Niclas Eliasson har varit briljant i Bristol City, tycker det verkar som om han är lite bortglömd.
Han är inte nära landslaget ännu, han måste upp ett par nivåer till. Kanske om 1-2 år.
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Någon som kan tippa en landslagstrupp (23 gubbar) för matchen mot Rumänien nästa månad?
Målvakter
Robin Olsen
Kristoffer Nordfeldt
Karl-Johan Johnsson
Backar
Mikael Lustig
Emil Krafth
Andreas Granqvist
Victor Nilsson Lindelöf
Pontus Jansson
Filip Helander
Ludwig Augustinsson
Niklas Hult
Mittfältare
Viktor Claesson
Jimmy Durmaz
Sebastian Larsson
Albin Ekdal
Gustav Svensson
Kristoffer Olsson
Emil Forsberg
Ken Sema
Anfallare
Marcus Berg
John Guidetti
Isaac Kiese Thelin
Robin Quaison
Reserver: Sebastian Andersson, Mattias Svanberg, Marcus Rohdén, Sam Larsson, Simon Gustafson, Johannes Hopf, Marcus Antonsson.
Frågeställningar
Är detta en rimlig kvaltrupp i mars med tanke på att Martin Olsson, Oscar Hiljemark, och (eventuellt) Jakob Johansson är borta med skador? Petar Janne Andersson verkligen favoriten Marcus Rohdén?
Ja den är högst rimlig. Tycker du verkligen har koll. Har inte något att anmärka mer en reserverna som inte är så viktiga.
Någon mer som finner Sead Haksabanovics syn på landslaget osympatisk? Han väljer att representera Montenegro istället för Sverige för all framtid eftersom att han som nybliven 18-åring inte har hört någonting ifrån det svenska U21-landslaget.
Jag tycker dock inte att SvFF har gjort något fel. Om någon så lättvindigt kan välja bort att representera det svenska landslaget så var det nog lika bra att vi blev utan dem.
Citat:
En del andra spelare har också valt bort Sverige, och SvFF får rätt mycket kritik över att de tappar spelare. Vad kan de göra annorlunda?
- Jag hade en chans att gå till U21-laget, men det var ingen som ringde mig, ingenting, det var det jag var mest besviken över. Jag fick inte höra något från dem. När man har sådana spelare borde man ha bra kommunikation med dem, ringa dem bara för att fråga hur det känns i klubben, hur de mår och hur de ser på landslaget.
Någon mer som finner Sead Haksabanovics syn på landslaget osympatisk? Han väljer att representera Montenegro istället för Sverige för all framtid eftersom att han som nybliven 18-åring inte har hört någonting ifrån det svenska U21-landslaget.
Jag tycker dock inte att SvFF har gjort något fel. Om någon så lättvindigt kan välja bort att representera det svenska landslaget så var det nog lika bra att vi blev utan dem.
Hade samma tankar när jag läste artikeln. Innan du ens kan få ett samtal från Janne så måste du presterat väl över en tid, Sead har inte gjort det och stressar därför fram sitt beslut att välja Montegro.
SVFF tabba sig med Ghoddos, inget snack, men denna kille har inte bevisat sig att vara ens i närheten av landslaget.
Någon mer som finner Sead Haksabanovics syn på landslaget osympatisk? Han väljer att representera Montenegro istället för Sverige för all framtid eftersom att han som nybliven 18-åring inte har hört någonting ifrån det svenska U21-landslaget.
Jag tycker dock inte att SvFF har gjort något fel. Om någon så lättvindigt kan välja bort att representera det svenska landslaget så var det nog lika bra att vi blev utan dem.
Dagens ungdomar fungerar så. Idag kommer det vara bättre för Sead att välja Makedonien, men jag tror att han inom 1 år och resten av sin karriär sedan kommer ångra sig.
Det kommer bli en förlust både för Sverige och honom.
Ja den är högst rimlig. Tycker du verkligen har koll. Har inte något att anmärka mer en reserverna som inte är så viktiga.
Personligen ser jag ingen anledning att slösa trupplatser på Guidetti, Thelin, Durmaz, Nordfeldt & jag tycker inte heller man ska köra både Larsson & Svensson istället för Larsson & Johansson.
Istället för ickespelande THelin & Guidetti vars tak inte är så bra även när de spelar kan man ta in Isak och Andersson. Båda spelar och gör mål. Båda är stilmässigt passande.
Durmaz bör vi gå vidare ifrån och vi har Sema redo. Nordfeldt är skräp.
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Sverige kan sakna en djupledsanfallare när Berg lägger av sedan så mitt förslag är att då spela så här:
Ett 4-2-3-1, börjar bli dags att lämna tråkiga 4-4-2 också.
Isak är så "djupledsanfallare" som de blir. Även Gyökeres gillar att lira mycket på djupet men det är i framtiden. Tror det är rätt lungt.
