2011-10-08, 03:24
Medlem
jaochss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billblazz
Det var allt du kunde skrapa fram då antar jag?
Ingen tavla direkt enligt mig...tveksamt ingripande...ja det kan du nog ha rätt i... då har han alltså i princip inte gjort någon ordentlig tavla som betytt något för oss mellan 2004-2011!

Med andra ord har Isaksson varit en stabil förstemålvakt och det finns ingen anledning överhuvudtaget att peta honom!

Men du vet, Wiland spelade ju champions league med FCK förra året och gjorde OK ifrån sig, landslagsplats direkt!!!
Citera
2011-10-08, 08:49
Medlem
Relays avatar
Jag vet precis vad Lagerbäck skulle sagt om han fortsatt leda blågult till helvetet.
Citera
2011-10-08, 09:10
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billblazz
Det var allt du kunde skrapa fram då antar jag?
Ingen tavla direkt enligt mig...tveksamt ingripande...ja det kan du nog ha rätt i... då har han alltså i princip inte gjort någon ordentlig tavla som betytt något för oss mellan 2004-2011!

Med andra ord har Isaksson varit en stabil förstemålvakt och det finns ingen anledning överhuvudtaget att peta honom!

Det är väl knappast tabbarna man går efter. Isaksson är totalt värdelös med fötterna, jag blir rädd varje gång de passar hem till honom.
Hans agerande i matcherna gör en också lite mörkrädd, känns som att han inte vet vad han ska göra "Ska jag stå kvar? Ska jag springa ut?" Så blir det hela pannkaka.

Jag säger inte att Wiland ska stå men Isaksson är inte stabil målvakt.
Citera
2011-10-08, 10:43
Bannlyst
Det bästa vore naturligtvis att sätta Hysén på topp mot Holland. Den bästa avslutaren vi har efter Zlatan i landslaget.
Citera
2011-10-08, 11:25
Medlem
nomadics avatar
Isak är som vanligt en av få som gör en helt klockren match så kommer man in i den här tråden så här på morgonkvisten och den hetaste diskussionen som verkar pågå är hur usel han är... man har väl slutat bli förvånad i och för sig men ändå lika nyfiken som vanligt kring vad dessa människor drivs av?

Isak är givetvis vår mest givna spelare tillsammans med Mellberg just nu... när vi har så pass mycket i det här landslaget som för stunden inte fungerar som det ska varför varför varför ska vi ens ägna någon tanke kring att förändra kring det som verkligen fungerar i detta lagbygge?

Jag tror många har missförstått det här kring Isaks fötter också... eller snarare läser för mycket i media utan att titta själva. Han är ju knappast någon säkerhetsrisk defensivt då han under alla år i landslaget vad jag kan minnas inte har varit i närheten av att orsaka oss något baklängesmål pga sina fötter. Nej det som är svagheten med hans fötter är snarare att han inte är något offensivt vapen då han slår en del långbollar till fel adress. Det är alltså en offensiv dimension som försvinner med hans fötter, inte någon jävla defensiv säkerhetsrisk! Visst hade det varit en extra dimension om han hade haft gudomliga fötter men själv ser jag det som nummer ett att en målvakt i första hand har koll på det defensiva. Hur många helt kompletta spelare har vi för övrigt i detta landslag? Det är ungefär som att resonera att Sebastian Larsson är riktigt bra överlag men hans svaga huvudspel gör honom till en säkerhetsrisk så där måste vi få in någon annan på hans position!

Att Isak i landslaget ofta skulle släppa in billiga mål är också en sådan där populär skröna att dra bland de som inte följer blågult. Han har alltså under snart 10 år i landslaget släppt in ett(!?) halvbilligt mål, Jacob Poulsens skott -09, som blev kostsamt. Observera att det inte rör sig om någon tavla heller utan bara ett halvbilligt mål. Att då snacka om att man vill byta ut honom för han är en säkerhetsrisk som ofta släpper in billiga mål är som resonera kring att vi måste byta ut Mellberg för risken är för stor att han får ett hjärnsläpp och tar med handen och orsakar en straff, han har ju faktiskt gjort det en gång i Zagreb -05.

