Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
En beskrivning av boken på en sida som ännu inte tagits bort;

”Vad innebär det att förminskas till en punkt där människovärdet rämnar?

I maj 2019 bestämmer sig Evelina Varas för att delta i en skrivkurs. Kursen ska hållas av den kristna författare och kritiker som hon har sett upp till i flera år, i ett avlägset hus i Skåne.

Hjärtslagen är en skakande skildring av det händelseförlopp som därefter följer.”

https://www.suomalainen.com/products/hjartslagen

404 Sivua ei löydy

Du råkar inte ha en kopia av texten?
Citera
2020-04-27, 21:46
Medlem
Faustik-Funks avatar
Detta citat:
Citat:
I söndags landade så nästa mejl från förlaget: Boken är tillbakadragen och kommer inte att ges ut. It-lit motiverar beslutet med att nya uppgifter tillkommit samt att boken innehåller detaljer som gör att verkliga personer kan kännas igen.
Det fetade stycket gör ju att tankarna går till att historien om den utpekade författaren skulle kunna bygga på en påhittad historia? Ett literärt experiment?
Skulle kunna förklara varför man var så snabba med att dra tillbaka lanseringen.
Citera
2020-04-28, 01:35
Medlem
Asmodeusvults avatar
Skärmdump på mailet som förlaget skickade ut;

https://imgur.com/a/Zw8Fum4

”Prisbelönt” stämmer onekligen in på KL.

1998 – Aftonbladets litteraturpris
2001 – De Nios Vinterpris
2005 – Lydia och Herman Erikssons stipendium
2010 – Ivar Lo-Johanssons personliga pris
2011 – Litteraturpris till Pär Lagerkvists minne
2011 – Aniarapriset
2011 – Sydsvenska Dagbladets kulturpris
2012 – Sveriges Radios Romanpris för Och allt skall vara kärlek
2013 – Signe Ekblad-Eldhs pris
2014 – ABF:s litteratur- & konststipendium
2014 – Lars Ahlin-stipendiet
2019 - Gustaf Fröding-sällskapets lyrikpris
Senast redigerad av Asmodeusvult 2020-04-28 kl. 01:39.
Citera
2020-04-28, 01:53
Medlem
Asmodeusvults avatar
Kristi*n Lundb*rg nämns i Socialdjuret, en av hennes tidigare böcker.
Citera
2020-04-28, 02:19
Medlem
Hellgren i Expressen verkar ganska säker på vem den utpekade poeten är. Kristian L. har också skrivit prosa (och film), förknippar inte hen med Österlen direkt.

Well, WTF do I know?
Citera
2020-04-28, 02:20
Medlem
Asmodeusvults avatar
Brottsutredning kring händelserna i boken och redan anmäld för förtal?

I ett mejl till HD-Sydsvenskan utvecklar förlagschef Carl Lindsten argumenten bakom beslutet att dra in boken.

"Jag har fått information om att det kan pågå en brottsundersökning kring händelser som delar av innehållet i boken är baserat på. Jag har även fått mejl angående att den planerade boken är föremål för stämning. Jag valde därför att stoppa boken. Jag vet inte exakt vad som stämmer rörande detta, men kan utifrån den här informationen inte ge ut boken. Det har även riktats hot mot mig, som jag upplevt som allvarliga. Alla dessa omständigheter gör att jag valt att stoppa utgivningen.”

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-27/bok-stoppas-skansk-forfattare-anklagas-for-kvinnomisshandel
Citera
2020-04-28, 06:28
Medlem
Från Facebook

"Nu kommer vi köra årets enda helgkurs. Under tre dagar får du möjlighet att utveckla ditt eget skrivande. Avgift: 3500 kronor, ink kurslitteratur och boende. 26 – 29 juli. Plats: Österlen. För mer information maila Kristian Lundberg direkt på s*longsg*t*n19@hotm*il.com Vi tar max emot fyra elever.
Välkomna!"
Citera
2020-04-28, 07:54
Medlem
jeremy-joness avatar
Mycket märkligt agerande från förlagets sida. Kalla fötter?
Att boken inte kommer ut alls, eller åtminstone blir läst på ett eller annat sätt, tvivlar jag dock starkt på.
Citera
2020-04-28, 09:05
Medlem
Hittade detta på Mr Koll:
"Kristi*n år åtalad i flera mål eller förekommande i flera fall av tvistemål eller strafföreläggande. Ett eller flera ärenden avser brottmål där Kristian åtalats vid en eller flera domstolsinstanser."
Citera
2020-04-28, 09:31
Medlem
kul för poeten att förlaget försöker få medieuppmärksamhet på ett tarvligt sätt med följd att boken inte ges ut.
stolpskott på förlaget.
Citera
2020-04-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeequeen
Hittade detta på Mr Koll:
"Kristi*n år åtalad i flera mål eller förekommande i flera fall av tvistemål eller strafföreläggande. Ett eller flera ärenden avser brottmål där Kristian åtalats vid en eller flera domstolsinstanser."

Tråkigt. KL var uppsatt som lärare för skrivarkurs på folkhögskola i Skåne för ett par år sedan. Sedan hade han en partner, de två körde kortare skrivarkurser på skånska landsbygden. Mysiga bilder på FB, något husdjur fanns med på bilder, hund antar jag. Företaget erbjöd lektorstjänster. Nu?
Citera
2020-04-28, 10:34
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeremy-jones
Mycket märkligt agerande från förlagets sida. Kalla fötter?
Att boken inte kommer ut alls, eller åtminstone blir läst på ett eller annat sätt, tvivlar jag dock starkt på.
Jo, men samtidigt… Hennes nästa diktsamling kommer läsas av fler människor än det trängs på Nytorget en solig aprildag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in