2020-05-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
För mig är det hål i huvet från början att köpa så dyr bostad att man får amorteringskrav. Har man inte råd ska man inte köpa. Men alla är vi saliga i vår egen tro.

Må så vara. Känner dock väldigt få som kan köpa Sig en bostad utan att behöva amortera.
Citera
2020-05-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Corona har hållt på nu i månader.
3000 döda.
100.000 har varslats eller sparkats.
Hotellen står tomma.
Tusentals konkurser.

Lägenhetspriserna i princip orörliga. Inte ens 5% ner eller 10. Fullständigt ofattbart.

Säljaren styr marknaden? Lägenheten blir inte billigare om säljaren inte säljer. Jag ska själv sälja i sommar. Får jag inte det jag vill ha +-100.000, så hyr jag hellre ut den. Vilket innebär att inkomsten från hyran täcker både den lägenheten, och den nya lägenheten.
Citera
2020-05-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det finns i stadgarna i svenska bostadsrättsföreningar att man inte får hyra ut hur som. Det är annat utomlands där man faktiskt äger sin lägenhet o får hyra ut den till vem man vill.

Men de med pengar kommer kunna köpa billigt på attraktiva lägen. O troligen göra en god affär (om de vill stanna i ett Sverige i förfall).

Jag är rädd att vi kommer få se en storskalig utflyttning från Sverige om landet går in i en depression. O även det kommer påverka priset negativt o skapa osäkerhet långsiktigt.

Svensken har accepterat höga skatter för: Trygghet. A-kassa, Pension, Socialförsäkring, sjukvård, omsorg o kvalitativ fri utbildning. När inte det levereras så går flytt lassen dit skatterna är lägre o det är varmare eller trygghetslistan kan uppfyllas.

Det som kan rädda Sverige är om det blir värre i andra länder.

Själv funderar jag på om inte Kina kan ha framtiden för sig.

Ja jag tror du har helt rätt i att vi kmr få se en större utflyttning från Sverige. Min känsla är att de människor som har viljan och staken kmr försöka starta om någon annanstans. De svaga Svennarna som lever i sin bubbla om att Sverige är världens bästa land kmr stanna, trots att bubblan kmr spricka stenhårt till slut.

Angående Asien så har jag sagt det redan innan Corona; Inga imperium varar för evigt och kurvan för väst har pekat nedåt länge och kmr fortsätta nedåt. Asiens (nej inte hela Asiens) kurva kmr fortsätta uppåt och länder som SydKorea, Japan, Taiwan, Singapore oxh framförallt Kina kmr ta över mer och mer marknadsandelar från Väst.

Men stanna ni i Svenneland och klaga på hur mkt skatt ni betalar och sup er fulla varje helg!
Citera
2020-05-05, 11:38
Medlem
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?

- Nej, inte i basscenariot. Men en korrektion är knappast osannolik.

2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?

- För egen del eller vad åsyftar frågan?

3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?

Nej, det kommer den inte. Är man orolig för detta kan man såklart att köpa dollar. Dock är det förknippat med viss risk på medel - lång sikt efter FED:s historiska åtgärder. En försäkring i form utav guld är alltid att rekommendera (fysiskt inköpt men låg spread alt. fysiskt backad ETF). Bitcoin kan också vara ett alternativ, dock är detta mer utav ett "bett".

4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?.

Nej, detta kommer inte att ske. Och knappast Euro.
Citera
2020-05-05, 11:47
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns en tröghet i bostadsmarknaden, vi är bara i början på Coronakrisen, det lär dröja tills hösten före de skakar ordentligt även där. Men det kommer.

Är en nedgång på 50% rimligt scenario på 3-5 års sikt? (förutsättning: svår lågkonjuktur)
Citera
2020-05-05, 11:58
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
För mig är det hål i huvet från början att köpa så dyr bostad att man får amorteringskrav. Har man inte råd ska man inte köpa. Men alla är vi saliga i vår egen tro.

Vad är alternativet? Att bo i en tvåa på 40 kvadrat med en familj på 2 vuxna och 2 barn? Att köpa en lite större bostadsrätt i ett ghetto och låta ungarna gå i Sverige sämsta skola där? Att säga upp sig från jobbet och flytta till nån liten kommun där det inte finns några jobb?