Återigen varför ska vi ändra i det enda som verkligen fungerar i landslaget? Den dagen Isak börjar svaja i landslaget DÅ kan vi snacka!

Känns tråkigt så här i efterhand att man fick helt rätt om sina tankar kring startelvan och Rasmus. Han tog tyvärr verkligen inte chansen i balansrollen utan var snarare starkt bidragande till att vi tappade greppet om mittfältet totalt, hans första halvlek var otroligt svag. Jag ser gärna Kim och Anders från start på tisdag, eventuellt peta in Rasmus i någon av positionerna där framme nu när Zlatan är avstängd och Chippen knappt syntes igår.
Senast redigerad av nomadic 2011-10-08 kl. 11:28.
Citera
2011-10-08, 11:50
Medlem
Fula Gubbens avatar
Mjo. Finland går in med en allt eller inget-taktik som chockar de småloja svenskarna, vilka på ren kvalité och rutin ändå lyckas plocka 3 poäng. På Flashback har man som vanligt hakat upp sig på konstiga detaljer eller enskilda spelare som hade föga med matchen i stort att göra.

Tog Elm chansen? Njae, han gjorde inte det, va? Fullt möjligt att Taco är tillbaka mot Holland.

På vänsterflanken hittade Källström och Martin Olsson omedelbart ett bra samarbete, och det är ingen slump att bägge två var inblandade i målen. Kongo Kim var bäst i Sverige i första halvlek, men sprang sig trött i andra, och byttes helt korrekt ut av Hamrén. I takt med att KK tappade skärpa så försvann Olsson lite grann ur bilden, men gjorde totalt sett en bra match. Hans kollega Lustig fick inte mycket stöd från Elm, men gjorde en närmast perfekt match, en av de bästa jag sett från honom.

Elmander lekte jordfräs med världens största lungkapacitet som vanligt, Ibra var bättre än mot Ungern men är helt klart inte riktigt i form, Isaksson gör en bra match och räddar Sverige flera ggr om. Mellberg behövs i startelvan för stadgan i laget.

Sverige gör ingen speciellt bra match, men jag menar nog att det var en rätt tuff utmaning, med ett gäng finnar som satsar allt på ett bräde i ishavsvindar inför 20000 Sverige-hatare. Även om det var en galen taktik så blir man lite impad, inte minst av passningstempot hos Suomi, som höll hög internationell kvalité. Frågan är mest vad finnarna sysslade med i 0-5-matchen?

Från Djurgårds-perspektiv var det kul att se Kasper (Hämäläinen) göra en så bra match mot kvalificerat motstånd, han var väl näst bäst hos finnarna efter den här halvryssen.

Playoff är klart, sluta gnäll och titta framåt.

- F.G
Citera
2011-10-08, 12:07
Medlem
showtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Från Djurgårds-perspektiv var det kul att se Kasper (Hämäläinen) göra en så bra match mot kvalificerat motstånd, han var väl näst bäst hos finnarna efter den här halvryssen.
- F.G

