• 1
  • 2
2020-05-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Håller med.

Enda gången jag pressar vitlök är när jag vill att det ska smaka mycket vitlök. Som när man gör tzatziki tex.

Annars är det skivor som gäller. Gärna stekta i olja först som ger en lite rundare vitlökssmak.

100%!
Beror lite på humöret, jag pressar nog vitlök max 10ggr per år men nog skär vitlök 355 dagar per år.

Tyvärr tror jag många använder pressen varje gång de äter vitlök, däribland mina egna föräldrar under hela min barndom...
Någon dum lathet bakom det hela och att man kanske ej orkar bry sig så mycket om matteknik, vilket är OK.
När jag flyttade hemifrån och lärde mig laga mat utan att ha en mor som ska lägga sig i matlagningen så entrade jag en värld utan vitlökspress och åh vilken frihet!
Citera
2020-05-04, 17:59
Medlem
Mangelinas avatar
Jag tror att du hade bara oturen att få en extra ettrig vitlök. Ungefär som med chili; vissa är paprikamesiga, andra starka som helvetet själv.
Gjorde pastaköttfärsgratäng till middag ikväll och tjoffade i 4 pressade klyftor och det blev inte obehagligt starkt för det. Men varför förvarar du vitlöken i kylen? Det behövs inte...OCH, det är bättre att skala vitlöken precis innan användning än att förvara den skalad (tappar smak)
Citera
2020-05-04, 18:01
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkiv
En viktig sak att komma ihåg är att inte låta vitlöken gå för länge i pannan.

Man förstör smaken i såna fall.

och framför allt inte fräsa på för hög värme. Vitlöken får en icke angenäm beska
Citera
2020-05-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caralho-enrabar
100%!
Beror lite på humöret, jag pressar nog vitlök max 10ggr per år men nog skär vitlök 355 dagar per år.

Tyvärr tror jag många använder pressen varje gång de äter vitlök, däribland mina egna föräldrar under hela min barndom...
Någon dum lathet bakom det hela och att man kanske ej orkar bry sig så mycket om matteknik, vilket är OK.
När jag flyttade hemifrån och lärde mig laga mat utan att ha en mor som ska lägga sig i matlagningen så entrade jag en värld utan vitlökspress och åh vilken frihet!

Min pappa är från Italien så han har lärt mig hur man ska använda vitlöken i det italienska köket. Vilket ofta innebär att aldrig ha den rå i maten.

Minns att jag åt spaghetti och köttfärssås hemma hos en kompis när jag var yngre och de hade tre pressade klyftor rakt ner i såsen innan servering.

Jag älskar vitlök och kan ibland äta hela klyftor som är inlagda i olja och vitlökssås ska smaka mycket vitlök. Men det får aldrig ta över maten. Enligt mig iaf. Sen är smaken som baken.
Citera
2020-05-05, 18:33
Bannlyst
Så jäkla delikat är den inte! Man kan pressa eller skiva den.

Något mer kan man inte göra.

Marco har ett sätt att använda salt och olja när han använder vitlök.

Men det är lite överdrivet. Jag antar att han försöker stila.

Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Vitlök kan och skall hanteras på olika sätt.
Vilken avsikt har du? Vad vill du uppnå?
Det finns ingen värdering i hur du använder den.
Inget ”fint” eller ”rätt” så länge du följer din idé.

Att generellt skriva ut hur man hanterar en vitlök är lika dumt som att skriva ut hur man hanterar nötfärs. Som om det fanns ett enda svar.

Senast redigerad av Pinkiv 2020-05-05 kl. 18:37.
Citera
2020-05-05, 20:31
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Sen förstår du väl att alla råvaror inte är likadana?
Vad får dig att fråga det?
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Av andra matintresserade har jag hört att vitlöken kan smaka mer frän när den börjat utveckla skott och insidan börjat bli grön. Tydligen bör man då rycka ur det gröna skottet. Har dock inte märkt skillnad själv.
Det var ny vitlök. ~Två dagar sen köp.
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Köp med omsorg. Känn o kläm. Leta efter hårda fina utan missfärgningar.
,
Den är hård och har fin färg, luktade gott när jag pressade.
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Ibland har man ju bara otur med det man köper. Men jag har lärt mig att man inte ska låta lök ligga hackad framme utan att den ska i stekpannan eller vad man nu använder direkt. Det kanske gäller vitlök också?

Du använde väl inte matberedare för att hacka löken?
Anledningen att jag lät halvorna ligga en stund är Rhonda Patrick. Enligt henne utvecklar vitlök nyttigheter om insidan får ha kontakt med syre i 5-10 minuter. Bör kanske begränsa tiden till det.

Nej, ingen matberedare. Prövade det en gång av nyfikenhet. Det resulterade i en bitter, mycket jordig smak. Helt annorlunda från det jag upplevde.

Iaf, jag ska förvara den i rumstemperatur from. nu, och jag antar att det gäller lök och potatis också, som det är i affären?
Citera
2020-05-05, 23:02
Medlem
1. Lägg inte vitlök i kylen
2. Tillaga vitlöken först innan tex steka den
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto