• 1
  • 2
2020-04-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
Har ekologisk, kravmärkt honung från märket Lune de Miel hemma. Såg nu att det står ett bästföredatum på den.
Men honung (äkta honung) varar i all evighet. Är det falsk honung jag har hemma eller vad? och i så fall, vilka är ingredienserna jämfört med äkta honung som jag antar är 100% honung?

Ingenting varar för evigt.
Eller menar du att när den sista neutronstjärnan slocknat och alla svarta hål har kollapsat, så flyter det runt pölar med honung i den svarta kalla rymden?

Som påpekats så finns det honung och inte honung.
Är honungen smaksatt så får det inte längre kallas honung.

Köp svensk honung.
Värdet med bina är pollineringen. Honungen är en bieffekt.
Det finns inte ett enda argentinskt bi som har hjälpt till med pollineringen av svenska blommor.

Bäst före datum är larvigt på honung.
Man har hittat ätbar honung i gamla gravar som varit 5000 år gammal.
Citera
2020-04-25, 13:18
Medlem
Något OT men appropå hållbarhet på salt så kommer det mesta matsaltet från saltgruvor :
"det vanligaste är att man tar upp salt som bildats för över 100-250 miljoner år sedan" .
Där det som sagt legat ett tag då blir det närmast komiskt när man har bäst före på det köpta
matsaltet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saltgruva
Citera
2020-04-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Off Topic, men jag tar mig friheten att flika in en ql sak om honung:

En kompis hade ett besvärligt utslag på kukskaftet, det kan ha varit svamprelaterat, men jag minns inte.

Han prövade alla kurer skolmedicinen hade att erbjuda, inget hjälpte, vissa kurer rent förvärrade problemen.

Hans sambo som håller bin övertygade honom att hon skulle få smörja in kewken med lättflytande honung, han beskrev att det infann sig en romerskt dekadent stämning i rummet när hon smorde med honungen. (Jag är själv skapligt attraherad av hans sambo, så jag har i min fantasi valt att infoga detaljerna tindrande ögon och fuktiga läppar på henne)

Resultatet: Utslaget försvann inom 48 h.
honung är antiinflammatorisk. så mycket vet jag iaf.
Citera
2020-04-25, 15:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
honung är antiinflammatorisk. så mycket vet jag iaf.

Precis, det var den egenskapen hon ville åt.
Citera
2020-04-25, 16:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det påstås också att den som har problem med pollenallergi ska äta en tesked närproducerad honung om dagen, kall direkt ur burken.

På så sätt ska man vänja immunförsvaret vid växtligheten man har i närområdet.

Jag testade en vår och, möjligheten att det var placeboeffekten som spökade åsido, så funkade det lite.

Det kan i vart fall inte skada annat än blodsockret och tänderna, och så är det ju himmelskt gott.
Citera
2020-04-25, 17:00
Annas honung från Lindome är i mitt skafferi nu. Närproducerat, och Anna är ett fint namn. Lite dyrare än snittet gissar jag, plus att jag aldrig har smakat på ngn honung som inte är god, men Annas Honung har ngt fint över sig så den köpte jag sist. Använder bara honungen för bruk i teet, om nu ngn var intresserad av det. Ej använt den på "kewken", men då är min penis i balans samt att Annas inte är flytande.
Citera
2022-01-25, 02:54
Medlem
Peppermills avatar
Som tidigare sagts. "Bäst före" står ju på alla livsmedel fastän det inte borde behövas på vissa.

Men en annan honungsfråga: -Har alla producenter börjat haft högre vattenhalt i all honung? Alla är väldigt lösa och blir inte hårda fastän man har den i kylen. Sen fastän man köper samma märken som förr så är det inte så där rimfrostigt längst upp när man öppnar en ny burk. (som skall vara bevis på låg vattenhalt).

Detta har jag noterat börjat under covid-tiden!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in