Både Kasper och Joona gör bra matcher imo. Jublade mest när Joona styrde in bollen till 2-1
Citera
2011-10-08, 12:26
Medlem
Ferry31s avatar
Frågan är ju vilken startelva man ska spela med mot Holland. Elm är väl genast utesluten i balansrollen, så där får vi väl se Taco och Kongo igen vilket känns tryggt, då Sverige hade bra kontroll i slutet av matchen igår vill jag påstå.
I backlinjen lär man inte ändra särskilt mycket, så frågan är ju vad man gör i offensiven? Larsson och Elmander är bägge givna, där den sistnämnda får spela som striker medan troligtvis Toivonen hoppar in som släpande forward. Frågan är ju om Wilhelmsson får förtroende igen, eller ifall Hamren istället låter Elm spela lite mer på kanten, kanske inte fullt ut, utan låter den vara ganska öppen för M.Olsson?
Citera
2011-10-08, 12:39
Bannlyst
Jag skulle vilja se Elm i en nummer tio roll. Tänk er se Elm servera en löpande Hysén hela tiden. Klockrent.
Citera
2011-10-08, 12:45
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Ja inland är fotboll inte helt logisk. Rasmus och Chippen har varit glödheta den senaste tiden men igår hände det inte mycket där..
Skulle vara intressant att se nån statistik från igår. Vem sprang mest? Zlatan eller Isaksson?
Och sen blir det ju intressant med hur uppställningen kommer se ut mot Holland. Förutom tankarna om Rasmus på vänsterkanten och Toivonen in bakom Elmander så skulle ju jag kunna tänka mig att slänga in Wernbloom där också. Vet inte hur hans form ser ut riktigt men jag tycker ju att Wernbloom-Elmander känns som ett anfallspar som kan göra livet vääääldigt jobbigt för en backlinje. Jag skulle inte vilja spela mittback i det läget i alla fall. Tror dessutom att dom skulle kunna funka väldigt bra ihop. Båda två är väldigt rörliga, Wernbloom möter och Elmander i djupled fast dom kan växla mycket. Tror att Wernblooms små skarvar tillsammans med Elmanders styrka i djupled skulle vara livsfarligt även för ett mittbackspar i yttersta världsklass..
Citera
2011-10-08, 13:53
Medlem
bitternas avatar
Citat:
Jag vet precis vad Lagerbäck skulle sagt om han fortsatt leda blågult till helvetet.

Fem raka slutspel menar du. Men är det helvetet för dig så....
Citera
2011-10-08, 13:53
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja inland är fotboll inte helt logisk. Rasmus och Chippen har varit glödheta den senaste tiden men igår hände det inte mycket där..
Skulle vara intressant att se nån statistik från igår. Vem sprang mest? Zlatan eller Isaksson?
Och sen blir det ju intressant med hur uppställningen kommer se ut mot Holland. Förutom tankarna om Rasmus på vänsterkanten och Toivonen in bakom Elmander så skulle ju jag kunna tänka mig att slänga in Wernbloom där också. Vet inte hur hans form ser ut riktigt men jag tycker ju att Wernbloom-Elmander känns som ett anfallspar som kan göra livet vääääldigt jobbigt för en backlinje. Jag skulle inte vilja spela mittback i det läget i alla fall. Tror dessutom att dom skulle kunna funka väldigt bra ihop. Båda två är väldigt rörliga, Wernbloom möter och Elmander i djupled fast dom kan växla mycket. Tror att Wernblooms små skarvar tillsammans med Elmanders styrka i djupled skulle vara livsfarligt även för ett mittbackspar i yttersta världsklass..

Det ska bli väldigt intressant att se Hamréns startelva på tisdag faktiskt! Alla positioner bakom balansrollerna är givetvis spikade samt att Johan kliver upp, Kim-Anders måste ju med allra största sannolikhet bli balansspelarna samt Seb till höger. Som jag ser det är det i nuläget de övriga två platserna som är mer öppna.

Ditt resonemang kring Wernbloom låter onekligen intressant! Det känns som att han kommer mer till sin rätt högre upp i planen i landslaget då han precis som Rasmus visar upp en del brister i balansrollen. Precis som när Johan-Zlatan spelar så skulle Pontus-Johan förmodligen kunna skapa mer av ett tvåmannaanfall än om Ola kommer in från start. Ett synkroniserat och väl fungerande samarbete mellan Wernbloom och Elmander som bygger mycket på att växla och avlasta varandra ger sköna vibbar om den 110% krigarinställning som måste fram tills tisdag! Å andra sidan finns det även fördelar med att få in en bollskicklig Ola som nr.10 bakom Elmander...
Till vänster vette fan vad som känns mest logiskt just nu, om man verkligen ska placera Elm därute eller om man snarare ska titta på någon mer traditionell kantspelare i form av Chippen/Bajrami/Hysén.
Det ska onekligen bli mycket intressant att få avläsa hur vår förbundskapten resonerar kring detta mittfält!
Senast redigerad av nomadic 2011-10-08 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in