Citat:
Ursprungligen postat av
nicketsomgorenglad
Var och hälsade på hos trimfirman PBZ i Uppsala i fredags. De har en apparat (som ett skåp på hjul) som det går slangar ifrån som de kopplar till motorn och på så vis rengör partikelfiltret. Antar att sådana apparater finns utspridda lite här och var i landet. Undrar om inte själva rengöringsapparaturen kommer från detta företag;
https://se.hydrive.com/
Jag är skeptisk. Har läst om deras produkter men fattar ändå inte hur den fungerar, "tillföra högaktivt väte", huh? Och dessutom utan kemikalier? Det framgår heller inte
hur man tillför det.
Det jag i alla fall vet är att filtret i sig är skitigt
så inåt h-e och det sitter dessutom nästan först i avgasflödet (före katalysatorn) så hur man skulle få bort denna dynga utan att plocka loss filtret fattar jag inte. Jag menar, även om man lyckas lösa upp merparten av sotet på nåt sätt så åker det ju bara bakåt till katalysatorn. Och var ska man koppla in sig, finns ingen sån anslutning. Det enda som finns är två tryckskillnadsrör som sitter före och efter filtret för att kunna mäta om det blivit tätt men det är trångt och stökigt att ens försöka komma åt dessa rör.
Nä, fysisk demontering och sen rengöring måste vara det enda som är pålitligt.