• 1
  • 2
2020-04-26, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra, både jag och frugan har eftergymnasial utbildning.
Ja det har jag med. Men ändå mycket med en årsinkimst på en miljon😳
Citera
2020-04-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trymexx4
Ja det har jag med. Men ändå mycket med en årsinkimst på en miljon😳
Ganska normalt jag jobbar som ingenjör och fugan är pensionerad marknadschef.
Det är lite skämmande att se vad folk har för uppfattning om vad som är normal inkomst.
I princip alla med en högskolexamen tjänar idag över en halv mille dvs. Ingenjörer, ekonomer, lärare, sjuksköterskor etc.(Inte som nyexad men efter några år i yrket).
Men samtidigt i en annan tråd trodde nån att man som normal svenk ingenjör tjänar 1.5 mille?
Men skall du kunna köpa ett torp för en halv mille bör du nog tjäna minst 200000 om året och ha ca 75-100 tusen kontant.
Citera
2020-04-26, 16:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej. Jag kommer inom ett år försöka köpa ett litet hus eller fritidshus. Jag har aldrig tidigare lånat en stor summa från banken så jag undrar vilka krav banken hade på er när ni tog bostadslån? Vilken summa lånade du? Hur stor inkomst har du? Hade du andra lån/krediter?

Har du normal inkomst så ska det inte vara några problem för dig att få ett lån till ett hus om du har till kontantinsats och ev till pantbrevkostanden, avgifter till lagfart mm.
Du skriver ingenting om hur din inkomst ser ut?
Köpte själv ett hus för 8 år sedan men har inga lån på det eller andra lån överhuvudtaget.
Citera
2020-04-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ganska normalt jag jobbar som ingenjör och fugan är pensionerad marknadschef.
Det är lite skämmande att se vad folk har för uppfattning om vad som är normal inkomst.
I princip alla med en högskolexamen tjänar idag över en halv mille dvs. Ingenjörer, ekonomer, lärare, sjuksköterskor etc.(Inte som nyexad men efter några år i yrket).
Men samtidigt i en annan tråd trodde nån att man som normal svenk ingenjör tjänar 1.5 mille?
Men skall du kunna köpa ett torp för en halv mille bör du nog tjäna minst 200000 om året och ha ca 75-100 tusen kontant.
Jag har 180.000 sparat till det. Jag tjänar runt 26.000 I månaden brutto så inte så bra. Men vill endast ha ett litet hus är som sagt mest intresserad av tomten, ska ha växthus och odla massor av kruddvãxter och blommor😊
Citera
2020-04-26, 17:51
Medlem
Citat:
Jag har 180.000 sparat till det. Jag tjänar runt 26.000 I månaden brutto så inte så bra. Men vill endast ha ett litet hus är som sagt mest intresserad av tomten, ska ha växthus och odla massor av kruddvãxter och blommor😊
Då bör du absolut inte ha några problem är du är själv och inte har några stora andra lån, du borde inte ha några problem att kunna köpa för 1 miljon eller t.o.m. lite drygt borde inte vara några problem att låna 3 ggr årsinkomsten.
Citera
2020-04-26, 18:02
Medlem
Citat:
Då bör du absolut inte ha några problem är du är själv och inte har några stora andra lån, du borde inte ha några problem att kunna köpa för 1 miljon eller t.o.m. lite drygt borde inte vara några problem att låna 3 ggr årsinkomsten.
jo jag har csn lån 100.000. Så det gör mig lite orolig. Inga andra lån.
Citera
2020-04-26, 18:29
Medlem
Citat:
jo jag har csn lån 100.000. Så det gör mig lite orolig. Inga andra lån.
Har du bara csn så räknas det inte riktigt som andra skulder, bara den relativt låga utgiften.
Så som jag sa stämmer dina uppgifter och du inte har några andra lik i garderoben så borde du inte ha några som helst problem med att låna 1 mille givetvis lite beroende på fastighetens värde, men absolut inga bekymmer med att låna en halv om du lägger 180 k kontant.
Citera
2020-04-26, 19:20
Medlem
Citat:
Har du bara csn så räknas det inte riktigt som andra skulder, bara den relativt låga utgiften.
Så som jag sa stämmer dina uppgifter och du inte har några andra lik i garderoben så borde du inte ha några som helst problem med att låna 1 mille givetvis lite beroende på fastighetens värde, men absolut inga bekymmer med att låna en halv om du lägger 180 k kontant.
okej låter ju bra!))
Citera
2020-04-27, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Vad händer när ni får barn? Tar banken huset ifrån er eftersom ni spränger kalkylerna?
Vad tusan har du för kalkyler? Även om dom hade varit max belånade på huset hade det varit långt ifrån gränsen, oavsett hur många barn dom hade tryckt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in