• 1
  • 2
2020-04-25, 16:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Kan fan inte vnta med att bestlla dosa och f den hemskickad osv, tar ju ratal.

r det mjligen ngot jag missar? Hjlp uppskattas verkligen.
Du kan ocks g till en kiosk / butik som har tjnsten Kassagirot och betala rkningarna dr mot en avgift om det r brttom ...Du borde fixa autogiro eller e-faktura som dras automatiskt s behver du inte tnka p rkningarna och slipper avgifter fr pappersfakturor m.m.
Citera
2020-04-25, 16:50
Medlem
Aakerbocks avatar
Mitt Bank-ID med dosa och sladd till stationr dator funkar felfritt.
Citera
2020-04-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Blir s jvla frbannad. Inte nog med att man har snusabstinens s in i helvete, nu ska BankID-appen krngla som fan nu nr alla utgifter ska betalas.

Det brjade med att jag skulle logga in p Swish och internetbanken. Startade bankid fr att logga in, inget hnder. Appen str bara och tnker, men jag kommer inte till inloggningen. Efter ngon minut str det bara "ntverksfel". Startar om surfplattan, testar p mobilen, datorn osv. Samma sak verallt. Okej tnker jag. D tar jag bort appen och laddar ned den p nytt, kanske borde fungera?

Samma sak hnder igen. Okej d, din jvla appjvel, d fr vi se om det gr p annat stt d. Gr in p Nordea och kollar upp "skaffa eller frnya mobilt BankID". Enda sttet att logga in p sjlvservice r via QR-kod (har varken personlig kod eller ngon bankdosa). Testar att scanna koden och d str det "Fr att anvnda BankID-appen mste du hmta ett Mobilt BankID frn din bank.

Hur r detta mjligt? Det r ju samma bankID-appen frn app store som jag hade tidigare. Hur fan ska jag gra nu? Kan ju inte logga in p banken eftersom jag inte har ngon kod eller bankdosa (har alltid anvnt BankID endast). Kan fan inte vnta med att bestlla dosa och f den hemskickad osv, tar ju ratal.

r det mjligen ngot jag missar? Hjlp uppskattas verkligen.
Du skriver om mobilen mm, antar att det rr sig om mobilt Bank-id. Frutstter att du ven har en vanlig stationr dator med Bank-id p fil, anvnd den frslagsvis!
Citera
2020-05-05, 22:41
Medlem
YouNailedIts avatar
ter driftstrning hos BankID. Fungerar inte alls nu.
Citera
2020-05-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
ter driftstrning hos BankID. Fungerar inte alls nu.

Intressant. Fungerar inte hr heller. r det bara jag som reagerar ver att det r ganska allvarligt med att ha dessa driftstrningar titt som ttt? Jag hade problem 25 april senast.
Citera
2020-05-05, 23:24
Medlem
tigerrakets avatar
Bank-id r sdant som inte ska strula. Borde finnas redundans i systemet och reserv-system som ska frhindra detta. ven om man gr en uppdatering s borde det d finnas en gammal version som man kan backa till. Visst, du kanske inte har alla nya anvndare (sg om man skapar en skerhetskopia varje vecka) men d har du kanske 10 000 som inte kommer in istllet fr hela jvla sverige
Citera
2020-05-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Bank-id r sdant som inte ska strula. Borde finnas redundans i systemet och reserv-system som ska frhindra detta. ven om man gr en uppdatering s borde det d finnas en gammal version som man kan backa till. Visst, du kanske inte har alla nya anvndare (sg om man skapar en skerhetskopia varje vecka) men d har du kanske 10 000 som inte kommer in istllet fr hela jvla sverige

Ja det r ju det jag sger! Det r helt ofattbart att vi skall vara beroende av pajasbolag som Telia (Vilka de hnvisar till) fr att kunna gra transaktioner. Detta r fanimej allvarligt men alla tycks bara sova...?
Citera
2020-05-05, 23:44
Medlem
frank_pes avatar
Det verkar fungera nu, felmeddelandet kommer upp men nr man stnger fnstret s gr det att logga in med bde mobilt BankID och via fil.
Citera
2020-05-07, 23:03
Medlem
Klappasftens avatar
De utsattes fr en verbelastningsattack tydligen. Ngra aktrer privat eller statsgt vill tydligen prva Sveriges digitala betalsystem.
Citera
2020-05-08, 03:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ja det r ju det jag sger! Det r helt ofattbart att vi skall vara beroende av pajasbolag som Telia (Vilka de hnvisar till) fr att kunna gra transaktioner. Detta r fanimej allvarligt men alla tycks bara sova...?

De som sover r iof snarare folk som inte skaffat sig alternativ utan frlitar sig helt och fullt till bankid. Du har vl ftt ett huvudinlogg med dosa till din bank? Anvnd det istllet s r problemet lst fr stunden. Allvarlighetsgraden kan allts kraftigt ifrgasttas

Ett bankbesk som mste gras hr och nu och inte kan vnta ett dygn eller s r dessutom frsent ute, g till din bank och hmta ut en dosa r mitt frslag.
Citera
2020-05-08, 09:37
Medlem
Naturligtvis r det trkigt att Bankid inte fungerar av och till, men med sdana hr lsningar mste man vara beredd p det och garderad fr det. Det borde vara en sjlvklarhet fr varje tnkande mnniska. Allt fr mnga har gjort sig beroende av Bankid och Swish i sin vardag. Lsningen heter att nr det gller allt som du r helt beroende av att gra direkt t.ex. betala vardagskostnader har du garderat dig med kontanter. Allt annat t.ex. myndighetskontakter, bankrenden etc gr du hemifrn i lugn och ro nr Bankid r igng igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in