2020-04-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huckleyberry
Royal Canadian Navy CH-124 Sea King helicopter

Rätt flotta men en Sikorsky CH-148 Cyclone
Citera
2020-05-01, 07:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vapen och militär --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2020-05-01, 09:55
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
När man hittar en helikopter i bitar indikerar det att maskinen har träffat havsytan med sådan kraft att det är lite troligt att personer ombord har överlevt. Tyvärr.

Rovfiskar är nog inga problem. Jag vet inte vilken typ av dräkter som har använts ombord, men det här är en kanadensisk maskin som ofta flyger över kalla vatten, så jag skulle tro att de använder överlevnadsdräkter som liknar dem som används i Norge. Då klarar du dig bra i många timmar i även mycket kallt vatten - en standard som ofta används är dräkter som säkerställer en förlust av kroppstemperatur på mindre än två grader efter sex timmar i arktiskt kallt vatten. Men jag tror inte att det har spelat någon roll i denna olycka.

Aha..tackar för utförligt svar! ✌✌
Citera
2020-05-01, 11:01
Medlem
swebarbs avatar
hur kan en sån militärhelikopter bara krascha? är inte dom byggda väldigt bra o robusta ?
Citera
2020-05-01, 11:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
hur kan en sån militärhelikopter bara krascha? är inte dom byggda väldigt bra o robusta ?

Runt 75-90% av flygolyckorna beror inte på tekniska orsaker utan att man råkar flyga i havet av olika anledningar.
I detta fall har olyckan inträffat under mörker och flygning över hav där man egentligen inte ser något alls ens med NVG.

CH-148 är en specialversion av Sikorsky S-92 som är så ny att den fortfarande är under leverans till Canada. Maskinen ska bland annat användas för ubåtsjakt.

Sannolika orsaker: Missat något i en procedur som gjort att den planerade flyghöjden inte innehållits.
ASW/ ubåtsjaktsrollen gör att man troligen behöver hovra på låg höjd över havet. Inflygningen till hovring är en möjlig olycksrisk.

Maskinen är ny och relativt oprövad så det finns nog en mindre risk att något sådant spelat in, liksom problem i leveranser och att besättningarna förmodligen fått flyga/ träna för lite.
Citera
2020-05-01, 13:57
Medlem
https://www.cbc.ca/news/canada/nova-...eece-1.5550414

Hur var vädret vid olyckstillfället?

Spontant liksom OmedelSvensson så gissar jag på någon form av CFIT (Controlled flight into terrain), t.ex. att piloten vid flygning på låg höjd tappade horisonten och helt enkelt utan att inse det så flög han rakt in i vattnet.
Citera
2020-05-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Runt 75-90% av flygolyckorna beror inte på tekniska orsaker utan att man råkar flyga i havet av olika anledningar.
I detta fall har olyckan inträffat under mörker och flygning över hav där man egentligen inte ser något alls ens med NVG.

CH-148 är en specialversion av Sikorsky S-92 som är så ny att den fortfarande är under leverans till Canada. Maskinen ska bland annat användas för ubåtsjakt.

Sannolika orsaker: Missat något i en procedur som gjort att den planerade flyghöjden inte innehållits.
ASW/ ubåtsjaktsrollen gör att man troligen behöver hovra på låg höjd över havet. Inflygningen till hovring är en möjlig olycksrisk.

Maskinen är ny och relativt oprövad så det finns nog en mindre risk att något sådant spelat in, liksom problem i leveranser och att besättningarna förmodligen fått flyga/ träna för lite.

Det var bra väder och minst en till timme med dagsljus när helikoptern försvann.

Och statistiken med helikoptrar över öppet hav tror jag är annorlunda (än 75-90% olyckor beroende på annat än tekniska orsaker).

Att man har övat ASW tror jag kanske heller inte på - då flyger man nära havsytan, men sakta och kontrollerat. I detta fall har många små vrakdelar åtefunnits, och det tyder på en high velocity impact.

Det vi vet är att Cyclone är en ny helikoptertyp, men i grunden en variant av S-92 (eg. H-92, den militära beteckningen). Det har varit fall där stjärtrotorn på S-92 har slutat fungera (vad jag kommer i håg till följd av överupphettning). Så har faktisk kanadensarna med en av sina tidiga Cyclone upplevt att fly-by-wire-systemet har autokorrigerat flyghöjden fel, utan att detta var resultat av input från piloterna. Jag tror mer på fel på maskin och/eller system i detta fall. Men utesluter inte att otillräcklig träning på helikoptertypen kan ha varit en bidragande orsak (som du skriver; detta har varit ett krävande projekt för det kanadensiska flygvapnet).

Jag ser att man har hittat "svarta lådorna" nu (dom löstes automatiskt från helikoptern vid kraschen och var anslutna till en beacon som sände signal). Vi får hoppas att desse kan ge svar.
Citera
2020-05-01, 18:10
Medlem
Två tidigare olyckor med S-92 med dödlig utgång

https://en.wikipedia.org/wiki/Cougar...ters_Flight_91
https://en.wikipedia.org/wiki/2017_I...scue_116_crash

Den andra är ännu under utredning medan den första berodde på en trasig växellåda som läckt olja och om jag förstått det rätt så slog ut stjärtrotorn.
Citera
2020-05-01, 18:54
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Och statistiken med helikoptrar över öppet hav tror jag är annorlunda (än 75-90% olyckor beroende på annat än tekniska orsaker).

