2020-04-25, 11:36
Medlem
Bakgrund

2008 var jag ung och dum. Åkte på bedrägeri när jag åkt utomlands. Fick 2000 i böter.

Var dum och torskade på några bedrägerier för att jag helt enkelt slarvade igen/hasslade. Detta var 2012/2013. Alla pengar direkt återbetalas innan det blev rättssak men det hjälpte ju inte.

Under 2014 var jag med om en olycka och blev i samband med den arg då jag blev hånad och knuffade en kille som blev rädd, hotade honom även i affekt, varpå han gjorde en anmälan.

Jag blev dömd för bedrägerigrejen sent 2014.
Skyddstillsyn och Samhällstjänst 40 timmar. Gjorde allting prickfritt.

Den ringa misshandeln drog ut på tiden. 2017 var jag på förhör och åtal väcktes senare. Eftersom det var återfall i brott under prövotid/ eskalerande brottslighet (våldsbrott) så blev det ånyo Skyddstillsyn med särskild föreskrift ( program, One to One). Fine, jag är varken kriminell eller rättshaverist, vill bara bli av med det här.

Skyddstillsyn och program påbörjades 2018 Oktober.

Nu kommer det sjuka. I Mars 2019 fick vi reda på att domen överklagats till Hovrätten. Ingen visste detta, det stod till och med i frivårdens system att domen vunnit laga kraft. Det hade blivit något administrativt fel hos Tingsrätten, och jag fick reda på det genom ett brev från hovrätten att jag skulle yttra mig innan de bestämde om det skulle bli förhandling.

Det blev förhandling via länk, September 2019. Man gjorde om min skyddstillsyn och programmet till fängelse 2 månader. Fick en månad rabatt för att jag utfört Skyddstillsyn och programmet fullt ut.

Jag ansökte om och fick såklart IÖV, 39 dagar blev det. Detta påbörjades i slutet av mars och jag är snart klar, såklart skött detta prickfritt med.

I veckan fick jag reda på att frivprden missat att informera mig om att i samband med alla fängelsedomar över 1 månad, tar de beslut om sk. Övervakning enligt praxis. Jag skall alltså ha 1 års övervakning till....

Sammanfattat så

2000kr i böter 2009 (pengarna, 9000 återbetalda)

1 års skyddstillsyn 2014 (pengarna, 6870kr återbetslda)

1 års skyddstillsyn plus program 1 år 2018 (för knuffen/räknades som eskalerande brottslighet så villkorligt inte tänkbart, motsvarande 3 månaders fängelse)

2 månaders fängelse 2019 för knuffen (verkställande genom IÖV 2020).

1 års övervakning genom myndighetsbeslut (frivården/kvv) när de klippt bojan samt program för brottsprevention (samma som jag gått på frivården tidigare, skulle påbörjats under boj tiden men de har inte haft tid)

Är detta ens rinligt? Jag har skött allt prickfritt. Det ör inte synd om mig, jag begick brotten. Knuffen var idioti, jag ramlade ned 4 meter i ett trapphus vid arbete. Behövde hjälp upp, en kille kom o pratade i telefon, började garva o tog kort på mig när jag låg ned, när jag tagit mig upp själv skrek jag på han och knuffade till honom. Han blev rödd o sprang. Arbetsledning bekräftade denna versionen.

Min fråga är, vad händer om jag helt ignorerar frivården efter att de klippt bojan och jag slutfört verkställandet? Jag har lagt år av mitt liv på det hör och det känns som att det aldrig tar slut.

Jag lever under goda förhållanden, arbete och familj osv.
Citera
2020-04-25, 11:49
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Dont do the crime if you cant do the time..
Citera
2020-04-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos
Dont do the crime if you cant do the time..

TS verkar ju inte gnälla över att ha blivit straffad för det han gjort. Det verkar ju dock helt orimligt att hen skall ha dubbelt straff för knuffen genom både skyddstillsyn samt program plus fängelse och sedan åka på samma sak igen utan att ha gjort något?

Och frågan handlade väl om vad övervakning innebär
Senast redigerad av Adjektivet 2020-04-25 kl. 13:05.
Citera
2020-04-25, 16:38
Medlem
Övervakning i ditt fall bör innebära en träff med din övervakare var annan månad. Ett kort samtal. sedan är det frid i fröjd. Det är bara att åka med på deras regler.
Citera
2020-04-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Övervakning i ditt fall bör innebära en träff med din övervakare var annan månad. Ett kort samtal. sedan är det frid i fröjd. Det är bara att åka med på deras regler.

Ja, jag är inte ute efter att krångla och bråka med dem. Jag får stå mitt kast. Det känns bara hopplöst att skiten aldrig tar slut. Håll på i 4 år nu och fick i förra veckan reda på att jag har ytterligare ett år av att de skall in och peta i min frihet, kort möte eller inte.

