2020-05-04, 23:23
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Varje rättskaffens måste ändå inse att vår guldmedaljör på 3 000 m hinder i Montreal 1976 var dopad. Men, som sagt, det var inte nåt större problem då.
Tvåan och trean polacken Malinowski och östtysken Baumgartl (som föll på sista hindret) var förstås tokdopade. Eftersom dom kom från öst. Och såna slog inte svenske helylle-Anders bara uppbyggd på havregrynsgröt och mammas köttbullar.
Gärderuds tid 8.08,02 är i högsta grad gångbar även idag. Afrikaner som senare kommit under åtta minuter har påkommits med för mycket konstgjort spring i benen.
Tycker nog att Gärderud är värd att hyllas för sin insats

Historien om Gärderuds mycket sannolika dopande skulle kunna bli en jävligt bra dokumentär, om rätt person kontaktar honom med rätt avsikter, så att Anders får viljan att berätta.

Den ska göras av någon som inte vill fördöma det hela utan istället vill förstå hur Anders och i stort sett alla andra i världseliten på den tiden tänkte och intalade sig att de agerade rätt. Skulle vara intressant som fan.
Citera
2020-05-04, 23:48
Medlem
DeepThroat007s avatar
Alla minns väl Östtysken som "snubblade" när han skulle spurta förbi på upploppet...

https://www.youtube.com/watch?v=d5SHtHM-0O0

I verkligheten fick (den förmodligen dopade) Östtysken hjärtattack (o sedan hjärtstopp när han efter loppet smusslats undan). Hölls väldigt tyst om det i media. Efter det gjorde sedan Östtysken inga bra tider mera. Han var slut.

Är ovan mina fria fantasier? Nja, det var en annan svensk med i det loppet o han berättade ovan. Då jag inte är friidrottsintresserad vet jag inte så mycket mer. Har dock inte hört ett knyst om att Gärderud skulle hålla på med förbjudna substanser.
Senast redigerad av DeepThroat007 2020-05-04 kl. 23:49. Anledning: felskrivning
Citera
2020-05-05, 00:14
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Alla minns väl Östtysken som "snubblade" när han skulle spurta förbi på upploppet...

I verkligheten fick (den förmodligen dopade) Östtysken hjärtattack (o sedan hjärtstopp när han efter loppet smusslats undan). Hölls väldigt tyst om det i media. Efter det gjorde sedan Östtysken inga bra tider mera. Han var slut.

Är ovan mina fria fantasier? Nja, det var en annan svensk med i det loppet o han berättade ovan. Då jag inte är friidrottsintresserad vet jag inte så mycket mer. Har dock inte hört ett knyst om att Gärderud skulle hålla på med förbjudna substanser.

Har Glans sagt att han fick en hjärtattack? Var har han sagt det?
Citera
2020-05-05, 09:21
Medlem
Citat:

Har väldigt svårt att tro att östtysken klarar av att springa resterande metrar med hjärtattack. Att ens resa sig upp efter det fallet med hjärtattack anser jag vara orimligt.

Var har du fått denna info ifrån?
Citera
2020-05-05, 09:36
Medlem
Kn Kroks avatar
AG sprang Orientering för Enebybergs IF och var känd för sin fullständiga Uber-fysik och att han alltid tränade. Han sprang innan de andra kom till fyspassen och efter att de andra gått hem. Han och hans tränare införde intervall och backträning.

Några andra fysfenomen i klubben som låg på 40 slag/min i vilopuls hade inte en chans på slättlöpning.

Han var en ok orienterare men överdjävlig i löpning. Var känd som renlevnadsman.
Citera
2020-05-05, 13:04
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
AG sprang Orientering för Enebybergs IF och var känd för sin fullständiga Uber-fysik och att han alltid tränade. Han sprang innan de andra kom till fyspassen och efter att de andra gått hem. Han och hans tränare införde intervall och backträning.

Var detta hans normala träningsrutin eller var det här under perioden 1972-76 när han plötsligt fick extra energi?

Citat:
Ursprungligen postat av caralho-enrabar
Har väldigt svårt att tro att östtysken klarar av att springa resterande metrar med hjärtattack. Att ens resa sig upp efter det fallet med hjärtattack anser jag vara orimligt.

I väntan på svaret så är min spontangissning att det handlar om ett litet missförstånd, men att Baumgartl mycket väl hade drabbats av någon form av hjärtproblem strax efter målgång. Han avled 2010 efter hjärtstopp under en cykeltur, bara 55 år gammal.
Senast redigerad av vinbra 2020-05-05 kl. 13:27.
Citera
2020-05-05, 13:30
Medlem
sk33s avatar
Synen på dopning, eller "smarta lösningar", var väl annorlunda då, men man får också komma ihåg att många idrottare antingen tränade ineffektivt, eller för lite. Eller för mycket, men för fel. Den som tränade målmedvetet och seriöst kunde få stora fördelar. Exempelvis Ingemar Stenmark var tveklöst en stor talang, den största kanske, men jag vågar sätta en slant på att han tränade bättre än de flesta. Samma med Björn Borg, jämfört med de andra tennisglidarna var han väl en träningsprodukt. (Var det inte Ivan Lendl och den generationen som gjorde tennisen rakt igenom proffsig? Annan diskussion kanske)
Citera
2020-05-05, 16:00
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Var detta hans normala träningsrutin eller var det här under perioden 1972-76 när han plötsligt fick extra energi?

Ingen aning. Han tränade nog så smart som "man kunde". Min uppfattning som begeistrad 8 åring och med föräldrar som tränade med honom var att han var reko och ett fys-kraftverk.
Citera
2020-05-05, 17:02
Medlem
Citat:

I ärlighetens namn så skulle väl AG ha blivit trea som bäst om inte östtysken hade fallit. Polacken snubblade i sin tur över östtysken. Hade verkligen flyt i rätt lopp!
Citera
2020-05-05, 17:11
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
I ärlighetens namn så skulle väl AG ha blivit trea som bäst om inte östtysken hade fallit. Polacken snubblade i sin tur över östtysken. Hade verkligen flyt i rätt lopp!

Nej nu är du faktiskt helt ute och cyklar. Anledningen till intrycket att Baumgartl var på väg förbi Gärderud var att Anders som vanligt saktade in lite före hindret, för att sedan lägga in sista raketen efteråt.

Samtidigt köttade Baumgartl bara på mot hindret helt utan att bry sig om att försöka tajma hoppet rätt.

Det felaktiga intrycket förstärktes dessutom av att Plex ylade om Gärderud inte skulle klara östtysken.

Anders hade sannolikt vunnit hur Baumgartl än agerat och polacken var aldrig något hot.

I Hårds historier-avsnittet (se första inlägget) finns flera exempel på när Anders tar det relativt lugnt före hindren – det hade inget med trötthet att göra.
Senast redigerad av vinbra 2020-05-05 kl. 17:26.
Citera
2020-05-05, 23:59
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:

Från den andre svensken som var med i samma lopp, men låg långt efter.
Citera
2020-05-06, 00:17
Medlem
vinbras avatar
Citat:

Citat:
Från den andre svensken som var med i samma lopp, men låg långt efter.

Vad bra att du kom tillbaka. Att springa under pågående hjärtattack är naturligtvis omöjligt så jag funderar på om du kan ha missförstått Dan Glans? Kan han ha menat att Baumgartls hjärtproblem kom strax efter målgång?

Som jag nämnt tidigare så dog ju östtysken bara 55 år gammal efter ett hjärtstopp så inte alls orimligt att hans hjärtproblem kan ha inletts i samband med OS-finalen.
Senast redigerad av vinbra 2020-05-06 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in