2020-05-03, 13:58
Medlem
Man-At-Armss avatar
Rune Andréasson hämtade inspiration till skapelsen av sin populäraste seriefigurer Bamse från de lite mindre kända föregångarna Teddy samt Lille Rikard och hans katt

Georges Remi, alias Hergé, skapade innan Tintin en serie vid namn "Totor, lämlarnas patrulledare" som handlade om en belgisk scout's äventyr. Totor var lik den tidiga Tintin.

Jag tar upp två kända serietecknares tidigare mindre kända verk, men som det framgår i titeln, är serieskapares mindre kända verk i fokus, inte när i skaparnas liv serien publicerades.

Har ni exempel på kända serieskapares mindre kända serier?
Citera
2020-05-03, 14:21
Medlem
mikaelss avatar
Räknas Charlie Christensen? Han gjorde (gör?) Arne Anka men har också gjort en tecknad version av Röde Orm.
Citera
2020-05-03, 14:47
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Under åren 1972-1975 ritade Jim Davis en idag nästan helt bortglömd seriestripp med namnet Gnorm Gnat som handlade om ett knott. Den blev aldrig särskilt populär och när den lades ner skapade han istället Katten Gustaf som rönte betydligt större succé.
Citera
2020-05-03, 15:06
Medlem
Jag vet inte om det här egentligen platsar, då serierna ändå är ganska kända och inte minst väldigt omtyckta, men de är kanske inte lika brett kända som serieskaparens andra verk. André Franquin tecknade och skrev berättelser till Spirou (skapad av Rob-Vel), samt skapade Gaston, Marsupilami och Mickes Äventyr. Men det är värt att påminna om hans Svarta idéer (Idées noires), som han skapade 1977-83, som kännetecknas att de är lite mer grymma och mörka, samt alltid skildras i svart silhuett. Jag tror inte de är riktigt lika kända i Sverige som t.ex. Spirou, Gaston och Marsupilami, men jag gillade att läsa dem när jag växte upp:

https://www.google.com/search?q=%22svarta+id%C3%A9er%22&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwic65uJ4ZfpA hVtwcQBHa_qCcAQ_AUoAXoECB8QAw&biw=1366&bih=609
Citera
2020-05-03, 15:13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Under åren 1972-1975 ritade Jim Davis en idag nästan helt bortglömd seriestripp med namnet Gnorm Gnat som handlade om ett knott. Den blev aldrig särskilt populär och när den lades ner skapade han istället Katten Gustaf som rönte betydligt större succé.

Jim Davis skapade ju under några år även sidoserien U.S. Acres/Orson's Farm, även om han väl liksom i fråga om Garfield redan då hade assistenter som tecknade och skrev. Det var väl samma affärsidé som inte minst Mort Walker och hans studio använde, att ha flera parallella serier rullande samtidigt. Dels kunde man oftare få avsättning för sina gags – det skämt som av någon anledning inte passade för den ena serien kunde kanske i stället användas i den andra – och dels var det lättare för syndikaten att sälja in B- och C-serierna till konkurrenttidningarna. När t.ex. Expressen hade lagt vantarna på Garfield kunde Aftonbladet i stället erbjudas den (ännu tristare) Orson, och köpte den också.

Även Snobbens Charles Schulz, som ju annars ofta brukar ses som livslångt ett med sitt verk, hade ju en del parallella projekt igång i början av sin karriär: illustrationsuppdrag, kristna skämtteckningar, manus till sportserien It's Only A Game. Någon gång vid mitten av 50-talet lekte han tydligen även med tanken att starta en parallell dagspresserie om vuxna, Hagemeyer:

https://i1.wp.com/www.dailycartoonist.com/wp-content/uploads/2019/07/hagenmeyer2.jpg?resize=1024%2C493&ssl=1
Citera
2020-05-03, 15:14
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Räknas Charlie Christensen? Han gjorde (gör?) Arne Anka men har också gjort en tecknad version av Röde Orm.

Ja, absolut

Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele

Intressant. Tar mig friheten att länka ett citat från Garfield Wiki:

Citat:
Gnorm Gnat was a comic strip by Jim Davis based on fictional insects, especially a gnat named Gnorm. The strip appeared in The Pendleton Times in Pendleton, Indiana from 1973 to 1975. Since the character did not achieve mainstream success, Davis moved on to the comic strip Jon, which later became Garfield.

Visste inte heller att serien Garfield först hette Jon.

https://garfield.fandom.com/wiki/Gnorm_Gnat

Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag vet inte om det här egentligen platsar, då serierna ändå är ganska kända och inte minst väldigt omtyckta, men de är kanske inte lika brett kända som serieskaparens andra verk. André Franquin tecknade och skrev berättelser till Spirou (skapad av Rob-Vel), samt skapade Gaston, Marsupilami och Mickes Äventyr. Men det är värt att påminna om hans Svarta idéer (Idées noires), som han skapade 1977-83, som kännetecknas att de är lite mer grymma och mörka, samt alltid skildras i svart silhuett. Jag tror inte de är riktigt lika kända i Sverige som t.ex. Spirou, Gaston och Marsupilami, men jag gillade att läsa dem när jag växte upp:

https://www.google.com/search?q=%22svarta+id%C3%A9er%22&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwic65uJ4ZfpA hVtwcQBHa_qCcAQ_AUoAXoECB8QAw&biw=1366&bih=609

