• 1
  • 2
2020-04-27, 09:55
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Ekonomin är annars stabil. Jag sparar runt 7000 varje månad(blir dock mindre nu de kommande 3 månaderna pga korttidsarbete) och utöver dessa besparingar har jag 115 000kr som "buffert". Jobbar inom IT och än så länge känns det tryggt men med tanke på läget i världen just nu kanske man inte ska tro det längre?

Min tanke var egentligen att betala av lånet så fort som möjligt och det här känns som den enda lösningen. De månatliga kostnaderna kanske fortsätter på samma nivå men jag minimerar återbetalningstiden, vilket i längden är en fördel.

Gott att läsa. Då har du en stabil ekonomi och då hade jag betalat av lånet. 30 000 är ändå 30 000 som du på sikt kan ha roligare för.

Till ovan kan läggas att jag personligen tillhör de som försöker ha så få lån som möjligt. Bostad och CSN är undantagen. Förbrukning (dit räknar jag bil) skulle jag aldrig ha lån på.

// CC
Citera
2020-04-27, 09:59
Medlem
Citat:
Har du låneutrymme så ser jag inte riktigt varför de inte skulle gå med på det. Det kan finnas andra banker som är sugna på att ha dig som kund också - det kan vara bra för dig att du och banken vet om det (så banken inte får för sig att det bara handlar om att sänka din ränta).[/QUOTE]

Det fetmarkerade raden, vad menar du med att det är bra om banken vet om det? Alltså vet att höjningen av lånet beror på billånet?

Jag antar lite att det är samma bank som du har billån och bostadslån hos. De bör veta att frågan inte handlar om att du skall ha 900tkr i bolån och 100tkr i billån hos dem utan det handlar om du skall ha 1000tkr i bolån hos dem eller 1000tkr i bolån hos någan annan bank. Det ställer frågan i ett annat perspektiv för banken.

Har du bolån och billån i olika banker så är det ju för banken en fråga om du skall ha 900tkr i bolån eller 1000tkr i bolån hos dem. Lånekunder får antas vara en lönsam affär för banken så det kan vara mer lönsamt för dem ifall du utökar ditt bolån. Fortfarande så finns ju möjligheten att du flyttar till en annan bank ändå.
Senast redigerad av prostetnic 2020-04-27 kl. 10:02.
Citera
2020-05-14, 20:03
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Gott att läsa. Då har du en stabil ekonomi och då hade jag betalat av lånet. 30 000 är ändå 30 000 som du på sikt kan ha roligare för.

Till ovan kan läggas att jag personligen tillhör de som försöker ha så få lån som möjligt. Bostad och CSN är undantagen. Förbrukning (dit räknar jag bil) skulle jag aldrig ha lån på.

// CC
Tack för din hjälp. Jag valde att amortera 120 000 vilket jag blev väldigt glad för att jag gjorde. Igår fick jag senaste faktura där ränta, försäkring och amortering går endast på 2460. Sparar alltså nästan 2000 kr på det varje månad! Nästa mål är att spara och betala av resten av skulden. 👍🏻
Citera
2020-05-14, 21:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Satt överskottet i någon Sverige fond.. Den utvecklar sig bättre än den procentenhet du betalar för bilen..

Inte alltid va? Ibland går väl fonderna ner?
Citera
2020-05-14, 21:23
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inte alltid va? Ibland går väl fonderna ner?

Absolut. Men se det på 5-10 år.
Citera
2020-05-14, 21:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jag uppmanar alla att amortera av alla lån och göra sej fri alla lån så fort det bara går.
Världen och Sverige hamnar in i en Corona-depression. Räntor kommer att gå upp. Och där sitter man och har huslån och billån med ohemula räntor med tiden. Man blir tvungen att sälja både hus och bil.
Corona är inte att leka med. Corona förändrar världen.

Jag kan bara hålla med dig. Själv löste jag in bolånet förra hösten och sitter inte med några andra lån överhuvudtaget. Det är jag glad för idag🤗 idag bor jag oförskämt billigt😁
Citera
2020-05-15, 10:22
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Tack för din hjälp. Jag valde att amortera 120 000 vilket jag blev väldigt glad för att jag gjorde. Igår fick jag senaste faktura där ränta, försäkring och amortering går endast på 2460. Sparar alltså nästan 2000 kr på det varje månad! Nästa mål är att spara och betala av resten av skulden. 👍🏻
Antagligen ligger ditt lån på x månader och om lånet halverats blir även amorteringen halverad då de fortfarande har kvar x månaders avbetalningstid. Vill du betala av lånet skulle jag föreslå att du betalar mer på lånet varje månad, du borde kunna betala in ett högre belopp än fakturan. Då sänker du räntan för varje månad, istället för att spara till gissningsvis nollränta till du klumpamorterar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in