• 1
  • 2
2020-04-25, 16:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Kan fan inte vänta med att beställa dosa och få den hemskickad osv, tar ju åratal.

Är det möjligen något jag missar? Hjälp uppskattas verkligen.
Du kan också gå till en kiosk / butik som har tjänsten Kassagirot och betala räkningarna där mot en avgift om det är bråttom ...Du borde fixa autogiro eller e-faktura som dras automatiskt så behöver du inte tänka på räkningarna och slipper avgifter för pappersfakturor m.m.
Citera
2020-04-25, 16:50
Medlem
Aakerbocks avatar
Mitt Bank-ID med dosa och sladd till stationär dator funkar felfritt.
Citera
2020-04-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Blir så jävla förbannad. Inte nog med att man har snusabstinens så in i helvete, nu ska BankID-appen krångla som fan nu när alla utgifter ska betalas.

Det började med att jag skulle logga in på Swish och internetbanken. Startade bankid för att logga in, inget händer. Appen står bara och tänker, men jag kommer inte till inloggningen. Efter någon minut står det bara "nätverksfel". Startar om surfplattan, testar på mobilen, datorn osv. Samma sak överallt. Okej tänker jag. Då tar jag bort appen och laddar ned den på nytt, kanske borde fungera?

Samma sak händer igen. Okej då, din jävla appjävel, då får vi se om det går på annat sätt då. Går in på Nordea och kollar upp "skaffa eller förnya mobilt BankID". Enda sättet att logga in på självservice är via QR-kod (har varken personlig kod eller någon bankdosa). Testar att scanna koden och då står det "För att använda BankID-appen måste du hämta ett Mobilt BankID från din bank.

Hur är detta möjligt? Det är ju samma bankID-appen från app store som jag hade tidigare. Hur fan ska jag göra nu? Kan ju inte logga in på banken eftersom jag inte har någon kod eller bankdosa (har alltid använt BankID endast). Kan fan inte vänta med att beställa dosa och få den hemskickad osv, tar ju åratal.

Är det möjligen något jag missar? Hjälp uppskattas verkligen.
Du skriver om mobilen mm, antar att det rör sig om mobilt Bank-id. Förutsätter att du även har en vanlig stationär dator med Bank-id på fil, använd den förslagsvis!
Citera
2020-05-05, 22:41
Medlem
YouNailedIts avatar
Åter driftstörning hos BankID. Fungerar inte alls nu.
Citera
2020-05-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Åter driftstörning hos BankID. Fungerar inte alls nu.

Intressant. Fungerar inte här heller. Är det bara jag som reagerar över att det är ganska allvarligt med att ha dessa driftstörningar titt som tätt? Jag hade problem 25 april senast.
Citera
2020-05-05, 23:24
Medlem
tigerrakets avatar
Bank-id är sådant som inte ska strula. Borde finnas redundans i systemet och reserv-system som ska förhindra detta. Även om man gör en uppdatering så borde det då finnas en gammal version som man kan backa till. Visst, du kanske inte har alla nya användare (säg om man skapar en säkerhetskopia varje vecka) men då har du kanske 10 000 som inte kommer in istället för hela jävla sverige
Citera
2020-05-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Bank-id är sådant som inte ska strula. Borde finnas redundans i systemet och reserv-system som ska förhindra detta. Även om man gör en uppdatering så borde det då finnas en gammal version som man kan backa till. Visst, du kanske inte har alla nya användare (säg om man skapar en säkerhetskopia varje vecka) men då har du kanske 10 000 som inte kommer in istället för hela jävla sverige

Ja det är ju det jag säger! Det är helt ofattbart att vi skall vara beroende av pajasbolag som Telia (Vilka de hänvisar till) för att kunna göra transaktioner. Detta är fanimej allvarligt men alla tycks bara sova...?
Citera
2020-05-05, 23:44
Medlem
frank_pes avatar
Det verkar fungera nu, felmeddelandet kommer upp men när man stänger fönstret så går det att logga in med både mobilt BankID och via fil.
Citera
2020-05-07, 23:03
Medlem
Klappasäftens avatar
De utsattes för en överbelastningsattack tydligen. Några aktörer privat eller statsägt vill tydligen pröva Sveriges digitala betalsystem.
Citera
2020-05-08, 03:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ja det är ju det jag säger! Det är helt ofattbart att vi skall vara beroende av pajasbolag som Telia (Vilka de hänvisar till) för att kunna göra transaktioner. Detta är fanimej allvarligt men alla tycks bara sova...?

De som sover är iof snarare folk som inte skaffat sig alternativ utan förlitar sig helt och fullt till bankid. Du har väl fått ett huvudinlogg med dosa till din bank? Använd det istället så är problemet löst för stunden. Allvarlighetsgraden kan alltså kraftigt ifrågasättas

Ett bankbesök som måste göras här och nu och inte kan vänta ett dygn eller så är dessutom försent ute, gå till din bank och hämta ut en dosa är mitt förslag.
Citera
2020-05-08, 09:37
Medlem
Naturligtvis är det tråkigt att Bankid inte fungerar av och till, men med sådana här lösningar måste man vara beredd på det och garderad för det. Det borde vara en självklarhet för varje tänkande människa. Allt för många har gjort sig beroende av Bankid och Swish i sin vardag. Lösningen heter att när det gäller allt som du är helt beroende av att göra direkt t.ex. betala vardagskostnader har du garderat dig med kontanter. Allt annat t.ex. myndighetskontakter, bankärenden etc gör du hemifrån i lugn och ro när Bankid är igång igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in