2013-02-07, 14:48
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Nej, landslaget utvecklar självklart inte spelarna men alla talangfabriker gör uppenbarligen något fel. Det fokuseras alldeles för lite på en bra grundteknik. Jag vill se att landslag som kan föra en match och inte bara bli uppgivna och köra långbollar som igår. Men självklart så kommer det dröja ett bra tag.

Hur insatt är du i hur distriktsförbund och svff arbetar i sin talangutveckling? I åtminstone 10 år har all fokus legat på de bitarna.

Citat:
Ursprungligen postat av serber
Har vi någon Allsvensk högerback som potentiellt skulle kunna slå sig in i landslaget idag likt Micke Nilsson? Knappast.
Vet inte, säger bara att han inte skulle få chansen om han fanns. Nilsson debuterade i landslagssammanhang som 24-åring, spelandes i Halmstad. Förmodligen borde han fått chansen där mycket tidigare, men åtminstone var det inte en utlandsflytt eller kvällstidningskampanj som gav honom platsen.
Citera
2013-02-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Hur insatt är du i hur distriktsförbund och svff arbetar i sin talangutveckling? I åtminstone 10 år har all fokus legat på de bitarna.

Vet inte, säger bara att han inte skulle få chansen om han fanns. Nilsson debuterade i landslagssammanhang som 24-åring, spelandes i Halmstad. Förmodligen borde han fått chansen där mycket tidigare, men åtminstone var det inte en utlandsflytt eller kvällstidningskampanj som gav honom platsen.

Meh. Jag har då inte upplevt det . Men samtidigt så har jag bara spelat i en massa skitklubbar.

Men visst har jag hört att det läggs mer fokus på det nu för tiden. Men trots det så tycker ändå att det är brist på bra passningsspelare.

Men om du är insatt så får du gärna förklara för mig lite mer konkret vad de gör. Jag är intresserad av det.
Senast redigerad av dickpUmp 2013-02-07 kl. 15:07.
Citera
2013-02-07, 15:12
Bannlyst
Citat:
Meh. Jag har då inte upplevt det . Men samtidigt så har jag bara spelat i en massa skitklubbar.

Men visst har jag hört att det läggs mer fokus på det nu för tiden. Men trots det så tycker ändå att det är brist på bra passningsspelare.

Men om du är insatt så får du gärna förklara för mig lite mer konkret vad de gör. Jag är intresserad av det.
Sverige har väl aldrig fått fram bra tekniska spelare som kan mäta sig med de som länder som Holland, Argentina osv fått fram? Sverige har alltid levt på att vi haft habila grovjobbare och en god sammanhållning. Vi har alltid varit ett i grunden defensivt lag.

Visst är min dröm också att Sverige får fram en massa bra tekniska spelare som andra länder tar fram men tror tyvärr aldrig att det kommer ske, vi kan inte utveckla sådana spelare helt enkelt.
Citera
2013-02-07, 15:19
Medlem
Smerchs avatar
Citat:

Men visst har jag hört att det läggs mer fokus på det nu för tiden.

Nä men de försöker ju fånga upp och hålla koll på, säg 150 pers i varje årskull. De hittar de flesta på elitlägret i 15-årsåldern, men redan innan håller de koll på dem som distrikten ser som de allra bästa. Det är framförallt teknik och spelförståelse de tittar efter, mindre på fysik.

Sedan arbetar de, dels i landslagssammanhang, men även på distriktsnivå med de som ses som mest talangfulla. De arbetar i princip enbart med teknik och spelförståelse.

De allra flesta som blir elitspelare har gått igenom det där, men sen kan ju inte fotbollsförbundet ta så mycket ära i deras framgång, det är ju i klubblaget man utvecklas. Men från förbundets sida ligger fokus solklart på att få fram och utveckla spelskickliga spelare.

Sen tar A-landslaget ut de spelare som tagit sig längst i klubblagsfotbollen. Jag hade gärna sett mer kontinuitet från ungdomslandslagen.
Citera
2013-02-07, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NobunagaOda
Sverige har väl aldrig fått fram bra tekniska spelare som kan mäta sig med de som länder som Holland, Argentina osv fått fram? Sverige har alltid levt på att vi haft habila grovjobbare och en god sammanhållning. Vi har alltid varit ett i grunden defensivt lag.

Visst är min dröm också att Sverige får fram en massa bra tekniska spelare som andra länder tar fram men tror tyvärr aldrig att det kommer ske, vi kan inte utveckla sådana spelare helt enkelt.

Beror på vem man jämför med, men elm och kacaniklic te. x är tekniska spelare.
har kollat in Elm i CSKA, synd att det inte alltid är samma prestation i landslaget.

Men vilken vision, vilka passningar skott och dribblingar han kan göra, riktigt bra är han.
Dock är han för offensiv precis som källström, de spelar som centrala mittfältare när de egentligen ska vara defensiva.

Därför förstod jag inte varför stolpskottet hamren inte spelade Elm som CAM igår
Citera
2013-02-07, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Nä men de försöker ju fånga upp och hålla koll på, säg 150 pers i varje årskull. De hittar de flesta på elitlägret i 15-årsåldern, men redan innan håller de koll på dem som distrikten ser som de allra bästa. Det är framförallt teknik och spelförståelse de tittar efter, mindre på fysik.

Sedan arbetar de, dels i landslagssammanhang, men även på distriktsnivå med de som ses som mest talangfulla. De arbetar i princip enbart med teknik och spelförståelse.

De allra flesta som blir elitspelare har gått igenom det där, men sen kan ju inte fotbollsförbundet ta så mycket ära i deras framgång, det är ju i klubblaget man utvecklas. Men från förbundets sida ligger fokus solklart på att få fram och utveckla spelskickliga spelare.

