2020-04-25, 14:56
Medlem
elopis avatar
Vi säger att ena hälften som hör röster hör ljud och andra hör sina tankar. Skillnaden är när du är ute i skogen och funderar på att köpa fiskespön mot att höra röster är att plötsligt blir ditt funderande kring mamsen avbrutet av ett "jag ser dig". Du kanske reagerar på att det var en konstig tanke och återgår till att tänka på mamsen när en annan tanke kommer flygandes, "jag sa att jag ser dig din dumme fan". När du vill skriva ner att du ska köpa fiskespön kommer ytterligare en tanke "om du skriver dör mamsen" osv.

Nån slags invasiva tankestörningar som man varken känner att man äger eller kan hejda.
Citera
2020-04-25, 15:01
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritual666
Ok, tack för svaret. Det var lite som du skrev som jag föreställde mig.

De skrev på Wikipedia att schizofreni kunde innebära att man hörde "ord" så då tänkte jag att jag hör ju mina ord så vad fan betyder det då?

Men nu fattar jag läget. Tack!
Jag vet inte vad du menar?

https://m.youtube.com/watch?v=Pr8IyNGAqlw

Det andra kallas metakognition. Sedan tror jag att ju mer kreativ man är ju duktigare blir man på gränslandet mellan frisk och sjuk. Att utforska delar av psyket. En gång i mitt liv hörde jag faktiskt fel och tyckte mig höra någon ropa mitt namn och det var en av de mest fasansfulla upplevelser jag haft eftersom jag var övertygad om att jag skulle bli galen. När jag kraschade in i min egen värld som äldre, förlorade jag aldrig greppet men fick utforska delar av psyket alla kanske inte gör och även om det kan vara kul, har jag en otrolig ödmjukhet och sympati för dem som måste leva med plågsamma sjukdomar. Jag hoppas på att vi ska kunna bota tillstånd där människor lider likt i videosimulationen. Vilken hemsk upplevelse för dem att behöva uppleva 😱 Som att ha mobbare i insidan av det egna huvudet som ständigt förföljer personen. Vi borde alla ha större hänsyn till människor som drabbas av sådana sjukdomar som härjar i hjärnan istället för att göra dem till driftkuckus etc. Lite medlidande skadar inte.
Citera
2020-04-25, 15:04
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Vi säger att ena hälften som hör röster hör ljud och andra hör sina tankar. Skillnaden är när du är ute i skogen och funderar på att köpa fiskespön mot att höra röster är att plötsligt blir ditt funderande kring mamsen avbrutet av ett "jag ser dig". Du kanske reagerar på att det var en konstig tanke och återgår till att tänka på mamsen när en annan tanke kommer flygandes, "jag sa att jag ser dig din dumme fan". När du vill skriva ner att du ska köpa fiskespön kommer ytterligare en tanke "om du skriver dör mamsen" osv.

Nån slags invasiva tankestörningar som man varken känner att man äger eller kan hejda.
Är tankestörning verkligen rätt ord eftersom det väl inbegriper mycket mer än röster?

Jag tänker även på ocd i det du beskriver. Somliga tror att dåliga saker sker om de inte gör vissa saker eftersom de har ett slags magiskt tänkande som jag nu inte menar livfull vidskepelse utan verkligen tron på att de är orsak och verkan till händelser genom befängda ritualer eller idéer. Såklart inte befängt för dem.
Citera
2020-04-25, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran

Det andra kallas metakognition. Sedan tror jag att ju mer kreativ man är ju duktigare blir man på gränslandet mellan frisk och sjuk. Att utforska delar av psyket. En gång i mitt liv hörde jag faktiskt fel och tyckte mig höra någon ropa mitt namn och det var en av de mest fasansfulla upplevelser jag haft eftersom jag var övertygad om att jag skulle bli galen. När jag kraschade in i min egen värld som äldre, förlorade jag aldrig greppet men fick utforska delar av psyket alla kanske inte gör och även om det kan vara kul, har jag en otrolig ödmjukhet och sympati för dem som måste leva med plågsamma sjukdomar. Jag hoppas på att vi ska kunna bota tillstånd där människor lider likt i videosimulationen. Vilken hemsk upplevelse för dem att behöva uppleva 😱 Som att ha mobbare i insidan av det egna huvudet som ständigt förföljer personen. Vi borde alla ha större hänsyn till människor som drabbas av sådana sjukdomar som härjar i hjärnan istället för att göra dem till driftkuckus etc. Lite medlidande skadar inte.

