Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2020-05-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Bonus är just bonus. Om företaget inte säljer något för att ni är hemma så lär ni ju inte få någon bonus. Om ni inte kommer igång med er verksamt snart så blir det kanske konkurs och arbetslöshet för dig...
Du behöver inte oroa dig för vår verksamhet. Vi permitterar för att vi kan, inte för att vi måste.
Vad sägs om att vi kallar det för provision istället för bonus? Blir det mindre provocerande och mer lättbegripligt för dig då?
Citera
2020-05-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det säger väl sig självt att är du inte på jobbet så ska du självklart inte ha någon bonus🤔 D
Nu får väl ingen bonus om ni t ex är sjuka från jobbet?
Det är inte alls samma sak. Det som står i avtalet gäller. Är man sjuk får man sjukpenning och det är väl ett bonus i sig?
Är man permittrrad har man rätt att räkna med bonus som regelmässigt skulle utgått om vi inte hade Corona. Det är bekräftat av Tillväxtverket.
Citera
2020-05-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Du behöver inte oroa dig för vår verksamhet. Vi permitterar för att vi kan, inte för att vi måste.
Vad sägs om att vi kallar det för provision istället för bonus? Blir det mindre provocerande och mer lättbegripligt för dig då?
Om du vill kalla det för provision så gör det. Spelar ingen roll, om inte företaget producerar eller säljer så kan du ju inte räkna med varken provision, bonus eller någon annan resultatbaserad lön.

Varje dag som ni inte arbetar så blöder företaget och de anställda. Företaget har kostnader för lokaler, räntor och lite personalkostnader, ni anställda får lägre inkomst. Inte så att det går att bedriva verksamhet på det sättet under lång tid. 2 månader, sedan semester det ger ett tapp på ett kvartal. Frågan är hur många företag som kommer att klara av det. För din skull så hoppas jag att ni kommer igång snart så att du slipper att bli arbetslös.
Citera
2020-05-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om du vill kalla det för provision så gör det. Spelar ingen roll, om inte företaget producerar eller säljer så kan du ju inte räkna med varken provision, bonus eller någon annan resultatbaserad lön.

Varje dag som ni inte arbetar så blöder företaget och de anställda. Företaget har kostnader för lokaler, räntor och lite personalkostnader, ni anställda får lägre inkomst. Inte så att det går att bedriva verksamhet på det sättet under lång tid. 2 månader, sedan semester det ger ett tapp på ett kvartal. Frågan är hur många företag som kommer att klara av det. För din skull så hoppas jag att ni kommer igång snart så att du slipper att bli arbetslös.
Fel! Jag och några till har provisioner som inte har ett dugg att göra med hur det går för företaget. Om vi inte får de så får företaget inte ta del av permisionsbidraget för oss eftersom vi fick dessa regelmässigt utbetalda innan permitteringen. Läs på hos Tillväxtverket om du inte tror mig:-)
Sen kan man ju vars schyst som anställd och inte kräva ut varenda öre som man har rätt till. Det är en annan femma.

Snällt att du hoppas att jag inte ska bli arbetslös (host, host). Själv hoppas jag bli permittrrad året ut. Tyvärr är det bara 80 % fram till augusti. Pengarmässigt tjänar jag på permitteringen eftersom jag slipper pendling. Sen äter man inte ute längre heller.
Citera
2020-05-03, 00:48
Medlem
Citat:
Fy faan.. såna som ni som utnyttjar krisen till att sko er på skattemedel är faan vidriga.. hört talas om etik och moral??
Citera
2020-05-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Fy faan.. såna som ni som utnyttjar krisen till att sko er på skattemedel är faan vidriga.. hört talas om etik och moral??
Eftersom du inte verkar ha koll på så mycket annat än att gnälla så ska jag försöka förklara:
1. Vi skor oss inte, vi minimerar skadan.

Permitteringen är kollektivavtalad och som anställd är det bara att gilla läget eller säga upp sig. Säger man upp sig utan att ha något annat företag att gå till då belastar man ju staten i alla fall iom a-kassan. Är det bättre?
VD:n och högsta ledningen i Sverige hos oss har beslutat att börja permittera de som inte har fullt upp med jobb. Det måste de göra eftersom vi är ett aktiebolag och aktieägarna kräver att VD:n maximerar företagets lönsamhet och minimerar kostnaderna.
Du bidrar själv till såna här beslut genom att inneha aktier på ett eller annat sätt, pension exempelvis.
Vad hade du gjort som anställd? Sagt upp dig och avstått a-kassa i väntan på att börja jobba på ett företag med bättre "etik och moral" ?
Citera
2020-05-04, 17:59
Medlem
Citat:
Eftersom du inte verkar ha koll på så mycket annat än att gnälla så ska jag försöka förklara:
1. Vi skor oss inte, vi minimerar skadan.

Permitteringen är kollektivavtalad och som anställd är det bara att gilla läget eller säga upp sig. Säger man upp sig utan att ha något annat företag att gå till då belastar man ju staten i alla fall iom a-kassan. Är det bättre?
VD:n och högsta ledningen i Sverige hos oss har beslutat att börja permittera de som inte har fullt upp med jobb. Det måste de göra eftersom vi är ett aktiebolag och aktieägarna kräver att VD:n maximerar företagets lönsamhet och minimerar kostnaderna.
Du bidrar själv till såna här beslut genom att inneha aktier på ett eller annat sätt, pension exempelvis.
Vad hade du gjort som anställd? Sagt upp dig och avstått a-kassa i väntan på att börja jobba på ett företag med bättre "etik och moral" ?
Men du säger ju själv att ni inte behövt permittera..
Men visst, det är ju i första hand företaget som skor sig och inte ni anställda
Citera
2020-05-07, 14:27
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Är det ngn företagare här som ansökt och fått vänta mer än 10 dagar på svar på godkänd ansökan?
De jag känner har blivit processade på 2-5 dagar, men jag är på dag 12 nu.

Mitt företag är på riktigt extremt påverkad av coronan då mitt yrkesområde har restriktioner. Men måste jag vänta mer än en månad på svar och stöd så kan jag lika gärna lägga ned nu.
Citera
2020-05-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men du säger ju själv att ni inte behövt permittera..
Men visst, det är ju i första hand företaget som skor sig och inte ni anställda
Varför måste det ena utesluta det andra?
Vi klarar lätt hela året utan att behöva säga upp någon även om staten inte bidrar.
Vår högsta ledning tackar dock inte nej till bidrag:-)
Sen finns det de som är värre och gör aktieutdelningar samtidigt som man får bidrag från staten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in