2020-05-03, 14:51
Medlem
Jag har enskild firma och funderar på om jag genom att periodisera vinsten kan slippa värnskatten som slopas detta året ? Eller räknas fortfarande inkomsten som detta året med tillhörande skattesatser?

På samma spår undrar jag om det går att undvika kommunalskatt på samma vis ? Flyttar från en kommun med extra hög till en med extra låg. Blir 2% i diff o vore fint att kunna dodga lite.

Är sent ute som vanligt :/ oehört tacksam om någon har möjlighet att svara.
Citera
2020-05-03, 14:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boobs

På samma spår undrar jag om det går att undvika kommunalskatt på samma vis ? Flyttar från en kommun med extra hög till en med extra låg. Blir 2% i diff o vore fint att kunna dodga lite.

Är sent ute som vanligt :/ oehört tacksam om någon har möjlighet att svara.

Din folkbokföringsadress 2019-11-01 bestämmer var du skattar under hela 2020 (osv..)

Så, oavsett när du flyttar under 2020 så fortsätter du att skatta där du var skriven första november förra året.
Citera
2020-05-03, 15:07
Medlem
Ok. Men genom periodisering kan jag skjuta på det länge nog för att räknas som nya kommunen? Jag kommer ändra folkbokföringsadress närmsta dagarna. Nästa år när jag för in vinsten borde jag kunna räkna det som den nya kommunen ?
Citera
2020-05-03, 16:44
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boobs
Ok. Men genom periodisering kan jag skjuta på det länge nog för att räknas som nya kommunen? Jag kommer ändra folkbokföringsadress närmsta dagarna. Nästa år när jag för in vinsten borde jag kunna räkna det som den nya kommunen ?
Ja, däremot kan du inte flytta utomlands och skatt för periodiserade inkomster där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in