Marknaden är katastrof och det är knappast någon som vill ta lån för att bo, men så ser det ut idag och något egentligt alternativ finns inte heller.
Citera
2020-05-05, 11:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Är en nedgång på 50% rimligt scenario på 3-5 års sikt? (förutsättning: svår lågkonjuktur)
Omöjligt att säga, att det blir så mycket som 50 % generellt tror jag inte, men kan inte utesluta det heller. Det beror helt på hur länge och hur svårt Corona härjar. Kommer ett vaccin eller att andra vågen blir mild så kan ekonomin mycket väl börja att repa sig under nästa år.
Vi har trots allt haft en viss justering sedan 2017 redan.
Citera
2020-05-05, 12:25
Medlem
Citat:

Om du frågar bubbelbabblare har de trott på detta i årtionden men det har blivit det rakt motsatta. Du kommer alltid hitta folk som tror på det eller som åtminstone säger att de tror på det eftersom vill att det ska hända.

Du kan däremot fundera på varför någon skulle sälja för ett pris som är hälften av idag. Med ett sådant pris skulle bokostnaden bli löjligt låg och alternativet som är att hyra i andra hand extremt mycket högre. Man skulle alltså behöva en mycket hög inkomst för att tycka att den merkostnaden inte spelar någon roll.
Citera
2020-05-05, 12:44
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Omöjligt att säga, att det blir så mycket som 50 % generellt tror jag inte, men kan inte utesluta det heller. Det beror helt på hur länge och hur svårt Corona härjar. Kommer ett vaccin eller att andra vågen blir mild så kan ekonomin mycket väl börja att repa sig under nästa år.
Vi har trots allt haft en viss justering sedan 2017 redan.

Ja coronaviruset har skapat lite osäkerhet hos spekulanterna. Jag tänkte på nedgång föder nedgång som föder nedgång. Usch, nedgångskurvor är inte roliga att kolla på. Nedgångar kan vara dramatiska och snabba har jag läst nånstans på internet. Det smartaste tipset för spekulanterna är att blunda och hoppas på det bästa.
Citera
2020-05-05, 12:46
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Svar nej. Det finns enligt mig ingenting som talar för det. För att detta ska ske måste en "black swan" dyka upp och ställa allt på ända. Då talar vi inte bara om bostäder utan i princip hela vårt samhälle.

Exempel på det skulle vara ett krig inom våra gränser eller att hela det finansiella systemet brakar ihop då världens skuldberg måste regleras.

En svår lågkonjunktur kommer inte att räcka för att halvera bostadspriserna.

// CC
Citera
2020-05-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ja coronaviruset har skapat lite osäkerhet hos spekulanterna. Jag tänkte på nedgång föder nedgång som föder nedgång. Usch, nedgångskurvor är inte roliga att kolla på. Nedgångar kan vara dramatiska och snabba har jag läst nånstans på internet. Det smartaste tipset för spekulanterna är att blunda och hoppas på det bästa.

För att förstå hur en potentiell säljare kommer agera får du tänka på dennes alternativ. Räkna på hur boendekostnaderna förändras om man säljer och istället hyr i andra hand. Sedan kan du också fundera på varför man skulle vilja realisera en förlust om det dessutom leder till betydligt högre boendekostnader och eventuellt också sämre boende plus böket med att flytta.

Osäkerhet kommer inte trigga fram ett sådant beteende hos särskilt många, utan då får du anta massarbetslöshet som tvingar fram det. Men vilket intresse skulle bankerna ha av att tvinga fram många av sina kunder att sälja till ett pris långt under lånens värde? Detta skulle innebära att banken får ta den förlusten. Att göra detta i ett läge av massarbetslöshet kommer inte gynna banken.
Citera
2020-05-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
För att förstå hur en potentiell säljare kommer agera får du tänka på dennes alternativ. Räkna på hur boendekostnaderna förändras om man säljer och istället hyr i andra hand. Sedan kan du också fundera på varför man skulle vilja realisera en förlust om det dessutom leder till betydligt högre boendekostnader och eventuellt också sämre boende plus böket med att flytta.

Osäkerhet kommer inte trigga fram ett sådant beteende hos särskilt många, utan då får du anta massarbetslöshet som tvingar fram det. Men vilket intresse skulle bankerna ha av att tvinga fram många av sina kunder att sälja till ett pris långt under lånens värde? Detta skulle innebära att banken får ta den förlusten. Att göra detta i ett läge av massarbetslöshet kommer inte gynna banken.

Svenska banker tar ingen förlust. Även om tillgången säljs till underpris står personen kvar med lånet (det som är kvar) till banken. Svenska banker är rejält skyddade. I USA räcker det däremot med att lämna in nycklarna så får banken ta både tillgången och lånet. En stor anledning till den krisen 2008 och varför bankerna hade sådana problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in