2020-04-25, 17:41
Medlem
Tja. Har en V50 2.0D som fick en 2a på besiktningen på grund av lite för höga avgasvärden. Visade 1.77 med högsta gräns på 1.55. Snubben på bessen sa att jag behövde byta eller rengöra DPFen (dieselpartikelfiltret).

Eftersom bilen kosta mig 19000 och en ny DPF på verkstad kostar mellan 10-20 tusen att byta så är det inte ens ett alternativ.

Jag undrar därför om någon vet ett effektivt sätt att rengöra DPFen på, utan att byta ut den. Det har ju antagligen samlat på sig partiklar och skit med åren så behöver få ut de på något sätt.
Citera
2020-04-25, 17:52
Medlem
Det går och köpa rengöringsmedel för det som funkar helt ok. En annan grej för att släcka lampan är att borra hål i filtret sen köra en renegering på. (dock är de ju inte ok om de upptäcks av besiktningen.)
Citera
2020-04-25, 18:01
Medlem
kör man bara kortare sträckor så hinner inte filtret rengöra sig själv via värmen som utvecklas, prova kör bilen minst ca 20 minuter med 3000 varv så uppnår bilen självregenerering om den funkar fortfarande som den ska, finns även medel att tillsätta i tanken som ska hjälpa till.
Citera
2020-04-25, 18:17
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Finns säkert diy på yt. Men sen behövs det möjligen fyllas eolys och nolla räkneverk också.
Citera
2020-04-25, 19:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av LSKLD
Tja. Har en V50 2.0D som fick en 2a på besiktningen på grund av lite för höga avgasvärden. Visade 1.77 med högsta gräns på 1.55. Snubben på bessen sa att jag behövde byta eller rengöra DPFen (dieselpartikelfiltret).

Eftersom bilen kosta mig 19000 och en ny DPF på verkstad kostar mellan 10-20 tusen att byta så är det inte ens ett alternativ.

Jag undrar därför om någon vet ett effektivt sätt att rengöra DPFen på, utan att byta ut den. Det har ju antagligen samlat på sig partiklar och skit med åren så behöver få ut de på något sätt.

Kostar det verkligen så mycket? V50 har ju en PSA-motor och hos PSA kostar filtret typ 3500:- till samma motor.

Men trots det relativt billiga priset, visst går det att göra rent. Ta loss filtret och kör med högtryckstvätt bakvägen så kommer du få ut en del skit, men jag är tveksam till att det löser ditt problem, för mycket sot i avgaserna tyder snarare på nåt annat än igensatt filter, ju tätare det blir desto mindre partiklar smiter igenom, dessutom borde du ha felkod på tätt filter och/eller för låg eolysnivå.

Ett högt k-värde indikerar kanske snarare att filtret saknas eller är rensat på innehåll ... Kolla det till att börja med.
Citera
2020-04-26, 04:59
Medlem
PeterNosters avatar
Så här gör man (helst inte):
https://www.youtube.com/watch?v=Al8Sn3024wU

All skit som filtret hindrat från att komma ut och in i folks lungor kommer nu ut på en gång.
Citera
2020-04-26, 10:14
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

All skit som filtret hindrat från att komma ut och in i folks lungor kommer nu ut på en gång.

Hade nog hellre skruvat bort partikelfiltret å skickat det till typ Ecocleaner.se eller liknande firma...
Brukar kosta runt 2000 - 2500 kr.

Men visst... Det är ju en del tråkigt jobb med demonteringen.
Citera
2020-04-26, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Filtret lagrar bara de partiklar som motorn ger tillfälligt, partiklarna bränns sedan upp i filtret.
Citera
2020-04-26, 17:06
Medlem
zoombos avatar
Jag rengjorde mitt DPF för ett tag sen. Det är visserligen en 1.6 HDi men konstruktionen är likartad. Det är ett riktigt slabbgöra men man behöver bara avfettning och en högtryckstvätt. Man plockar bort hela filtret underifrån och låter det sen ligga i ett avfettningsbad ett dygn. Sen är det bara att spola ur det.
Det knepiga är montering och återmontering.

Diverse vätskor och tillsatser som man ska hälla i utan demontering tror jag inte på när jag fick se hur mycket dynga som faktiskt fanns där. Det behövdes spolas i åtskilliga minuter innan vattnet började bli någorlunda rent.
Citera
2020-04-26, 20:08
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Var och hälsade på hos trimfirman PBZ i Uppsala i fredags. De har en apparat (som ett skåp på hjul) som det går slangar ifrån som de kopplar till motorn och på så vis rengör partikelfiltret. Antar att sådana apparater finns utspridda lite här och var i landet. Undrar om inte själva rengöringsapparaturen kommer från detta företag; https://se.hydrive.com/
Citera
2020-04-27, 13:42
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
Var och hälsade på hos trimfirman PBZ i Uppsala i fredags. De har en apparat (som ett skåp på hjul) som det går slangar ifrån som de kopplar till motorn och på så vis rengör partikelfiltret. Antar att sådana apparater finns utspridda lite här och var i landet. Undrar om inte själva rengöringsapparaturen kommer från detta företag; https://se.hydrive.com/

Jag är skeptisk. Har läst om deras produkter men fattar ändå inte hur den fungerar, "tillföra högaktivt väte", huh? Och dessutom utan kemikalier? Det framgår heller inte hur man tillför det.

Det jag i alla fall vet är att filtret i sig är skitigt så inåt h-e och det sitter dessutom nästan först i avgasflödet (före katalysatorn) så hur man skulle få bort denna dynga utan att plocka loss filtret fattar jag inte. Jag menar, även om man lyckas lösa upp merparten av sotet på nåt sätt så åker det ju bara bakåt till katalysatorn. Och var ska man koppla in sig, finns ingen sån anslutning. Det enda som finns är två tryckskillnadsrör som sitter före och efter filtret för att kunna mäta om det blivit tätt men det är trångt och stökigt att ens försöka komma åt dessa rör.

Nä, fysisk demontering och sen rengöring måste vara det enda som är pålitligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in