2020-04-25, 22:42
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Här kommer problemet som började för drygt 1 vecka sen: Datorn funkar bra i någon timma eller två sen börjas det en massa bakgrundsprocesser som spontant tar upp mer och mer ram-minne tills dator till sist fryser helt. Enda jag kan göra då är att starta om den via strömknappen för att den ska ge sig.

En skum sak med detta är ifall jag provar att starta om/sätta i viloläge när backgrundskiten väl har börjat rulla igång, så slocknar skärm och allt men dator förblir fortfarande på?

Specs: i7 8700k
Nvid 1060 ti
16 gb ram

https://imgur.com/a/0mcrufW här står det att 84% av Minnet används vilket betyder att något som är gömt drar massa minne utan att den visas upp på aktivitetshanteraren.

Ni ser också de här programen som Dolby Access, värd för tjänst: Windows audio m.m. Dessa prgorams körs inte i början när datorn är startad, men när de börjar är då helvetet börja rulla igång tills det blir totalstopp. Nu 10min senare efter jag tog bilden så är minnet upp till 90% täppt utan att jag ens rört något. Vad i helvete är det som spökar?
Citera
2020-04-25, 22:50
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Här kommer problemet som började för drygt 1 vecka sen: Datorn funkar bra i någon timma eller två sen börjas det en massa bakgrundsprocesser som spontant tar upp mer och mer ram-minne tills dator till sist fryser helt. Enda jag kan göra då är att starta om den via strömknappen för att den ska ge sig.

En skum sak med detta är ifall jag provar att starta om/sätta i viloläge när backgrundskiten väl har börjat rulla igång, så slocknar skärm och allt men dator förblir fortfarande på?

Nvid 1060 ti
16 gb ram

https://imgur.com/a/0mcrufW här står det att 84% av Minnet används vilket betyder att något som är gömt drar massa minne utan att den visas upp på aktivitetshanteraren.

Ni ser också de här programen som Dolby Access, värd för tjänst: Windows audio m.m. Dessa prgorams körs inte i början när datorn är startad, men när de börjar är då helvetet börja rulla igång tills det blir totalstopp. Nu 10min senare efter jag tog bilden så är minnet upp till 90% täppt utan att jag ens rört något. Vad i helvete är det som spökar?

Det verkar som du har virus. Har du klickat någon konstig länk eller nåt?
Kör nåt antivirusprogram eller nåt så får du veta.

Jag skulle nog ominstallera maskinen från scratch...
Citera
2020-04-25, 23:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Nvid 1060 ti
16 gb ram

Den senaste windowsuppdateringen gav många olika typer av problem, bl.a blåskärm. Avinstallera den som ett test.

En annan metod för lösning kan vara att gå in i tjänster och ställa om dem. Manuell start, fördröjd, etc.
Citera
2020-04-25, 23:02
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Det verkar som du har virus. Har du klickat någon konstig länk eller nåt?
Kör nåt antivirusprogram eller nåt så får du veta.

Jag skulle nog ominstallera maskinen från scratch...

Jag har kört ett par vändor med Windows Defender, Malwarebytes samt Malwarebytes Rootkit. Har aldrig hittat ett virus under datorns 2-åriga livslängd.

Alla drivrutiner och senaste windows10 patch är också uppdaterade.
Citera
2020-04-25, 23:05
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den senaste windowsuppdateringen gav många olika typer av problem, bl.a blåskärm. Avinstallera den som ett test.

En annan metod för lösning kan vara att gå in i tjänster och ställa om dem. Manuell start, fördröjd, etc.

Jag misstänker också att det har med någon uppdatering att göra. Har du själv märkt dessa typer av problem nyligen?
Citera
2020-04-26, 00:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag misstänker också att det har med någon uppdatering att göra. Har du själv märkt dessa typer av problem nyligen?

Kanske, undersöker saken sedan en tid tillbaka.
Men mer info i ämnet kan du hitta på nätet, andra har värre samt oliika problem. Det verkar visa sig på olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in