2020-04-28, 20:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ahh.. du åberopar konstnärlig frihet! om man så googlar sig lam så hittar man inte en enda lunta som ser ut på det viset!

Nä det håller jag med om 😄
Citera
2020-07-19, 00:18
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är inte obelisker, det föreställer luntor (Luntmakargatan), dvs brinnande vekar som luntmakare gjorde.

Här har man gått i 30 år och trott att gatan hette Lutmakargatan för det var där dom gjorde lutor. Mind blown.
Citera
2020-07-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Kan tänka mig nåt upptåg av nån studentförening på KTH eller liknande bakom det också.. vi får hoppas nån dyker upp med förklaringen snart.

Känns som det mest troliga.
Citera
2020-07-23, 13:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Här har man gått i 30 år och trott att gatan hette Lutmakargatan för det var där dom gjorde lutor. Mind blown.

Satan! Var gjordes lutorna i så fall?
Citera
2020-07-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Satan! Var gjordes lutorna i så fall?
På lutmakargatan kanske. På luntmakargatan gjorde dom luntor.
Citera
2023-11-05, 10:37
Medlem
DrLECTERs avatar
Dessa fem obelisker kan om det har att göra med Palmes försvinnande vara utplacerade längs den flyktväg som mördaren tog efter skotten. Samtliga obeliskers placering verkar berätta om flyktvägen och när denne når platsen där det står dubbla obelisker är han ute ur området och på säker mark.
Skulle kunna vara att mördaren blir upphämtad av någon.
Det finns någon som vet varför dessa obelisker blivit utplacerade på detta sätt och vill berätta något.
Det dök upp ett namn som gick till en byggmästare. Han gick ur tiden för någar år sedan. Byggmästare får mig att tänka på frimurare och deras värld. Den är hemlig för oinvigda men ändå kan ett behov finnas att berätta sanningen.
Obeliksernas utseende med de tolv olika våningarna och sedan högst upp det trettonde likt pyramiden som finns avbildat på 1 dollars sedeln med det allseende ögat kan mycket väl symbolisera Illuminatis högsta topp. I så fall skulle beslutet om Palmes öde ha fattats av den högsta ledningen.
Detta kan ses som en eloge till Olof Palme. De flesta beslut fattas långt under den högsta ledningen exempelvis consul of the 300 alternativt Bilderbergarna vem vet.
Obeliskernas grundare vill berätta något men för att veta måste man vara bland de invigda.
Detta är en teori om obeliskernas tillkomst eller så kan jag ha helt fel.
Citera
2023-11-17, 21:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Le Lübeque
av
Léon Delagrange
rest till kolossen A. Lübecks ära 1987

fallos quae current
av
Bror Hjort
rest till D Tingströms ära 1988

Topsique
av
Michel Colombe
rest till H. L. Rubaszkins ära 1988

Delagrange, Hjort och Colombe var alla skulptörer. Alla gick bort långt innan obeliskerna sattes upp.

Vet inte om dessa skulptörer kan ha döpt något av sina verk till de namn som anges.

Känns kanske mest som något studentikost? Både Handels och KTH ligger rätt nära.

Kuriosa: Jag har träffat en man som heter Rubaszkin. Mycket trevlig. Men hans förnamn började varken på H eller L.
Citera
2026-06-23, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Delagrange, Hjort och Colombe var alla skulptörer. Alla gick bort långt innan obeliskerna sattes upp.

Vet inte om dessa skulptörer kan ha döpt något av sina verk till de namn som anges.

Känns kanske mest som något studentikost? Både Handels och KTH ligger rätt nära.

Kuriosa: Jag har träffat en man som heter Rubaszkin. Mycket trevlig. Men hans förnamn började varken på H eller L.

Kanske dagens AI kan lösa gåtan. Helt klart är de utspridda på ett rätt konstigt sätt på gatan, varför just fem och varför står de där de står... de hör ju inte ens ihop som ett konstverk, lätt att missa någon av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in