2020-05-02, 17:32
Medlem
JordTraditionArvs avatar
Hej Flashback !

Jag käkade Fluoxetin 20 mg och Fluanxol 0,5 mg i två dagar, därefter kände jag att jag hade fått diverse sexuella biverkningar, lite svårare att få stånd, mindre känsel i kuken och minskad sexlust.
Därför valde jag att avbryta behandlingen för att förhoppningsvis bli av med dessa bieffekter.

Det är två dagar sen jag avbröt behandlingen och idag känner jag ännu mindre sexlust än igår och i princip ingen förmåga till erektion. Det man ska tänka på är att Fluoxetin har väldigt lång halveringstid 4-6 dagar , så i princip är det som att min kropp fortfarande medicineras , jag har räknat ut att jag har cirka 70-80% av läkemedlet kvar i kroppen i förhållande till vad jag hade för två dagar sen. Det kan vara orsaken till att det fortsätter att bli sämre.

Sitter ju såklart och nojjar satan dock om att dessa biverkningar inte ska försvinna. Har läst om människor som fått permanenta biverkningar efter SSRI, men de har allihop tagit det under längre tid, flera månader eller år.

Min fråga till er är:

1: Har någon upplevt något liknande på fluoxetin eller annat SSRI, dvs att ni fått sexuella biverkningar snabbt efter att ni börjat ta medicinen och därefter avbrutit. Hur upplevde ni förloppet därefter, blev ni av med biverkningarna ?

2: Kan även vara någon som upplevt total förlust av libido och i princip erektion på ett SSRI och sedan bytt över till ett annat där de fått tillbaka de sexuella funktionerna?

Är grymt tacksam för svar. Känns ju lite segt om man skulle dratt på sig permanenta sådana här brutala biverkningar efter bara 2 dagar, känns ju som att det borde vara omöjligt, men jag vet inte riktigt hur medicinen funkar, den kanske kan fucka upp hjärnan på 1-2 dagar bara.

Ursäkta långt inlägg, skriven av en nojjig och stressad hjärna.

Med vänliga hälsningar
Citera
2020-05-02, 17:45
Avstängd
jjujjus avatar
Har inte läst inlägget noggrant för jag känner mig lite för lat just nu men jag vill ändå hjälpa dig eftersom att jag har gått på det läkemedlet.

Att sluta efter 2 dagar har nog knappast ens hunnit ge dig någon som helst effekt. Jag tror att allt sitter i ditt huvud. Och det där med att man fått problem handlar nog om människor som tagit läkemedlet i över 10 år. Du kan ju inte ta ett läkemedel som du känner att du är rädd för...det förstör ju hela meningen med medicinen. Jag föreslår att du pratar med en läkare och berättar hur du känner.

Mina biverkningar var att jag svettades väldigt mycket under natten. Annars så tyckte jag att det läkemedlet var riktigt bra, man slapp gå upp i vikt utav det också!
Citera
2020-05-02, 17:48
Medlem
Det är ingen som får några permanenta biverkningar och definitivt inte efter två dagar.
Det låter snarare som det är tanken på biverkningar som gör dig väldigt stressad och därav symptomen.
Citera
2020-05-02, 18:08
Medlem
JordTraditionArvs avatar
Tack för era svar. Jag tror att det definitivt kan ligga nåt i det ni säger, men att faktiska biverkningar kan kicka in efter 2 dagar är ju inte så konstigt tänker jag. Däremot borde de inte bli permanenta efter så kort tid. Menar att det finns kvar en hel del läkemedel i min kropp och att det kanske tar någon vecka eller två innan det börjar rensas ut och därmed bli symptomfri?
Citera
2020-05-02, 19:27
Medlem
Lär komma tillbaks efter ett par veckor.
PSSD är ganska sällsynt och beror troligtvis på fler saker än ssri-bruk.
Citera
2020-05-02, 20:22
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Lär komma tillbaks efter ett par veckor.
PSSD är ganska sällsynt och beror troligtvis på fler saker än ssri-bruk.

Inte garanterat, när jag åt SSRI för ett antal år sedan.. Så fick jag PSSD i över 8 månader tills en MAOI av någon anledning reverserade förändringarna.

Harmala-alkaloider ifall någon undrar.
Citera
2020-05-02, 20:58
Medlem
JordTraditionArvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Inte garanterat, när jag åt SSRI för ett antal år sedan.. Så fick jag PSSD i över 8 månader tills en MAOI av någon anledning reverserade förändringarna.