Jag tycker folk ser ner på 4-4-2 för de ser ett passivt och super defensivt spel men vi har spelat 4-3-3 i uppspelet väldigt mycket. Det är sällan du ser ett modernt lag lira 1 system stelt hela matcher. Vi har ingen större anledning att gå ifrån de system vi har nu. Skillnaden är att vi får ett mer och mer bolltryggt mittfält med de nya spelarna som kommer in och då kommer de bli mer skiften.
Blir lite väl mycket röra om i grytan och stort projekt att ta på sig mitt i ett kval och generationsskifte annars. Speciellt med tanke på hur lite ett landslag tränar.
Min drömtrupp nästa samling om jag va tvungen att säga den idag är något likt följande:
Claesson
Sema
Seb. Larsson
Ekdal
Forsberg
K. Olsson
Johansson
Sam Larsson/Simon Gustafson (någon teknisk som kan ta Forsbergs roll som är väldigt central, fri och kreativ)
Berg (Sista samlingen för honom dock om jag bestämde)
Andersson (Spelar mycket mer än Thelin som knappt spelar och målfarligare)
Isak (Spelar mycket mer än Guidetti, yngre, rörligare, målfarligare, framtiden)
Quaison
Vi går mot ett bolltryggare mittfält nu med och då är rörliga smarta anfallare perfekt.
Personligen ser jag ingen anledning att slösa trupplatser på Guidetti, Thelin, Durmaz.
Istället för ickespelande THelin & Guidetti vars tak inte är så bra även när de spelar kan man ta in Isak och Andersson. Båda spelar och gör mål. Båda är stilmässigt passande.
Durmaz bör vi gå vidare ifrån och vi har Sema redo.
Isak är så "djupledsanfallare" som de blir. Även Gyökeres gillar att lira mycket på djupet men det är i framtiden. Tror det är rätt lungt.
Blir lite väl mycket röra om i grytan och stort projekt att ta på sig mitt i ett kval och generationsskifte annars. Speciellt med tanke på hur lite ett landslag tränar.
Andersson (Spelar mycket mer än Thelin som knappt spelar och målfarligare)
Guidetti är en bra truppspelare och jobbar på bra, bra utan boll och defensivt, men håller med om att han bör börja falla bort från landslaget som ordinarie i varje trupputtagning. Thelin håller på att falla bort som anfallare också, men kanske blir det bättre när han lämnar Leverkusen sedan. Alldeles för tuff konkurrens på hans position. Durmaz ser jag fortfarande som 3:e bästa yttern, men ja det börjar komma andra som Sema och Sam som snart går före.
Angående Isak, ja han kan spela både i djupled och som target, men han är inte så djupled som det bara kan bli. Han är stor, kommer lägga på sig muskler som gör han orörligare och sedan kommer åldern göra han lite mer orörlig också. Jag vill se han mer som en supertank. Men visst, Isak, Victor och Quaison kommer bilda anfallet på något sätt. Finns många sätt att forma det på.
Någon gång kommer man behöva byta spelsystem och läget kommer aldrig vara optimalt.
Thelin är ingen större målskytt och ska inte bedömas så. Tycker Sebastian Andersson inte riktigt håller.
Guidetti är en bra truppspelare och jobbar på bra, bra utan boll och defensivt, men håller med om att han bör börja falla bort från landslaget som ordinarie i varje trupputtagning. Thelin håller på att falla bort som anfallare också, men kanske blir det bättre när han lämnar Leverkusen sedan. Alldeles för tuff konkurrens på hans position. Durmaz ser jag fortfarande som 3:e bästa yttern, men ja det börjar komma andra som Sema och Sam som snart går före.
Angående Isak, ja han kan spela både i djupled och som target, men han är inte så djupled som det bara kan bli. Han är stor, kommer lägga på sig muskler som gör han orörligare och sedan kommer åldern göra han lite mer orörlig också. Jag vill se han mer som en supertank. Men visst, Isak, Victor och Quaison kommer bilda anfallet på något sätt. Finns många sätt att forma det på.
Någon gång kommer man behöva byta spelsystem och läget kommer aldrig vara optimalt.
Thelin är ingen större målskytt och ska inte bedömas så. Tycker Sebastian Andersson inte riktigt håller.
Jag tycker Guidetti är en bra snubbe med. En bra mentalitet att ha. Men det är istortsett allt han bidrar med nu och då ska han inte ha en trupplats. Thelin bidrar inte med mycket heller nu. Snubben är iskall och vi vet att hans "tak" inte är så högt heller. Det är t.e.x skillnad på att kalla upp en återkommande FOrsberg och en iskall Thelin vad gäller payoff.
Tror inte Isak kommer lägga på sig en massa utan kommer för bli rätt tunn och därmed passa bäst i 2+-forwards system. Isolerat target är han inge bra för men det är inte heller något vi bör spela för imo.
Håller med om att Thelin inte ska bedömmas som en ren målskytt, likt Toivonen. Men även här brister han. Han är en okej lirare när han är i form. Thats about it. Andersson kan göra samma fast vara lite målfarligare, och han är i form. Det är så jag tänker.
Angående byta spelsystem så tycker jag man inte behöver det efter tid utan snarare efter spelarmaterial. Och därför är vi fine så sätt.