2020-04-29, 17:09
Medlem
Gertrud1s avatar
Jag har sökt och inte hittat tråd som passar, hoppas jag lagt tråden rätt, annars tar jag gärna hjälp av mod.

Min frågeställning är givetvis baserad på att många branscher går i putten, men vilka kommer klara sig och vilka tror ni kommer frodas framöver?

Den som är riktigt smart smyger ju igång en firma nu som har framtiden för sig. Det lär ju inte vara ett flygbolag, men transportbolag nischat till privatpersoner som vill isolera sig borde ju gå.
Budbilar finns för företag men det är kanske lite väl dyrt för privatpersoner. Jag tänker mer på "skubb" som det hette under kriget. Springpojke alltså.

Men vad finns det mer för branscher som kan frodas i det här läget för en fantasilös tant? Jag tänker inte starta företag, jag är mer nyfiken på hur världen förändras.
Citera
2020-04-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Men vad finns det mer för branscher som kan frodas i det här läget för en fantasilös tant? Jag tänker inte starta företag, jag är mer nyfiken på hur världen förändras.

Olika former av programmerare inom IT.
Säkerhetsbranschen med övervakning och polisiärt arbete. Personskydd.
Sjukvård.
Politiker, om man kan det.
Litet axplock man kan rikta in sig på, är inte direkt ur egen erfarenhet men kan användas kanske
Citera
2020-04-29, 22:24
Moderator
Tystnads avatar
Städare.... Svårt säga men tycker denna yrkesgrupp ökat väldigt, ser många fler bilar med olika loggor om städfirma på.
ploppar upp städfirmor överallt
Vet företag som prioritera anställa städare och gatustädare men inga Tekniker som mycket bättre hade behövts i verksamheten.

Stefan löfven vurmar ju ju mycket för enkla jobb så kan ju ha göra med detta plus företagen får en massa bidrag typ lönebidrag för anställa sådant folk.

Distributions chafförer kommer öka (C-körkort) pga internet handeln med paket kommer öka enormt.

sophantering: Personal som kör sopor och olika fraktioner pga sopsorteringenslagen gör att detta kommer öka väldigt.

sjukvården kommer behöva öka, helt klart.

Väktare kommer behövas pga den ökande kriminaliten pga massinvandring av kriminella blattar.
Citera
2020-04-29, 23:25
Medlem
kristofferGs avatar
Advokater.
Citera
2020-04-29, 23:49
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Städare.... Svårt säga men tycker denna yrkesgrupp ökat väldigt, ser många fler bilar med olika loggor om städfirma på.
ploppar upp städfirmor överallt
Vet företag som prioritera anställa städare och gatustädare men inga Tekniker som mycket bättre hade behövts i verksamheten.

Stefan löfven vurmar ju ju mycket för enkla jobb så kan ju ha göra med detta plus företagen får en massa bidrag typ lönebidrag för anställa sådant folk.

Distributions chafförer kommer öka (C-körkort) pga internet handeln med paket kommer öka enormt.

sophantering: Personal som kör sopor och olika fraktioner pga sopsorteringenslagen gör att detta kommer öka väldigt.

sjukvården kommer behöva öka, helt klart.

Väktare kommer behövas pga den ökande kriminaliten pga massinvandring av kriminella blattar.

Självkörande lastbilar kommer väl snart? Internet of things, osv..
Citera
2020-04-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Självkörande lastbilar kommer väl snart? Internet of things, osv..

Det kommer att ta ett jävla bra tag till kan jag säga dig.
Citera
2020-05-01, 11:30
Medlem
LasseFranGnestas avatar
flygbolag, hotell och restaurang
Citera
2020-05-01, 12:52
Medlem
Det här viruset kommer att vara bortglömt innan någon nysatsning på sånt som relaterad sjukvård, isolering eller hygien är gjord. Tvärtom kommer sjukvården att se enorma nedskärningar nu när de offentliga finanserna ruineras grundligt och budgetarna glappar med flera tiotals procent.

Automatisering lär få en stor knuff framåt. Robotar sjukskriver sig inte och drabbas inte av panik. Ett automatiserat företag slipper den här risken att plötsligt tvingas i konkurs, så det är värt allt de har att investera i det. Nu när en stor del av världens befolkning vänjer sig (lite sent) vid att handla och arbeta online så kommer det att ge öppningar. Amazon verkar stortrivas nu. Så om du börjar koda automatisering och online-tjänster så kan du rädda dig till samma levnadsstandard som de många miljoner indierna du konkurrerar med.

Lågprisprodukter som folk kommer att byta till från varumärken med högre kvalitet har en potential under resten av detta årtionde nu. Ingen kommer att vilja betala extra för svenskt kött eller rättvisemärkt m.m. gammalt trams, om det finns ett billigare alternativ. De miljoner som nu går ut i långtidsarbetslöshet kommer att hålla hårdare i sina pengar. Det klassiska exemplet i ekonomernas skolböcker är en missväxt på Irland då potatisen blev dyrare och fläsk och kött billigare, för att folk inte längre hade råd att äta fläsk och kött. Man ska dock akta sig för varaktiga varor, handeln med begagnade bilar har t.ex. stannat upp helt nu när det inte finns någon köpare.

I u-länder dominerar reparationsekonomin. Man reparerar saker när de går sönder, kör vidare med dem en stund tills de går sönder igen och repareras. Man lappar och lagar det lilla kapital man har. Sån verksamhet lär ha ljusa utsikter för den händige.
Senast redigerad av Covid-is-mental 2020-05-01 kl. 13:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in