Det är väldigt sant det du skriver. Jag har mött personer som varit väldigt sjuka i mitt liv samtidigt har jag hört röster en gång när jag tog en drog när jag var i tonåren vilket jag knappt minns men jag minns att jag satt i min säng i mitt rum ensam och bokstavligt svarade rösterna med min egen röst verbalt vilket var obehagligt då jag trodde det var så verkligt att jag inte ens ifrågasatte det eller rösterna.

Men den gången hörde jag det på ett helt annat sätt och dom rösterna gick inte att styra typ. De va både trevliga och elaka och gjorde mig rädd efteråt då jag förstod vad droger kunde göra med en. Fick sjuk respekt för det efteråt.

Så fort jag blev nykter så försvann det.

Många människor har inte en aning om vilket helvette vissa människor kan ha och därför tror de inte att helvettet finns förens dom själva upplevt det. Dom är kritiska mot något som inte ens finns enligt dom. Samtidigt kan man inte klandra dom då de inte vet bättre. De har bara mindre erfarenhet av livet.
Senast redigerad av Ritual666 2020-04-25 kl. 15:12.
Citera
2020-04-25, 15:13
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ja precis så e det nog.

Mitt tänkande är som ett verktyg som jag använder för att utveckla mig personligt i livet typ.

Det är så jag tänker lixom. Jag vet inte exakt hur andra gör när de kommer på att de ska göra saker som att "juste jag måste fixa det där och det där" men så här gör jag iallafall.

Även jag kan hålla dialoger i mitt huvud eller "tänka i ord" så att säga.
Så på den fronten är vi nog inte ensamma.
Citera
2020-04-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngaChefen
Ja det är normalt!

Det är när du börjar höra andra röster som inte är din röst i huvudet som du ska börja oroa dig.

Men det stämmer inte riktigt det heller, eftersom du förmodligen även kan minnas och återuppleva andras röster, samtal, musik osv på samma devis som att du kan höra din egen röst i inre dialoger eller till exempel när du läser. Det handlar snarare om när det blir en opåkallad upplevelse, någonting påträngande och oönskat. Men inte ens det behöver egentligen tala för några större felaktigheter så länge som det kan bestämmas vara just vad det är(tankar och minnen). Psykossjukdomar handlar mest om att inte kunna avgöra vad som är verklighet och vad som sker i huvudet, intrycken blandas och kan inte urskiljas.
Senast redigerad av nilltre 2020-04-25 kl. 15:20.
Citera
2020-04-25, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran

Wikipedia skrev detta under "symptom" vilket fick mig att fundera:

paranoid schizofreni - symptom
"Som regel har personen hörselhallucinationer, antingen i form av röster som till exempel skrattar eller skriker, eller i form av röster som ger order. Andra hallucinationer kan förekomma, såsom att känna dofter eller smaker eller ha hallucinatoriska sexuella upplevelser."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Paranoid_schizofreni

Men nu såg jag en grej som förklarar allt.

De skriver röster som GER orden. Nån annan ger ju inte orden som jag tänker. Så där löste sig min fråga igen.

OBS! Edit...
Nu såg jag en till sak. De stod inte: "röster som ger orden".

Det stod: "röster som ger order".

Så hela grejjen med att höra ord och meningen till att jag främst skapade denna tråd försvann nu bara för att jag läste fel på en bokstav lol.

Aja, det kan gå lite snabbt ibland...

Bra att vi diskuterade ämnet iallafall tycker jag för att andra kanske lättare kan klarlägga hur det står till med dom själva om en sådan själ i framtiden läser denna tråd.

Tack för alla svar.
Senast redigerad av Ritual666 2020-04-25 kl. 16:28.
Citera
2020-04-25, 15:36
Medlem
Tammers avatar
Är det inte bara ett påhitt, en efterkonstruktion när man vill förklara varför man gjort nåt man inte borde? Standardförklaring när man vill slippa straff p g a psykisk störning: "det var en röst som sa åt mig att mörda den och den".
Citera
2020-04-25, 15:41
Medlem
Jofs avatar
Bra förtydliganden här.
Kan komplicera det lite. Genom att nämna det som KBT:are kallar de automatiska tankarna.
De är de som dyker upp som just automatiska tankar, ofta i form av bedömningar av en själv (och andra). Positiva så väl som negativa. Ex.v. tankar som Du är dum, Du är värdelös eller Du är duktig, Du är bäst.
Och i form av förhållningssätt. Man lägger alltid ned locket på toaletten efter sig. Man ska alltid tacka för maten. Man äter alltid upp maten, etc.
Tankar som man har med sig i livet ofta sen barnsben. De kan upplevas som krävande röster. Och utifrån kommande.
Men är inte hörselhallucinationer förstås.
Citera
2020-04-25, 15:57
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Wikipedia skrev detta under "symptom" vilket fick mig att fundera:

paranoid schizofreni - symptom
"Som regel har personen hörselhallucinationer, antingen i form av röster som till exempel skrattar eller skriker, eller i form av röster som ger order. Andra hallucinationer kan förekomma, såsom att känna dofter eller smaker eller ha hallucinatoriska sexuella upplevelser."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Paranoid_schizofreni

Men nu såg jag en grej som förklarar allt.

