Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-30, 14:35
  #1
Medlem
Behöver lite råd och tips angående min hyresrätt jag har haft i ca 10 år.

Jag åkte in i häktet typ mars förra året och under kaoset så kom jag efter med 2 hyror som min syster hann betala genom en god dialog med hyresvärden ang min situation.

2 månader senare så fråga en vän om han kunde slagga ibland i lägenheten vilket jag sa ja om han kunde ta hand om min post. Sagt och gjort så sköttes allting snyggt, inga klagomål från grannar eller från min syster som kolla till lägenheten då o då.

Nu i februari detta året så får jag ett brev 2 v innan muck att jag är avhyst pga andrahands uthyrning mm. Har haft en vän på min adress. Har varken fått pengar eller något från min vän. Hyran är väldigt låg och dessutom har jag sparat.

Jag sa att jag inte hyrde ut den och motsätter mig deras avhysning. Jag prata med min vän för ett tag sen o då sa han att han la sin adress hos mig pga han hade bråkat med sin tjej och hade ingenstans att få sin post..men den flytta han tillbaka i december 2019.

Dem sa senaste 31 maj utflytt...men hur ska jag bestrida de? Har inte fått något mer från hyresvärden ang detta sen i februari efter jag sa nej. Inga brev från kronofogden eller hyresnämnden mm.

Kan dem göra så? Allt är betalt från mitt konto. Inga pengar har kommit in till mig. Inga kontrakt.
Citera
2020-04-30, 14:42
  #2
Medlem
Ja, man får inte hyra ut utan värdens tillåtelse. Inneboende är ok men då du inte själv bodde där utan var på kåken så räknas det som olovlig andrahandsuthyrning. Hade du frågat värden så kanske det gått för sig?
Citera
2020-04-30, 14:46
  #3
Moderator
Tystnads avatar
Ta kontakt omgående med hyresgästföreningen, troligen enda chansen.
möjligen kan du ju bestrida och uppvisa alla dina kontoutdrag som bevis att du inte fått samma summa som hyran insatt varje månad, har du det så är du nog rökt.

Att din "vän" skrev sig i din lgh är tyvärr försvårande... då finns ju bevis.

Andrahandsuthyrning är totalt olagligt sedan förra året och vid bevis på detta blir du av med kontraktet direkt.

Orsaken är att många har skenhyrt lgh enbart i syfte att tjäna grova pengar genom att hyra ut den till bla utlänningar.
Citera
2020-04-30, 15:59
  #4
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Att vinna mot en hyresvärd är mycket svårt, när två sådana misstag är gjorda.
Både försenad hyra och inneboende i andra hand.
Om du har ett juridiskt ombud, som nämnts hyresgästföreningen har sådana.
Ja du kan själv överklaga till hyresnämnden - en avdelning i tingsrätten men ändå fristående.
Först blir det förlikningsmöte mellan dig och hyresvärden.
Kommer ni inte överens så tass det upp i domstol.
Är hyresvärden seriös och stabil i sitt företag, ja då blir det svårt att vinna gehör.
Även att du sitter inne försvårar saken, även om det inte borde vara någon belastning,
så drar det ner ditt förtroende i förhandlingarna.
Har det skett något kriminellt i din lägenhet typ knarkförsäljning, förvaring av stöldgods, m.m..
Ja då är det otroligt svårt att komma någon vart med överklagan.

Har du tur och även får resning till högre instans, så kan du förhala avhysningen i
bästa fall upp till två år.
Men sen är det kört, ja så är det.

Jag har hyreshus och har slängt ut "massor" av folk, varit på flera förhandlingar.
Som hyresvärd vinner man nästan alltid, när man kan påvisa dessa fel.
Som hyresvärd vill man inte slänga ut folk, men tyvärr så måste företaget fungera.
Så att vara för snäll, ja det kan sänka hela bolaget.

Givetvis så finns det både bra och dåliga hyresvärdar och likaså hyresgäster.

Jag kan bara säga rent generellt hur det går till.

- Man kan gå två vägar som hyresvärd.
Om du skrivit under uppsägningen och godkänt den.
Då är det Kronofogden som står för avhysningen.
Du får ett brev från dem när dom tänker komma och vad din hyresvärd har för avsikt.
Detta kan du överklaga och då tass det upp i Tingsrätten eller Hyresnämnden.
beroende på formuleringen och annat som vägs in.
Annars så går du dekret vidare till nästa punkt.

- Så först och främst bestrider du uppsägningen skriftligt till din hyresvärd.
Och erbjuder dig förhandla mellan er.

- Om det inte funkar, då har du en kopia på uppsägningen och en på bestridande,
lämnar in det till hyresnämnden för att dom skall ta upp målet.
Under tiden får du bo kvar, men måste betala hyran.

- Sedan om din hyresvärd vinner överklaga och då får du bo kvar till den dom fallit.
under samma förutsättningar du betalar hyran punktligt.

- Sista instans kan vara knepig att få resning i men det kan gå.

Rullkragen
Citera
2020-04-30, 16:50
  #5
Medlem
carlpetersen73s avatar
Rubrik ändrad från "Avhysning". /Mod.

Ts, säg att det är din kille som bott där.

Flyttar tråden till Juridik, tror den flyger bättre där.

Bostad, hem och trädgård --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-04-30, 18:25
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89

Jag sa att jag inte hyrde ut den och motsätter mig deras avhysning.

Om någon annan "stadigvarande ensam förfogar" över lägenheten så räcker det. Pengar behöver inte byta hand.

Så nej, du får inte låna ut en lägenhet heller. Om du själv samtidigt bor i den så heter det inneboende, och det är helt okej.
Citera
2020-04-30, 18:27
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Både försenad hyra och inneboende i andra hand

Ehm den där meningen går inte ihop. Eftersom TS inte varit i lägenheten så är det inte inneboende.

Hade TS varit i lägenheten så hade det varit inneboende... Men då inte i någon "andra hand".

Jaja, jag är övertygad om att du MENADE rätt, men jag kände ändå att det var värt att påpeka
Citera
2020-04-30, 18:34
  #8
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ehm den där meningen går inte ihop. Eftersom TS inte varit i lägenheten så är det inte inneboende.

Hade TS varit i lägenheten så hade det varit inneboende... Men då inte i någon "andra hand".

Jaja, jag är övertygad om att du MENADE rätt, men jag kände ändå att det var värt att påpeka

Det skall tolkas som att hyra ut i andra hand, troligtvis så förstod du det?

Men för att slippa göra en lång text med diverse juridiska termer, så vald jag att skiva så enkelt som möjligt.

Ja det är faktiskt kul att du skrev!

Rullkragen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback