2020-04-27, 18:48
Medlem
Är det hos ägarna det brister, eller är vissa raser så?

Tänker alltid spontant på att det är en ägare som inte har pli på sin hund.
Citera
2020-04-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa

Skiljer mellan raser OCH ägare. En del äldre hundar blir döva och skäller mest hela tiden.
Citera
2020-04-27, 19:04
Medlem
Halloween2s avatar
ALLT beror på ägaren.

Synd att det inte krävs hund kort för att skaffa hund, allt för många ägare som ska få hundskiten nertryckt i halsen för att dom tror hunden är en leksak.
Citera
2020-04-27, 19:09
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
ALLT beror på ägaren.

Synd att det inte krävs hund kort för att skaffa hund, allt för många ägare som ska få hundskiten nertryckt i halsen för att dom tror hunden är en leksak.

Japp, håller med. Mina hundar skulle aldrig komma på tanken att skälla om dom inte vill påkalla min uppmärksamhet.
Citera
2020-04-27, 19:28
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är hos ägaren det brister.
Har man en hund med benägenhet att skälla får man arbeta mer med att komma till bukt med orsaken till varför den skäller.

Ingen hund skäller helt utan orsak och det är det som leder fram till skällandet ägaren måste åtgärda.
Citera
2020-04-27, 19:36
Medlem
Yllevantars avatar
Jag kan nästan ingenting om hundar men sådana där små svarta taxar (ser ut som en avlång tanig rottweiler) skäller för vad som helst. Som jag har fått det förklarat för mig så gör dom det för att skydda sitt revir.
Citera
2020-04-27, 19:39
Medlem
Det är ägaren till 100%. Känner folk som har pli på småhundar som inte skäller.

En skällande hund är ofta synonymt med slappa och passiva ägare som inte bryr sig.
Citera
2020-04-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Det är ägaren till 100%. Känner folk som har pli på småhundar som inte skäller.

En skällande hund är ofta synonymt med slappa och passiva ägare som inte bryr sig.

Inte att förglömma heller att en skällande hund ofta är stressad, nervös och otrygg med svårigheter att koppla av. Så ägaren är en riktig djurplågare.
Citera
2020-04-27, 20:36
Medlem
S.O.Stolps avatar
I mina kvarter finns en del hundar som skäller. Dom är helt klart understimulerade. Ägarna, nästan alltid en kvinna, går en promenad runt kvarteret tre ggr om dagen. Kopplet är spänt som en fiolsträng och hundstackaren vill inget annat än att springa av sig sin energi. Varje gång hunden ser en annan hund skäller den av glädje/upphetsning varpå matte rycker lite i kopplet. Sen går dom hem.

Borde vara lagstadgat med en viss mängd motion för hundar. Och då räknar jag inte att gå ett varv runt kvarteret som motion.
Citera
2020-04-27, 20:37
Medlem
Det stämmer att vissa raser är mer benägna att skälla och vakta än andra hundar.

Det är dock något som ägarna bör kolla upp innan de köper hund av en viss ras och oavsett går det att lära en hund att uppföra sig, skälliga hundar har oftast oansvariga ägare som inte orkar ta tag i problemet.
Citera
2020-04-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa

Bror ju på hur du menar med "hela tiden" jag har en schäfer som skäller när folk ringer på dörren eller när hon möter vilt.

Beror även på omständigheterna.
Skulle jag gå ut så skulle hon kunna börja yla. Skulle jag lägga godis i lägenheten så att hon känner sig trygg så är det ok.
Så ägare, hund och omständigheter säger jag.
Citera
2020-04-27, 23:12
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Bror ju på hur du menar med "hela tiden" jag har en schäfer som skäller när folk ringer på dörren eller när hon möter vilt.

Beror även på omständigheterna.
Skulle jag gå ut så skulle hon kunna börja yla. Skulle jag lägga godis i lägenheten så att hon känner sig trygg så är det ok.
Så ägare, hund och omständigheter säger jag.

Håller med. Att det till 100% beror på ägaren är en förenkling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in