Min ena katt har typ gjort ljud som låtit som enstaka hostning och den andra blev konstig när jag var sjuk. Nu har den istället fått tandlossning och måste tas bort om det är allt för dyrt med att dra ut tand, så kanske var något han kände innan.
Nu vet jag iofs inte om det var covid-19 jag haft men tror djur smittas. Människor testas inte och folk tror djur då gör det?
Det kommer allt fler rapporter om att SARS-CoV-2 virus (eller egentligen virus-RNA, vilket är virusets arvsmassa) har hittas i prover från bland annat hundar och katter som provtagits efter det att respektive djurägare insjuknat i covid-19, men också från andra djur som varit i samma miljö som smittade människor. Medan hundarna i fråga varit symptomlösa, har påvisande av smittämnet hos kattdjur, i enstaka fall, sammanfallit med övergående symtom från luftvägar eller mag-tarmkanal. Det är dock oklart i dagsläget om dessa symtom orsakats av SARS-CoV-2 eller om det funnits någon annan sjukdomsorsak.
Ja jag har läst att smittan i många fall globalt gått från människan till djur men orkar inte länka allt , det är därför jag frågade bara.
"Hur sjukt är/blir djuret ifråga och vilka symtom observerar ni"?
Snart här också, naturligtvis!
Då är ju frågan: Hur i hela helvete ska man veta om det är Covid-19 och inte kattsnuva eller kennelhosta tex? Som är vanligt förekommande sjukdomar med liknande symtom. För djur provtas inte för covid-19, inte ens hos personer som är konstaterade med smittan. Rent sannolikhetsmässigt är det betydligt troligare med kennelhosta om en hund har skrällhosta o hög temp. Även om matte/husse har covid-19.
En smittskyddsläkare använde uttrycket "We are building the ship as we sail" och det tycker jag är träffande.
Det finns inget som tyder på att katter skulle smitta människor vad jag vet, däremot har jag läst om enstaka fall där det varit tvärtom. Det cirkulerar mycket spekulerande, gissningar och ren desinformation men det forskas ju för högtryck över hela världen så med tiden får vi veta. Tycker inte det verkar troligt, det skulle ha kommit in fler rapporter i så fall.
Men som redan nämnts, det finns inga tester för djur och det är omöjligt i dagsläget att ta reda på om man smittat sitt husdjur.