Hur länge käkade du SSRI? Tänker att det faktum att jag bara tog det i två dagar borde vara till min fördel.

Vad är MAOI ?
Citera
2020-05-02, 21:54
Medlem
Citat:

Du tog det också vips fick du känsel och sexlust igen?
Låter märkligt måste jag säga. Känns som en ren tillfällighet eller placeboeffekt eller nåt annat du förändrade då.
Jag tror PSSD handlar om att 5ht1-receptorerna blir uppreglerade samt att dopaminsignaleringen undertrycks på något sätt som sitter i. Även en negativ feedback med högt prolaktin.
Mycket har även tror jag att göra med att man edgar som fan för att få orgasm pga ssriet gör det svårt att komma. Då nedregleras dopaminreceptorer eftersom man alltid ligger på gränsen till orgasm med ständigt flöde av dopamin som också hålls tillbaka så det frigörs mer.
Jag vette fan. Nåt sånt.

Detta skulle man aldrig kunna åstadkomma med några dagars bruk ssri utan kräver månaders bruk.
DOCK finns det faktiskt studier som visar ett en ynka dos ssri kan förändra hjärnans kemi permanent vilket är skrämmande. Men vi får komma ihåg att hjärnan ständigt skapar nya nervbanor pga neuroplasticitet.
Citera
2020-05-02, 23:11
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordTraditionArv
Hur länge käkade du SSRI? Tänker att det faktum att jag bara tog det i två dagar borde vara till min fördel.

Vad är MAOI ?

Cipralex i 3 månader.
Andra gången var Brintellix i 5 månader..

Bägge gångerna lyckades jag alltid återställa det med nyttjade av MAOI-hämmare.
Rätt lustigt att veta att man kan syntetiskt skapa erektil dysfunktion och sedan återställa det.

Citat:
Du tog det också vips fick du känsel och sexlust igen?
Låter märkligt måste jag säga. Känns som en ren tillfällighet eller placeboeffekt eller nåt annat du förändrade då.
Jag tror PSSD handlar om att 5ht1-receptorerna blir uppreglerade samt att dopaminsignaleringen undertrycks på något sätt som sitter i. Även en negativ feedback med högt prolaktin.
Mycket har även tror jag att göra med att man edgar som fan för att få orgasm pga ssriet gör det svårt att komma. Då nedregleras dopaminreceptorer eftersom man alltid ligger på gränsen till orgasm med ständigt flöde av dopamin som också hålls tillbaka så det frigörs mer.
Jag vette fan. Nåt sånt.

Detta skulle man aldrig kunna åstadkomma med några dagars bruk ssri utan kräver månaders bruk.
DOCK finns det faktiskt studier som visar ett en ynka dos ssri kan förändra hjärnans kemi permanent vilket är skrämmande. Men vi får komma ihåg att hjärnan ständigt skapar nya nervbanor pga neuroplasticitet.

Japp, så enkelt var det för mig, tog i snitt 4-5 dagar.
Visserligen har det att göra med 5HT1-A receptorer som blir nedreglerade, men det har inte så stor signifikans för dopaminreceptorerna.

MAOI-hämmare gör att nedbrytningen av monoaminer hämmas vilket gör att det bl.a. leder till downstream effekter som i sin tur uppreglerade en kaskad av andra receptorer som blev nedreglerade..

Det är komplext och jag är alldeles för trött för att förklara ingående dess neurobiologi rörande PSSD.. Och suck, nej.. Det var inte placebo.
Citera
2020-05-02, 23:16
Medlem
Citat:
Cipralex i 3 månader.
Andra gången var Brintellix i 5 månader..

Bägge gångerna lyckades jag alltid återställa det med nyttjade av MAOI-hämmare.
Rätt lustigt att veta att man kan syntetiskt skapa erektil dysfunktion och sedan återställa det.

Japp, så enkelt var det för mig, tog i snitt 4-5 dagar.
Visserligen har det att göra med 5HT1-A receptorer som blir nedreglerade, men det har inte så stor signifikans för dopaminreceptorerna.

MAOI-hämmare gör att nedbrytningen av monoaminer hämmas vilket gör att det bl.a. leder till downstream effekter som i sin tur uppreglerade en kaskad av andra receptorer som blev nedreglerade..

