Flashback bygger pepparkakshus!
2006-03-30, 16:52
Medlem
cecels avatar
Håller på att avinstallera lite program och rensar datorn med "lägg till ta bort program" och ser att det finns ett 50-tal program som heter "Windows XP Hotfix". är det nåt virus? Om inte, kan jag avinstallera dessa 50 stycken Windows hotfix ändå?

vad är det för nåt?

sen undrar jag även vad svchost.exe är för nåt, som man kan stänga av på Aktivitetshanteraren -> Processer?! Låter skumt
Citera
2006-03-30, 16:57
Medlem
Shpongles avatar
Hotfix är uppdateringar till operativsystemet och dom tycker jag inte du ska avinstallera
Citera
2006-03-30, 17:25
Medlem
svchost.exe har nåt med uppkopplingen att göra. vad vet jag inte men det kan säkert nån mer kunnig svara på.
Har för mig det finns nåt liknande typ scvhost.exe, vilket är ett virus
Citera
2006-03-30, 17:33
Medlem
Shpongles avatar
Svchost.exe är ett Windowsprogram som används för att köra tjänster/services.
Citera
2006-03-31, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shpongle
Svchost.exe är ett Windowsprogram som används för att köra tjänster/services.

Exakt, svchost enkelt förklarat är att den samlar ett gäng olika processer under samma process, tex en samling .dll's som körs samtidigt. För att se vad som körs så ta fram din kommandotolk (Start-->Run-->CMD) och skriv:

tasklist /svc

Då får du en lista över vad dina olika svchost's sysslar med med PID för varje process. Dock får dessa processer bara en PID per svchost, vilket skapar problem om ngn av dem är fel. t.ex om du har en svchost som kör 100% hela tiden. Taskmon/Filemon är två bra appz om inte Task Managern räcker till.
Citera
2006-03-31, 11:55
Medlem
groils avatar
Avslutar man svchost så får man upp blaster rutan :P
Citera
2006-03-31, 13:11
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groil
Avslutar man svchost så får man upp blaster rutan :P

Och skriver man shutdown -a i komandotolken så stängs det ner och datorn blir helt msyko och fattar inget alls (iaf min)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in