De skriver röster som GER orden. Nån annan ger ju inte orden som jag tänker. Så där löste sig min fråga igen.
Jag vet inte riktigt. Tror det är tillstånd som pga hormonella förändringar och kognitiva försämringar blir annorlunda. Jag har som sagt själv varit dålig med stark paranoia för länge sedan men tror jag aldrig haft hallucinationer och då har jag varit nära. Men jag provade iofs antipsykotiska och när jag upplevde att jag efter någon månad inte fått ett uns förbättring, vägrade jag att äta mer. Fortsatte vara i dåligt skick några år men jag har tagit mig igenom det själv. Däremot har mitt problem varit tvärtom att jag struntat i otroligt många faror. Kan exempelvis berätta om när jag såg på Youtube en natt uttråkad, ett klipp om något bråk mellan två pojkar på behandling (Einar) och ett om Black Cobra. Lät det som kom upp startas. Tänkte sedan på hur fantastiskt frisk jag var men med inbillning av brandrök. Jag tänkte på annat och lukten ville liksom inte lämna mig. (Jag har fobi för eld sedan jag var barn och kan stanna upp av lukten) jag struntade i det och insåg hur välmående och avslappnad jag var. Sedan så eftersom jag aldrig haft hallisar började jag fundera på varför det inte försvann. Slutligen gick jag upp och började leta. Ut på balkongen, trapphuset. Lukten kändes enormt starkt. Sedan efter några vändor såg jag hur det lyste orange från mellanrummet på mina persienner och insåg att grannhuset stod i lågor. Hade jag inte viftat bort det i över tjugo minuter eller så har jag kunnat varit bland de absolut första att inse vad som skedde. Så blir det när människor ska hitta på att andra är sjukare än vad de är, till slut tror de på dem. Nu klarade sig alla ut iallafall. Men allt jag upplevt har definitivt varit på riktigt. Alltid.

Däremot har jag kunnat utforska kreativiteten i många, många år och blanda intryck. Om folk inte fattar, är det inte mitt problem. Jag känner mig friskare än dem när jag jämför mig med människor som fantiserar ihop saker om oskyldiga människor och snackar skit. I slutändan kanske jag faktiskt har en helt annan värld. Men schizofren är den inte och har aldrig varit.

Jag tror det är svårt för människor att avgöra, både den egna statusen och andras men att förklaringar om exempelvis metakognition kan hjälpa. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Metakognition

Vid autism och psykossjukdomar kan sådant som theory of mind vara frånvarande. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inle...3%B6rm%C3%A5ga Intelligens påverkar sannolikt också. Nedsatt IQ ger sämre förutsättningar för att förstå att andra människor är frånkopplade dina egna tankar, känslor, föreställningar, kunskaper osv. Allt handlar inte bara om psykossjukdomar utan även frånvaro av intelligens eller påverkan på den snarare.
Citera
2020-04-25, 16:22
Medlem
Det är skillnad på att prata med sig själv i hjärnan och att höra röster som du inte kan kontrollera som säger saker. Då är det fråga om en psykos.
Intressant fenomen egentligen. Undra vad som händer exakt egentligen.
Många som haft psykoser blir religiösa och tror sig haft kontakt med gud eller djävulen mm.
Citera
2020-04-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Men det stämmer inte riktigt det heller, eftersom du förmodligen även kan minnas och återuppleva andras röster, samtal, musik osv på samma devis som att du kan höra din egen röst i inre dialoger eller till exempel när du läser. Det handlar snarare om när det blir en opåkallad upplevelse, någonting påträngande och oönskat. Men inte ens det behöver egentligen tala för några större felaktigheter så länge som det kan bestämmas vara just vad det är(tankar och minnen). Psykossjukdomar handlar mest om att inte kunna avgöra vad som är verklighet och vad som sker i huvudet, intrycken blandas och kan inte urskiljas.
Ja det har rätt i. Man kan ju t.ex. argumentera med någon man känner i sitt huvud och då hör man ju någon annans röst. Men då har man ju kontroll på tankarna.

Det måste vara någons röst som man inte känner som pratar i sitt huvud som man inte riktigt har kontroll över. Även om den inte ger order så skulle jag vilja påstå att det är ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in