2006-03-30, 17:38
Medlem
Deon Limes avatar
Lika givet som bidragstagarna i Norrland röstar rött är att malmöiterna gör samma sak. Det är sannerligen inte ofta det installetrats en borgerlig majoritet att styra upp lite. Istället är det rött och åter rött år efter år.

En rimlig slutsats att dra vore att de har det bra i Malmö. Den förda politiken fungerar fint, det skapas välstånd, folket mår bra och arbetslösheten är låg.

Nu är det ju inte riktigt så och eftersom jag bor rätt nära Malmö och har en del med folket där att göra är det ingen glädjande bild jag har.

Malmö är en gammal fin arbetarstad vars invånare jobbade på flitigt. All respekt från min sida. Numera är dock Malmö mer av en bidragarstad och de tjatar fortfarande om Kockums och sina gamla industrijobb som sedan länge är borta. Så väldigt mycket nytt tillkommer inte och idéerna verkar förintrade.

Deras integration av invandrare får ses som sämst i Sverige med stor brottslighet till följd och där blott 25% av de arbetsförda i Rosengården är satta i arbete. Den totala siffran för hela Malmö är 64%

Var femte som går ut högstadiet saknar behörighet till gymnasiet och mycket av den grövsta brottsligheten har ökat med 70 och 80% de senaste 10 åren. Andelen socialbidragstagare är bland den högsta i Skåne om inte till och med högst av samtliga skånska städer.

Ibland kan dock smarthuvudena i staden vakna till med stora projekt.
Jag tänker då satsningar som bomässan och segeltävlingen som kostade mycket men gav minimalt. Och så kom ju bron och Malmö trodde de skulle bli Sveriges metropol. Så blev det ju inte Malmö är fortfarande råttboet som skämmer ut sig

Men när arbete och trygghet på gatorna far iväg så är en sak alltid densamma. Att Ilmar Reepalu med följe ges nytt förtroende.

Men varför?
Citera
2006-03-30, 17:49
Medlem
Tja, Malmö är väl en gammal arbetarstad, dessutom har de högst andel invandrare i landet och det kan man räkna ut med arslet hur så'na röstar?

Samma med Norrland, idel arbetarstäder med LKAB, skog, pappersbruk m.m. Norrland röstade ännu rödare på den tiden alla där uppe hade jobb, så din teori om 'bidragstagare' är klen. Dessutom har stödet för di röde svängt ganska kraftigt däruppe de senaste åren, man har tröttnat på sossedominansen och många Norrbottenskommuner fick maktskifte - i en del samregerar t.o.m. moderater med vänsterpartister bara för att hålla sossarna borta.
Citera
2006-03-30, 18:07
Medlem
ChristianXs avatar
Det är ju underligt nog ofta så att ju mer välmående en kommun är desto borgerligare är röstfördelningen, och tvärtom. Ändå så röstar de som har det sämst på de som är orsaken till det... Obegripligt. Sossenomenklaturan har iallafall haft vett till att ofta bosätta sig i borgerligt styrda kommuner.
Citera
2006-03-30, 18:13
Medlem
503s avatar
Jag bor i Malmö och utav alla jag känner och vet vad de röstat på så är det endast min farmor och farfar som röstat på dom förut, men vilka gammlingar har inte/gör inte det?
Citera
2006-03-30, 18:21
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tja, Malmö är väl en gammal arbetarstad, dessutom har de högst andel invandrare i landet och det kan man räkna ut med arslet hur så'na röstar?

Samma med Norrland, idel arbetarstäder med LKAB, skog, pappersbruk m.m. Norrland röstade ännu rödare på den tiden alla där uppe hade jobb, så din teori om 'bidragstagare' är klen. Dessutom har stödet för di röde svängt ganska kraftigt däruppe de senaste åren, man har tröttnat på sossedominansen och många Norrbottenskommuner fick maktskifte - i en del samregerar t.o.m. moderater med vänsterpartister bara för att hålla sossarna borta.

Slutsatsen man kan dra är att invandrarna vet vad de har (bidrag) men inte vet vad de kan få och då låter man det vara som det är?
Jag har svårt att tänka mig att gemene invandrare i Malmö inte vill ha jobb så det torde vara rädsla för någonting annat.
Citera
2006-03-30, 18:24
Medlem
Christer ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jag bor i Malmö och utav alla jag känner och vet vad de röstat på så är det endast min farmor och farfar som röstat på dom förut, men vilka gammlingar har inte/gör inte det?

Ingen av det gamla i min släkt gör det
Citera
2006-03-30, 18:26
Medlem
L.Skugges avatar
Dom röstar på sossarna för att dom anser att deras politik är mest tilltalande.
Citera
2006-03-30, 18:32
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Numera är dock Malmö mer av en bidragarstad och de tjatar fortfarande om Kockums och sina gamla industrijobb som sedan länge är borta.
Dessa individer röstar förmodligen på socialdemokraterna.
Citat:
Deras integration av invandrare får ses som sämst i Sverige med stor brottslighet till följd och där blott 25% av de arbetsförda i Rosengården är satta i arbete. Den totala siffran för hela Malmö är 64%
Citat:
Var femte som går ut högstadiet saknar behörighet till gymnasiet och mycket av den grövsta brottsligheten har ökat med 70 och 80% de senaste 10 åren.
Citat:
Andelen socialbidragstagare är bland den högsta i Skåne om inte till och med högst av samtliga skånska städer.
Citat:
Men när arbete och trygghet på gatorna far iväg så är en sak alltid densamma. Att Ilmar Reepalu med följe ges nytt förtroende.

Men varför?
Du har själv besvarat frågan.

Uppenbarligen finns det en stabil bas av bidragstagare som kommer att fortsätta att rösta på socialdemokraterna.
Citera
2006-03-30, 19:27
Medlem
Han har inte alls besvarat frågan. Socialbidrag o.d. delas ut av staten, varför röstar man på sossar i kommunpolitiken?
Citera
2006-03-30, 19:39
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterGnu
Han har inte alls besvarat frågan. Socialbidrag o.d. delas ut av staten, varför röstar man på sossar i kommunpolitiken?
Tror du att denna kategori av individer har någon som helst aning om vad stat, kommun eller landsting har för uppgifter?
Citera
2006-03-30, 19:43
Medlem
JochenPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Tror du att denna kategori av individer har någon som helst aning om vad stat, kommun eller landsting har för uppgifter?

Nej precis!

Mitt intryck av malmö är att det är en "stad" befolkad till större delen av white trash och invandrare. Dessa två grupper gillar sina bidrag och vill ha kvar dem.

Det är inte konstigare än så.
Citera
2006-03-30, 19:47
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Ingen av det gamla i min släkt gör det

nä givetvis är det inte alla som gör det, men det är vanligt ibland 'old folks' .
Sådana som fortfarande anser att sossarna skall ha medalj för folkhemmet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in