2020-05-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons1122
Hej,

jag fick erbjudande om detta förra veckan och valde att teckna! Ser inte någon anledning till att detta skulle vara en scam eller bluff. Trevlig kundtjänst med utbildad personal som förklarar sakligt hur det fungerar...

Återstår såklart att se om bilen går sönder om de betalar den eventuella skadan men det känns bra!

För övrigt är det en Garanti och inte en försäkring så krävs inget tillstånd från Finansinspektionen, frågade min försäkringsmäklare om detta..

//

Man kan kalla det för en banan om man vill, men oavsett namn är det ändå en tillståndspliktig försäkring. Visst finns det garantier som inte räknas som försäkring, men notera som jämförelse att även de vagnskadegarantier som kommer med på köpet när man köper en ny bil i Sverige ÄR försäkringar och utfärdas av ett försäkringsbolag (som förmedlas av bilhandlaren).
Citera
2020-05-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Och eftersom det är ett utlandsregistrerat bolag så har du exakt noll chans att komma åt dem om de inte betalar ut ersättning vid skada.

Det har du iförsig en poäng i men det betyder inte att företaget inte gör rätt för sig eller är oseriöst.. Hoppas jag har rätt.. Hur som så var det inte så mycket pengar att chansa med kände jag
Citera
2020-05-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du har inte förstått ett skit av tråden va?
Ja just det ja, nyreggad... trovärdigt...

Jag skriver bara om att jag tecknat denna garanti och inte känner mig 100% på att jag är lurad.. Den kan man anse även om man var tvungen att registrera ett nytt konto för det gamla har blivit kapat?
Citera
2020-05-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occam
Man kan kalla det för en banan om man vill, men oavsett namn är det ändå en tillståndspliktig försäkring. Visst finns det garantier som inte räknas som försäkring, men notera som jämförelse att även de vagnskadegarantier som kommer med på köpet när man köper en ny bil i Sverige ÄR försäkringar och utfärdas av ett försäkringsbolag (som förmedlas av bilhandlaren).

Dessvärre är det återigen fel, en biltillverkare ger dig ex 2års garanti (varierar mellan tillverkare) när du köper en ny bil! Det är ingen försäkring! Du pratar säkert om vagnskadan och det är en så kallad halvförsäkring.. Har inget med att växellådan går sönder exempelvis..

https://www.if.se/privat/forsakringa...gnskadegaranti
Citera
2020-05-06, 14:56
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Hej,

jag fick erbjudande om detta förra veckan och valde att teckna! Ser inte någon anledning till att detta skulle vara en scam eller bluff. Trevlig kundtjänst med utbildad personal som förklarar sakligt hur det fungerar... //

Visst gjorde du det...….

Citat:
Återstår såklart att se om bilen går sönder om de betalar den eventuella skadan men det känns bra!//

Lycka till med det.

Citat:
För övrigt är det en Garanti och inte en försäkring så krävs inget tillstånd från Finansinspektionen, frågade om detta..//

Sluta ljuga för oss.

Citat:
Dessvärre är det återigen fel, en biltillverkare ger dig ex 2års garanti (varierar mellan tillverkare) när du köper en ny bil! Det är ingen försäkring! Du pratar säkert om vagnskadan och det är en så kallad halvförsäkring.. Har inget med att växellådan går sönder exempelvis..
https://www.if.se/privat/forsakringa...gnskadegaranti

Nu blandar du ihop päron och äpplen.

En säljare och/eller en tillverkare kan lämna garantier i samband ett köp av en vara eller tjänst och det är endast då det är fråga om en garanti, något som också kan lämnas på en reparation eller liknande. Det är inte heller fråga om något som skulle kunna kallas ett biåtagande till ett huvudavtal.

Skulle väl finnas utrymme att kalla det någon skall garanti/serviceavtal om den som lämnade garantin bedrev egen verksamhet inom området, t ex Mekonomen eller annan liknande verkstadskedja
lova att åtgärda och reparera fel kan uppstå mot viss fast ersättning.

Annars skulle alla som lämnar garanti behöva ha tillstånd att bedriva försäkringsrörelse och det är ju inte meningen,

Det är däremot en helt annan sak och tillståndspliktig försäkringsverksamhet att som tredje man mot en försäkringspremie åta sig för att ersätta oförutsedda händelser/skador/funktion gällande viss egendom eller annan skada/förlust på andra områden (företagsförsäkring/reseförsäkring m.m.).

Samtliga rekvisit för försäkringsverksamhet är därmed uppfyllda när det gäller horungeföretaget Svenskt fordonskydd, annars skulle alla bara kunna kringgå kravet på tillstånd genom kalla det för "garanti" istället för försäkring.