Det är komplext och jag är alldeles för trött för att förklara ingående dess neurobiologi rörande PSSD.. Och suck, nej.. Det var inte placebo.

Intressant. Undra om aurorix skulle kunna ha samma effekt.
Jag blir inte klok på vad jag hade för något innan mitt trauma, om det var PSSD eller porrskada. Nofap skapade världens drag i ballen i början sedan dog det och tror jag hamnade i flatline.

Vad fick du för effekt av alkaloiderna för övrigt och hur tusan får man tag i detta? Varför slutade du?
Citera
2020-05-02, 23:29
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Intressant. Undra om aurorix skulle kunna ha samma effekt.
Jag blir inte klok på vad jag hade för något innan mitt trauma, om det var PSSD eller porrskada. Nofap skapade världens drag i ballen i början sedan dog det och tror jag hamnade i flatline.

Vad fick du för effekt av alkaloiderna för övrigt och hur tusan får man tag i detta? Varför slutade du?

Googla Peganum Harmala.

https://topextracts.com/product/peganum-harmala-syrian-rue-201-extract-powder/
https://www.prylshoppen.se/product_info.php?products_id=1267

Det är en RIKTIGT trevlig MAOI. Banesteriopsis caapi är också intressant att titta på som MAOI.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6353393/

Harmine, 7‐methoxy‐1‐methyl‐9H‐pyrido (3,4‐b)indole and harmaline, 4,9‐dihydro‐7‐methoxy‐1‐methyl‐3H‐pyrido (3,4‐b)indole, and norharmine are found in P. harmala and B. caapi and are beta carboline alkaloids.2, 16 Though harmaline is almost exclusively found in P. harmala seeds, harmine can be extracted from both the seeds and roots.17 The pharmacological effects of harmine have been attributed mainly to its central monoamine oxidase (MAO) inhibitory properties, but in vivo and rodent studies have shown that extracts of B. caapi and also P. harmala lead to striatal dopamine release.18, 19, 20

Harmine is also a N‐methyl‐d‐aspartate (NMDA) receptor antagonist.21 Some researchers speculated that the rapid improvement observed in PD patients might be owing to these antiglutamatergic effects.2

Jag förstår inte frågan när du säger varför jag slutade, slutade med vaddå exakt?
Citera
2020-05-02, 23:36
Medlem
Citat:
Googla Peganum Harmala.

https://topextracts.com/product/peganum-harmala-syrian-rue-201-extract-powder/
https://www.prylshoppen.se/product_info.php?products_id=1267

Det är en RIKTIGT trevlig MAOI. Banesteriopsis caapi är också intressant att titta på som MAOI.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6353393/

Harmine, 7‐methoxy‐1‐methyl‐9H‐pyrido (3,4‐b)indole and harmaline, 4,9‐dihydro‐7‐methoxy‐1‐methyl‐3H‐pyrido (3,4‐b)indole, and norharmine are found in P. harmala and B. caapi and are beta carboline alkaloids.2, 16 Though harmaline is almost exclusively found in P. harmala seeds, harmine can be extracted from both the seeds and roots.17 The pharmacological effects of harmine have been attributed mainly to its central monoamine oxidase (MAO) inhibitory properties, but in vivo and rodent studies have shown that extracts of B. caapi and also P. harmala lead to striatal dopamine release.18, 19, 20

Harmine is also a N‐methyl‐d‐aspartate (NMDA) receptor antagonist.21 Some researchers speculated that the rapid improvement observed in PD patients might be owing to these antiglutamatergic effects.2

Jag förstår inte frågan när du säger varför jag slutade, slutade med vaddå exakt?

Tack, uppskattar länkarna. Var huvudsyftet att försöka bota din PSSD vilket du gjorde sedan slutade? Det är min fråga, varför du inte fortfarande tar det?
Antar man kanske bör cykla dessa substanser.
Jag är förövrigt jävligt sugen på att prova låg dos selegilin som hämmar mao B och höjer dopamin. En metabolit är även metamfetamin.

Nu drar vi lite off topic här men.
När du tog Harmala alkaloider, tog du det lugnt med tyraminmat? Hittar inte info om den hämmar a eller b eller om den är reversibel eller ej.
Senast redigerad av VillJalentine 2020-05-02 kl. 23:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in