2020-04-26, 07:49
Medlem
Pinkuss avatar
Har just påbörjat en anställning utomlands (utanför EU) men har inte skrivit mig utomlands än. Anställningen är tänkt att vara mer än ett år, men har ännu inte skrivit mig utomlands då jag vill vänta lite för att se att allt funkar med jobb och liknande. Kommer hur som helst att betala skatt i anställningslandet. Som jag fattar det som borde det vara lungt att jag avvaktar lite med att skriva mig utomlands och sen redovisar min lön och betalda skatt i det andra landet nästa år för svenska skattemyndigheter och så borde jag inte åka på nån dubbelbeskattning enl sex/ettårsregeln. Eller vad anser ni?

Så här skriver skatteverket:
Citat:
Vilka omfattas av sexmånadersregeln och ettårsregeln?
Du som i skattehänseende är bosatt i Sverige och som arbetar utomlands kan under vissa förutsättningar bli befriad från att betala skatt i Sverige på utlandsinkomsten.
Förutsättningarna för skattebefrielse är bl.a.
• att du är anställd och att denna anställning innebär att du ska vistas utomlands i minst sex månader samt att inkomsten av anställningen beskattas i arbetslandet enligt landets lagstiftning och de skatteavtal som gäller (sexmånadersregeln), eller
• att du är anställd och att denna anställning innebär att du ska vistas utomlands i minst ett år i samma land, även om inkomsten inte beskattas i arbetslandet på grund av lagstiftning eller administrativ
praxis i detta land eller på grund av annat avtal än skatteavtal (ettårsregeln).
Citera
2020-04-26, 15:16
Medlem
Av en jag känner som gjort samma behövde man inte dubbelbeskattas, men du måste fortfarande deklarera allt i Sverige och det är det som är den komplicerade biten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in