50-årskalaset och skickar en present till den nyblivna föräldern.
EDIT: Nej tydligare än en vanlig svensk arbetsplats. De lindar inte in sina order som den typiska svenska chefen "har du lust att"...