Min undran är vad som händer om jag faktiskt bara skiter i det, det är ju inget jag ör dömd till och jag har avtjänat mitt straff när jag är klar o de klipper bojan.
Citera
2020-04-25, 17:37
Medlem
Om du inte kommer så förverkas din villkorliga frigivning, och du plockas in på en 3a
Citera
2020-04-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Om du inte kommer så förverkas din villkorliga frigivning, och du plockas in på en 3a

Tack för svar.

Det vore verkligen inte en plats för mig, inte för att jag är finare än någon annan, men det ör så långt ifrån min vardag det möjligen kan bli.

En 12 dagars kaffevolta (för jag förmodar att det är 1/3 jag skulle få sitta) mot 1 års övervakning med möte vare tredje vecka plus programmet de inte hunnit med och vill sätta mig på (20 tillfällen)....

Min nya handläggare är extremt fyrkantig med, nyexad och oerhört stel. Aja, tack för svar.
Citera
2020-04-25, 23:51
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtoGG
Tack för svar.

Det vore verkligen inte en plats för mig, inte för att jag är finare än någon annan, men det ör så långt ifrån min vardag det möjligen kan bli.

En 12 dagars kaffevolta (för jag förmodar att det är 1/3 jag skulle få sitta) mot 1 års övervakning med möte vare tredje vecka plus programmet de inte hunnit med och vill sätta mig på (20 tillfällen)....

Min nya handläggare är extremt fyrkantig med, nyexad och oerhört stel. Aja, tack för svar.
Tror inte dom kan tvinga dig till program .
Det var iallafall inte så runt 2010.
Dom försöker dock men efter lite forskning i lagboken och hot om förvaltningsrätten så ändrade dom sig.
Detta gällde en kompis som råkat i klistret.
Citera
2020-04-26, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Tror inte dom kan tvinga dig till program .
Det var iallafall inte så runt 2010.
Dom försöker dock men efter lite forskning i lagboken och hot om förvaltningsrätten så ändrade dom sig.
Detta gällde en kompis som råkat i klistret.

Jag förstår. Min handläggare nu är extremt fyrkantig. Hon gör exakt allt enligt paragraferna, noll utrymme och extremt stel. Andra jag haft att göra med har varit betydligt mer flexibla och rationella (20 mötes programmet blev 12 eftersom det mesta inte var relevant för mig osv) men min nuvarande är väldigt noga med att påpeka hur straffad jag skall vara och liknande.

Hon "glömde meddela mig det här" med övervakning efter fängelsedom, och sade att på sin höjd kan jag ansöka om att få ta upp ärendet med övervakningsnämnden efter 6 månader...

Jag skall ta detta gällande förvaltningsrätten efter att bojan är borta. Jag får redan nu under IÖVn besök 5-6 ggr i veckan hemma. Kontrollanterna suckar bara när de är här och frågar bara om allt är bra och går. Svintrevliga men de är trötta på att bli skickade till mig så ofta när det är totalt poänglöst. Har inte ens fått blåsa en enda gång (Jag är visserligen nykterist) men borde ju få blåsa ändå.

På 4 veckor imorgon måndag har de varit här 23ggr. Är detta normalt?
Citera
2020-04-26, 10:43
Bannlyst
Väl bara att härda ut. Det intressanta det är så mycket inkompetens i systemet, att man glömmer informera dej om saker att det gör så mycket fel.
Citera
2020-04-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Väl bara att härda ut. Det intressanta det är så mycket inkompetens i systemet, att man glömmer informera dej om saker att det gör så mycket fel.

Min handläggare ringde 1530 i Torsdags. Sade att hon glömt meddela mig det. Jag sade att jag aldrig hört talas om att man har övervakning efter avtjänat straff. Svaret på det var "Nej jag förstår det och det har nog med att göra att du aldrig avtjänat ett fängelsestraff"....

Nåja, hela soppan börjar närma sig sitt slut så får väl se vad det landar i. Just nu ör jag verkligen less på riktigr.
Citera
2020-04-26, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EtoGG
Min handläggare ringde 1530 i Torsdags. Sade att hon glömt meddela mig det. Jag sade att jag aldrig hört talas om att man har övervakning efter avtjänat straff. Svaret på det var "Nej jag förstår det och det har nog med att göra att du aldrig avtjänat ett fängelsestraff"....

Nåja, hela soppan börjar närma sig sitt slut så får väl se vad det landar i. Just nu ör jag verkligen less på riktigr.

Du har lärt dej en läxa för livet. Bara spotta i nävarna och gå vidare .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in