2020-04-30, 13:13
Medlem
Hej!

Tjejen och jag har avslutat våra utbildningar och ska ta steget vidare till att börja spara / sköta ekonomin på allvar. Letar tips på hur man bäst löser vardagsekonomin rent adminstrativt.

Just nu ser det ut så här;

Var sitt konto på Sparbanken.
Varje månad för vi över pengar till ett Ica Bankkort (Matkonto).
Vi för över våra delar av räkningar till varandra (Hon har t.ex vårt d-play konto, netflix - Jag har hyran, elen etc).

------------
Vad gör ni och vad anser ni skulle vara den bästa lösningen?
Citera
2020-04-30, 13:22
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Hej!

Tjejen och jag har avslutat våra utbildningar och ska ta steget vidare till att börja spara / sköta ekonomin på allvar. Letar tips på hur man bäst löser vardagsekonomin rent adminstrativt.

Just nu ser det ut så här;

Var sitt konto på Sparbanken.
Varje månad för vi över pengar till ett Ica Bankkort (Matkonto).
Vi för över våra delar av räkningar till varandra (Hon har t.ex vårt d-play konto, netflix - Jag har hyran, elen etc).

------------
Vad gör ni och vad anser ni skulle vara den bästa lösningen?

Om det är den bästa lösningen eller inte är väl individuellt, men så här gör vi.

Var sitt lönekonto
Ett gemensamt konto, dit vi för över en summa varje månad för gemensamma räkningar, mat och annat vi handlar gemensamt. Var sitt bankkort kopplat
Resten av pengarna är "ens egna"

Så har jag även gjort med de sambos jag haft tidigare, det har aldrig varit bråk om pengar.
Citera
2020-04-30, 13:26
Medlem
Hej,

Har ni konto på samma Sparbank? Mitt upplägg är gemensamt konto i bådas namn. (Måste antagligen besöka banken fysiskt för detta). Detta konto kommer då synas för er båda när inlogg på internetbank sker.

Ni kan exempelvis ha två sådana. Ett för räkningar och ett för gemensamt sparande (Resor osv).

Ni räknar ut ungefär vad era räkningar går på varje månad. Säg att denna summa är 10 000. Dela på två och båda sätter in 5000sek på räkningskontot. Styr om alla premunationer/autogiro som skall betalas gemensamt till detta konto. Era gemensamma räkningar är då lösta. Matkontot ni för över pengar på verkar ju vettigt redan.

Sen förs det över en summa till det gemensamma sparkontot. Så har ni årets gemensamma äventyr fixade.

Ni kommer med detta uppläg ha era privata konton själva, men två nya gemensamma konton som båda har tillgång till.
Citera
2020-04-30, 13:47
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artois
Hej,

Har ni konto på samma Sparbank? Mitt upplägg är gemensamt konto i bådas namn. (Måste antagligen besöka banken fysiskt för detta). Detta konto kommer då synas för er båda när inlogg på internetbank sker.

Ni kan exempelvis ha två sådana. Ett för räkningar och ett för gemensamt sparande (Resor osv).

Ni räknar ut ungefär vad era räkningar går på varje månad. Säg att denna summa är 10 000. Dela på två och båda sätter in 5000sek på räkningskontot. Styr om alla premunationer/autogiro som skall betalas gemensamt till detta konto. Era gemensamma räkningar är då lösta. Matkontot ni för över pengar på verkar ju vettigt redan.

Sen förs det över en summa till det gemensamma sparkontot. Så har ni årets gemensamma äventyr fixade.

Ni kommer med detta uppläg ha era privata konton själva, men två nya gemensamma konton som båda har tillgång till.

Bra! Vi har bara ett gemensamt, och var sina sparkonton. Men att också ha ett gemensamt sparkonto är ju jävligt förnuftigt, det ska jag lägga fram för frugan. Tack för tipset
Citera
2020-04-30, 19:17
Medlem
Vi delar på precis allt som inte är privata inköp. Där ingår mat, el, amortering, försäkringar osv.

Men utöver jobbar vi på en varsin privat buffert samt en gemensam buffert som ska täcka bil, hus och andra större ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in