För mig är också André Franquin's Svarta idéer mindre känd än Spirou, Gaston och Marsupilami. Jag tror att det var i Epix jag läste serien och blev glatt överraskad över det mörka.
Senast redigerad av Man-At-Arms 2020-05-03 kl. 15:36.
Citera
2020-05-03, 16:08
Medlem
senaps avatar
Innan Martin Kellerman skapade Rocky så ritade han för Pyton (i Rocky refererad till som Kissbomben).
Citera
2020-05-03, 16:26
Medlem
På temat i trådstarten kan nämnas Mort Walkers serie med collegenörden Spider, som transformerades till Knasen när han bestämde sig för att pröva en serie i militärmiljö istället.
Citera
2020-05-03, 18:38
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Jag tar upp två kända serietecknares tidigare mindre kända verk, men som det framgår i titeln, är serieskapares mindre kända verk i fokus, inte när i skaparnas liv serien publicerades.

Har ni exempel på kända serieskapares mindre kända serier?

Det finns otaliga exempel i seriehistorien. Jag skulle tro att de flesta klassiska serieskapare, som den läsande allmänheten idag kopplar ihop med en eller ett par "huvudverk", under sin långa bana också kreerade serier som idag är ganska okända. Hergé var ju även upphovsman till

Smecken och Sulan / Quick & Flupke
https://sv.wikipedia.org/wiki/Smecken_%26_Sulan

Popol och Virginie i Vilda västern / Les aventures de Popol et Virginie chez les Lapinos

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Popol_och_Virginie_i_Vilda_v%C3%A4stern

och dessutom till en rad dagsländor som Cet aimable M. Mops, Les Aventures de Tom et Millie, Dropsy, Monsieur Bellum med flera.
https://en.wikipedia.org/wiki/Minor_comics_by_Herg%C3%A9

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
På temat i trådstarten kan nämnas Mort Walkers serie med collegenörden Spider, som transformerades till Knasen när han bestämde sig för att pröva en serie i militärmiljö istället.

Mort Walker fick sin första serie publicerad i Kansas City Journal år 1936, när han var tretton (!) år. Den hette The Limejuicers / Lime Juicers och handlade om ett gäng brittiska sjömän och deras koleriske och tjocke kapten ... Den gick i ett års tid. Över 40 år senare sa Walker i en intervju:
The odd thing about it is that a few years ago I was going back looking over those things, and it suddenly struck me that I'm doing the same thing I was doing when I was fifteen ... Only instead of a fat captain, I've got a fat sergeant and a bunch of bumbling soldiers. It shows how creative you are at one age, then all you do later is perfect it.
Senast redigerad av Ördög 2020-05-03 kl. 18:59.
Citera
2020-05-03, 19:24
Medlem
Ördögs avatar
Bill Watterson had en rad kortvariga "ungdomssynder" på sitt samvete, innan Kalle och Hobbe gjorde entré hösten 1985. Nämnas kan Mewkis and Fester, en serie om två lata och öltörstiga studenter, som Watterson under studietiden på Kenyon College år 1979 tecknade för The Collegian. Serierna har sedan dess inte återpublicerats i någon bok, men här är lite prover.

https://imgur.com/r/newspapercomics/hSkOl
Senast redigerad av Ördög 2020-05-03 kl. 19:27.
Citera
2020-05-03, 19:52
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Mort Walker har redan dykt upp i tråden flera gånger. Jag kan väl då också nämna hans kortlivade alster Gamin and Patches, som gick under namnet Jojje och Lappen när den publicerades i Serieparaden här i Sverige på 90-talet. Den handlade om en gatpojke och hans lusiga byracka som lever under fattiga förhållanden i storstan.

Serien var väl ungefär lika rolig som att sortera strumpor efter tvätten och jag minns att jag också alltid störde mig på Jojjes fula utseende med en för kort tröja som visar kulmagen och brett sittande ögon som tycks stirra åt två håll samtidigt.
Senast redigerad av Banzai-Perkele 2020-05-03 kl. 19:55.
Citera
2020-05-03, 20:08
Medlem
Man-At-Armss avatar
Tidiga och idag relativt okända verk som Stan Lee varit med att skapa:

Under 40-talet utgavs The Destroyer, en för mig tidigare okänd superhjälte-trio samt Jack Frost.
Frost är onekligen lik Iceman från X-Men. Iceman föddes 20-år senare. Och då hade Frost troligtvis varit en utfryst hjälte under många år.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bill Watterson had en rad kortvariga "ungdomssynder" på sitt samvete, innan Kalle och Hobbe gjorde entré hösten 1985. Nämnas kan Mewkis and Fester, en serie om två lata och öltörstiga studenter, som Watterson under studietiden på Kenyon College år 1979 tecknade för The Collegian. Serierna har sedan dess inte återpublicerats i någon bok, men här är lite prover.

https://imgur.com/r/newspapercomics/hSkOl

Det där är guld!
Senast redigerad av Man-At-Arms 2020-05-03 kl. 20:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in