2020-04-30, 13:29
Medlem
Jag har en fråga som jag skulle vilja ha råd rörande.

Det handlar om en herre som vill köpa en vara som jag annonserat på Blocket.
Personen i fråga hävdar att han har skickat betalning till mitt konto för varan, men när jag loggade in på mitt PayPal-konto är ingen betalning där och därtill så hade de mail som herren i fråga menar behandlat betalningen sorterats av min mail direkt som skräp, vilket annars aldrig sker med mina mail från PayPal.

Vidare förklarade denne man att han hade skickat extra pengar för att täcka transporten för varan i fråga och att en kille från PayPal support skall guida mig genom processen att betala denna del av betalningen från mitt eget konto och vidare till kurirens. Saken är dock den att även detta mail sorterades automatiskt som skräp.

Följande är meilet jag mottog från denna herre i dag (notera att summan i fråga alltså är den som skall komma från honom);
Citat:
I have received the confirmation email from PayPal that the payment of €334 been deducted from my PayPal account, check your email inbox for the PayPal confirmation email cause it will guide you on how to complete the transaction as PayPal needed verification before the money is credited into your account, €234 and the extra €100 which is for the freight charges/transportation fee, according to the payment confirmation copy sent to me, you'll have to send the extra amount to the courier service agent through PayPal ( paypal.me/somanyham ) and then send the transfer confirmation to PayPal as they said it is needed for verification before they will finalize the transaction and your account will be credited. the agent will contact you for the pickup arrangement once he receives the freight charges.

Av uppenbara skäl så anar jag rejäla ugglor i mossen och undrar om detta är ett försök till scam?
Citera
2020-04-30, 13:31
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Jag har en fråga som jag skulle vilja ha råd rörande.

Det handlar om en herre som vill köpa en vara som jag annonserat på Blocket.
Personen i fråga hävdar att han har skickat betalning till mitt konto för varan, men när jag loggade in på mitt PayPal-konto är ingen betalning där och därtill så hade de mail som herren i fråga menar behandlat betalningen sorterats av min mail direkt som skräp, vilket annars aldrig sker med mina mail från PayPal.

Vidare förklarade denne man att han hade skickat extra pengar för att täcka transporten för varan i fråga och att en kille från PayPal support skall guida mig genom processen att betala denna del av betalningen från mitt eget konto och vidare till kurirens. Saken är dock den att även detta mail sorterades automatiskt som skräp.

Följande är meilet jag mottog från denna herre i dag (notera att summan i fråga alltså är den som skall komma från honom);

Av uppenbara skäl så anar jag rejäla ugglor i mossen och undrar om detta är ett försök till scam?
Skicka när pengarna är på kontot. Svara även köparen detta. Printa en bild när de finns på balansen 🙂👌
Citera
2020-04-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Skicka när pengarna är på kontot. Svara även köparen detta. Printa en bild när de finns på balansen 🙂👌

Saken är ju dock den att 'köparen' menar att jag måste verifiera betalningen för PayPal (via ett av de mejl jag fick som hamnade i skräpposten) för att kunna ta emot den, vilket jag dock aldrig hört talas om att PayPal kräver av sina kunder?
Citera
2020-04-30, 13:38
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Saken är ju dock den att 'köparen' menar att jag måste verifiera betalningen för PayPal (via ett av de mejl jag fick som hamnade i skräpposten) för att kunna ta emot den, vilket jag dock aldrig hört talas om att PayPal kräver av sina kunder?
Nä, aldrig hört! Handlade mycket via paypal förr. Skippa den köparen, mitt råd.
Citera
2020-04-30, 13:38
Medlem
maadsteezes avatar
Citat:

Nä men det gör dem inte. Du ska få in cashen direkt på kontot utan att behöva verifiera det på något sätt. Är mailet skickat från paypal?
Citera
2020-04-30, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maadsteeze
Nä men det gör dem inte. Du ska få in cashen direkt på kontot utan att behöva verifiera det på något sätt. Är mailet skickat från paypal?

Mailet påstår sig vara skickat från Paypal och ser identiskt ut men eftersom det hamnade alltså direkt i skräpmailen, vilket alltså aldrig de utskick som jag regelbundet får från PayPal annars gör, så gjorde det mig riktigt misstänksam.
Vidare upptäckte jag nyss när jag bestämde mig för att kontakta PayPal Customer service för råd, att denna service är stängd nu på grund av corona. Så om den är stängd, hur kan då PayPal ha en man som skall "guida mig genom betalningen" till förfogande?

Vill ju samtidigt inte snäsa av köparen(?) i fråga och anklaga honom för scam om det bara är jag som är paranoid, varför jag nu vänder mig till flashback.
Citera
Medlem
2560ps avatar
Uppenbar scam. PayPal varnar för sånt här, om du läser deras mejl de skickar. Du kan lika gärna ge herrn dina kortuppgifter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Nä, aldrig hört! Handlade mycket via paypal förr. Skippa den köparen, mitt råd.

Okej, funderar faktiskt på att göra det.
Tack.
Citera
2020-04-30, 13:47
Medlem
När det handlat om goods and services betalningar så har jag behövt godkänna inkommande pengar. Detta har jag då gjort direkt genom PayPal, inte genom något mail.
Citera
2020-04-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k5
När det handlat om goods and services betalningar så har jag behövt godkänna inkommande pengar. Detta har jag då gjort direkt genom PayPal, inte genom något mail.

Tack för klarifieringen, jag har förstått det också nu.
Jag fann även alldeles nyss följande när jag googlade i hopp om mer information;
Citat:
4. Phishing Email Scam

The Scam: The scammer send you an email from PayPal showing that the funds have been transferred into your account and once your click on the confirmation button the funds will be available to you.

The Reality: the “confirmation button” takes you to a fake PayPal looking website where you log in with your username and password to “confirm” the transaction.

What Happens: As soon as you enter your username and password on the fake PayPal site, they scammer gets these details and is able to log into your real PayPal account and make payments or withdraw your money.

Så, snubben försöker definitivt scam:a mig.

Stort tack till alla som har svarat, jag uppskattar det verkligen!
Citera
2020-04-30, 16:01
Medlem
immenhusens avatar
Testa att kika in i källkoden för mailet, och se från vilken mailadress/server mailet är skickat från, samt om den dirigerar om dig till en annan mail när du trycker på ”Svara”.

/AI
Citera
2020-04-30, 17:11
Medlem
fitz-humes avatar
Det är scam helt klart.

Jag har en gång själv varit med om en grek som försökte scamma mig genom att använda sig av tredjepartsleverantör och generösa betalningsvillkor. Han sålde en vara till lägre pris än normalt på en tysk Blocketliknande site. Det snackades om att använda Western Union, ännu en varningssignal.

Han hade kopierat en bild från en annons på eBay. Man kunde se serienumret på produkten. Någon månad senare köpte jag exakt den produkten (samma serienummer) från en seriös säljare på eBay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in