Den senaste rapporten jag läste för civil offshoreverksamhet hade 22% tekniska orsaker.
Militärt opererar man på ett annat sätt, där man tar högre risker generellt. Jag är rätt säker på att det ligger i häraden av 75% som inte beror på sådana tekniska orsaker.

Citat:
Att man har övat ASW tror jag kanske heller inte på - då flyger man nära havsytan, men sakta och kontrollerat. I detta fall har många små vrakdelar åtefunnits, och det tyder på en high velocity impact.

Man står still när man använder SONAR, vilket denna maskin har som en av sina huvuduppgifter(Ubåtsjakt). När man tar sig ned till hovring genomför man en procedur där man har en ökad risk. Om det var dagsljus och fint väder som du säger så är det en mindre risk, men den finns där ändå. Jämför den svenska HKP10 som skulle göra en nedgång över vatten vid Mörta Collin 2003.
High velocity impact: Tex 60kt(dvs ca 110km/h) som är att betrakta som en låg fart resluterar i en totalförstörd helikopter vid ett haveri.

Citat:
had been conducting “basic inter-ship serials” and flight operations alongside an Italian and a Turkish ship and was returning to the Fredericton.

Är tydligen vad man höll på med innan man vände hem.

Citat:
Det vi vet är att Cyclone är en ny helikoptertyp, men i grunden en variant av S-92 (eg. H-92, den militära beteckningen). Det har varit fall där stjärtrotorn på S-92 har slutat fungera (vad jag kommer i håg till följd av överupphettning). Så har faktisk kanadensarna med en av sina tidiga Cyclone upplevt att fly-by-wire-systemet har autokorrigerat flyghöjden fel, utan att detta var resultat av input från piloterna. Jag tror mer på fel på maskin och/eller system i detta fall. Men utesluter inte att otillräcklig träning på helikoptertypen kan ha varit en bidragande orsak (som du skriver; detta har varit ett krävande projekt för det kanadensiska flygvapnet).

Jag ser att man har hittat "svarta lådorna" nu (dom löstes automatiskt från helikoptern vid kraschen och var anslutna till en beacon som sände signal). Vi får hoppas att desse kan ge svar.

Den S-92 som havererade 2009 utanför Newfoundland tappade all olja ur huvudrotorväxeln. Vid tillsyn hade man inte bytt de titanbultar som höll oljefiltret. Dessa fick bara användas en gång. Bultarna gick av och all olja ran ur huvudrotorväxeln. Piloterna hade sett att de hade problem med oljetrycket men följde inte manualen som sa ”land or ditch immediately”. Följden blev att huvudrotorväxeln skar. Om jag inte minns fel var det drevning till utgående axel för stjärtrotorn som gav upp först. Problemet är tillrättat, så till vida att man bytt ut bultarna till stål vilka inte är lika känsliga. I grunden måste en stor transporthelikopter designas så att man kan flyga utan olja i växeln i 30 minuter men detta lyckades inte Sikorsky med, så man blev tvingad att skriva ”land or ditch immediately”.
Det är enda fallet där stjärtrotorn slutat fungera, sedan finns ett par fall med ’uncommanded’ styrutslag på stjärtrotorn på S-92 under Off-Shore verksamhet.
En till S-92 (Coast Guard Irland) har havererat när den flög på en liten ö i mörker och dåligt väder.

Jag har bara läst om ett fall för CH-148 med uncommanded change in altitude( de två FCC:erna blev oöverens om höjden och systemet ändrade flyghöjden själv efter det), och det var flera år sedan så jag tror inte just det problemet bör vara något som orsakar en speciell risk idag.
Citera
2020-05-03, 09:54
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Among the few details revealed, he estimated the crash occurred “within two miles” of the frigate,
https://globalnews.ca/news/6898165/n...e-unknown/amp/

Personal ombord på fregatten såg facklor från den automatiskt utskickade nödsändaren. Det finns inga uppgifter om något nödmeddelande.

Att det skedde så pass nära fartyget ger en indikation på att sannolikheten att man ställt till det vid inflygningen mot skeppet är högre och tekniskt fel mindre.
Citera
2020-05-12, 09:37
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Det börjar dyka upp information om att man gjort en Buzz/ lowpass över fartyget för att fotografera helikoptern från Fartyget.
Låter inte alls som en osannolik olycksorsak.

Citat:
A number of serving Canadian Forces personnel have also contacted this newspaper to state that the Cyclone was conducting a high-speed, low altitude pass near HMCS Fredericton when the crash happened. They said the reason for the fly-pass was so photographs could be taken of the helicopter

https://nationalpost.com/news/nation...6-c521d21142f4
Citera
2020-05-12, 20:20
Medlem
elbels avatar
Citat:
När man hittar en helikopter i bitar indikerar det att maskinen har träffat havsytan med sådan kraft att det är lite troligt att personer ombord har överlevt. Tyvärr.

Rovfiskar är nog inga problem. Jag vet inte vilken typ av dräkter som har använts ombord, men det här är en kanadensisk maskin som ofta flyger över kalla vatten, så jag skulle tro att de använder överlevnadsdräkter som liknar dem som används i Norge. Då klarar du dig bra i många timmar i även mycket kallt vatten - en standard som ofta används är dräkter som säkerställer en förlust av kroppstemperatur på mindre än två grader efter sex timmar i arktiskt kallt vatten. Men jag tror inte att det har spelat någon roll i denna olycka.
Dum fråga, tar man på sig dräkten innan man går ombord?

Dvs passagerare och piloter har alltid dräkten på sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in