Sen tar A-landslaget ut de spelare som tagit sig längst i klubblagsfotbollen. Jag hade gärna sett mer kontinuitet från ungdomslandslagen.
I grunden arbetar svensk fotboll väldigt lite med teknik jämfört med andra länder. Se för fan bara på vår försäsong. 4 månader lång försäsong som till 90 % spenderas med att träna fys och att jogga upp konditionen medan man i andra länder har en kort försäsong där bollen är involverad i de flesta träningsmoment.

Det är inte för inte som vi till 95 % får fram träben i svensk fotboll, det beror naturligtvis på utformningen av vår talangutveckling.

De fåtal tekniska spelare vi får fram som Alexander Kacaniklic till exempel har ju mestadels gått vägen till en utländsk klubb i ung ålder där de har en annan talangutveckling.
Citera
2013-02-07, 15:53
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobunagaOda
I grunden arbetar svensk fotboll väldigt lite med teknik jämfört med andra länder. Se för fan bara på vår försäsong. 4 månader lång försäsong som till 90 % spenderas med att träna fys och att jogga upp konditionen medan man i andra länder har en kort försäsong där bollen är involverad i de flesta träningsmoment.

Det är inte för inte som vi till 95 % får fram träben i svensk fotboll, det beror naturligtvis på utformningen av vår talangutveckling.

De fåtal tekniska spelare vi får fram som Alexander Kacaniklic till exempel har ju mestadels gått vägen till en utländsk klubb i ung ålder där de har en annan talangutveckling.

Fotbollsspelare spenderar inte försäsongen till 90% med fys. Amatörlag gör det kanske fortfarande, men vettiga spelare väljer lag med bättre förutsättningar, typ en konstgräshall.

Problemet med vårt klimat är snarare att barn (5-15 år) inte spelar lika mycket fotboll när det är snö, och att vi tappar bolltalanger till vintersporter.
Citera
2013-02-07, 16:06
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damanHJK
Beror på vem man jämför med, men elm och kacaniklic te. x är tekniska spelare.
har kollat in Elm i CSKA, synd att det inte alltid är samma prestation i landslaget.

Men vilken vision, vilka passningar skott och dribblingar han kan göra, riktigt bra är han.
Dock är han för offensiv precis som källström, de spelar som centrala mittfältare när de egentligen ska vara defensiva.

Därför förstod jag inte varför stolpskottet hamren inte spelade Elm som CAM igår
Precis som jag alltid tyckt. Elm bakom Zlatan så är saken biff.
Citera
2013-02-07, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Precis som jag alltid tyckt. Elm bakom Zlatan så är saken biff.
Varken källström svensson eller elm kan spela som defensiva mittfältare, alla vi delta i anfalls spelet.
Problemet är var ska då guidetti och elmander/toivonen vara?

Jo om vi har källström som defensivt orienterad cdm och elm som lite mer offensiv, vilket är normalt 4-2-3-1 kan det också funka.
Citera
2013-02-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Har vi någon Allsvensk högerback som potentiellt skulle kunna slå sig in i landslaget idag likt Micke Nilsson? Knappast.
Miiko Albornoz har absolut potentialen. Dock har han ju en del att annat att bekymra sig för atm.
Citera
2013-02-07, 16:52
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damanHJK
Varken källström svensson eller elm kan spela som defensiva mittfältare, alla vi delta i anfalls spelet.
Problemet är var ska då guidetti och elmander/toivonen vara?

Jo om vi har källström som defensivt orienterad cdm och elm som lite mer offensiv, vilket är normalt 4-2-3-1 kan det också funka.
Toivonen är inte på något sätt självklar. Om Elm är bättre än honom som OMC och Zlatan bättre som forward och Kaca bättre som vänsterytter finns det helt enkelt inte plats i startelvan. Men i truppen ska han absolut vara med. Guidetti är väl inte heller självklar. Vi vet inte var han står ännu och det lär dröja ett tag tills vi vet.
Angående Elmander tycker jag han bör spela mot bättre lag där vi främst hotar via fasta situationer och kontringar. Mot sämre motstånd där vi förväntas hålla i bollen är Elm bakom Zlatan det optimala.
Senast redigerad av chran508 2013-02-07 kl. 16:55.
Citera
2013-02-08, 02:49
Medlem
Solaris avatar
Jag förstår inte varför Elm inte är självklar på mitten? Vi MÅSTE ge honom fullt förtroende NU. Låt han göra en dålig landskamp då och då, so what? Bara han vet att han är första valet så kommer det bli riktigt bra!

Och släng ut Taco en gång för alla! Det räcker nu...han vill så mycket men är så jäkla seg alltså. Det håller inte längre.

Jag tycker det ser riktigt lovade ut offensivt om Guidetti kommer tillbaka på allvar. Jag vill dock se både han Zlatan, Elm, Källström, Seb och Kata från start så vetifan hur man ska ställa upp på bästa sätt. Men jag tycker iofs inte att vi har någon bra defensiv innermitt så vi kan lika gärna spela med Elm/Källström där. Wernbloom har potential men tycker inte vi ska byta ut någon av de andra enbart för att få in en mer defensiv.

Bakåt är det fan bara Jonas som håller någorlunda klass. Lustig borde bannlysas från landslaget efter alla katastrofala matcher. Det håller inte! vad gäller resten av backlinjen/målvakt så har jag inga bra förslag men det är väl bara att ta bästa backen i allsvenskan eller något? Jag vet inte. Men prova något NU innan det är försent.

Ekdal är en annan som måste få lite speltid i träningslandskamperna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in