Jämför det här exemplet där Finansinspektionen ansåg att det var tillståndspliktig försäkringsrörelse
(vägassistans) .

https://www.fi.se/contentassets/10aa...s-15-10127.pdf
Senast redigerad av Mihailovic 2020-05-06 kl. 15:02.
Citera
2020-05-06, 15:10
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modellkille
Jag funderar på att teckna bilgaranti och skulle därför vilja veta om någon erfarenhet av Svenskt Fordonsskydd?

https://fordonsskydd.se/

Vad har du för bil, årsmodell? Av vilken anledning vill du skaffa försäkringen?
Citera
2020-05-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Visst gjorde du det...….

Lycka till med det.

Sluta ljuga för oss.

Nu blandar du ihop päron och äpplen.

En säljare och/eller en tillverkare kan lämna garantier i samband ett köp av en vara eller tjänst och det är endast då det är fråga om en garanti, något som också kan lämnas på en reparation eller liknande. Det är inte heller fråga om något som skulle kunna kallas ett biåtagande till ett huvudavtal.

Skulle väl finnas utrymme att kalla det någon skall garanti/serviceavtal om den som lämnade garantin bedrev egen verksamhet inom området, t ex Mekonomen eller annan liknande verkstadskedja
lova att åtgärda och reparera fel kan uppstå mot viss fast ersättning.

Annars skulle alla som lämnar garanti behöva ha tillstånd att bedriva försäkringsrörelse och det är ju inte meningen,

Det är däremot en helt annan sak och tillståndspliktig försäkringsverksamhet att som tredje man mot en försäkringspremie åta sig för att ersätta oförutsedda händelser/skador/funktion gällande viss egendom eller annan skada/förlust på andra områden (företagsförsäkring/reseförsäkring m.m.).

Samtliga rekvisit för försäkringsverksamhet är därmed uppfyllda när det gäller horungeföretaget Svenskt fordonskydd, annars skulle alla bara kunna kringgå kravet på tillstånd genom kalla det för "garanti" istället för försäkring.

Jämför det här exemplet där Finansinspektionen ansåg att det var tillståndspliktig försäkringsrörelse
(vägassistans) .

https://www.fi.se/contentassets/10aa...s-15-10127.pdf

Var kommer horungen in i bilden?
Citera
2020-05-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vad har du för bil, årsmodell? Av vilken anledning vill du skaffa försäkringen?

Jag har en Volvo XC60 från 2017, den har visserligen bara gått 8.000mil men det är typ nu som det kan hända saker och för denna lilla summa slipper jag vara orolig för att behöva stå för den eventuella kostnaden av att ex växellådan går sönder
Citera
2020-05-07, 14:10
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag har en Volvo XC60 från 2017, den har visserligen bara gått 8.000mil men det är typ nu som det kan hända saker och för denna lilla summa slipper jag vara orolig för att behöva stå för den eventuella kostnaden av att ex växellådan går sönder

Du vet väl att maskinskadeförsäkringen täcker sådant på bilförsäkringen? Beroende på vilken försäkringsbolag du har så täcker vissa bilförsäkringar upp till 10 år eller 15 000 mil.
Så att skaffa en försäkring vid sidan om är bara bortkastade pengar.
Citera
2020-05-15, 13:46
Medlem
Har också fått detta. Uppenbart är det något fuffens då de inte förefaller ha tillstånd ifrån Finansinspektionen.
Rekommenderar er alla att om möjligt scanna dokumentet (framsida och baksida) samt skicka in och anmäla misstänkt försäkringsbedrägeri till
finansinspektionen@fi.se
Gärna även till polisen (114 14).
Citera
2020-05-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aronoele
Har också fått detta. Uppenbart är det något fuffens då de inte förefaller ha tillstånd ifrån Finansinspektionen.
Rekommenderar er alla att om möjligt scanna dokumentet (framsida och baksida) samt skicka in och anmäla misstänkt försäkringsbedrägeri till
finansinspektionen@fi.se
Notering: Polisen behövs bara om ni betalat. Har pratat med dem och det är känt där.
Citera
2020-06-09, 01:04
Medlem
Playmaker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aronoele
finansinspektionen@fi.se

Jag har redan använt denna typen av garantier och jag var också och var osäker lite innan.
Nu har redan testat konceptet fullt ut.
1. Frågade min advokat och hon förklarade att det är skillnad mellan en försäkring och en garanti. (Frågade henne för att dubbelkolla allt). Jag har såklart även försäkring på min bil
2. Dom godkände min skada fullt ut (23.500kr) , Jag betalade ca 2000 till dom :evilgrin39:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in