• 1
  • 2
2020-04-24, 19:45
Medlem
Har en liten konstigt fråga, är det möjligt att ladda ned Valorant utan att ha tillgång till admin lösenordet? Min egna privat dator har nämligen pajat o medans jag väntar på att köpa ny vill jag gärna lira lite valorant så tänkte på skollaptopen. Hur gör man för att starta Valorant utan admin?
Citera
2020-04-24, 20:02
Medlem
Använder Windows 10 om det är till hjälp!
Citera
2020-04-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xoliver23X
Har en liten konstigt fråga, är det möjligt att ladda ned Valorant utan att ha tillgång till admin lösenordet? Min egna privat dator har nämligen pajat o medans jag väntar på att köpa ny vill jag gärna lira lite valorant så tänkte på skollaptopen. Hur gör man för att starta Valorant utan admin?

har du en USB sticka kan du ju testa om Ophcrack funkar att knäcka admin lösenordet
Citera
2020-04-25, 11:42
Avstängd
konstapels avatar
Tyvärr, har IT-admin gjort sitt jobb så går det inte.
Citera
2020-04-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Yepp börjat inse det nu!
Citera
2020-04-25, 18:08
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Skollaptoppen?
Citera
2020-04-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Skollaptoppen?
yepp
Citera
2020-04-29, 14:52
Medlem
Citat:

Nja, kan man komma in i BIOS så kan man köra system recovery. Eller nåja det finns lite olika varianter. En del datorer har system recovery i BIOS menyn, på andra så ligger den utanför BIOS menyn.

Tex på en HP laptop så ska man i regel trycka F11 precis vid starten och då öppnas en meny om du vill återställa datorn till fabriksinställningarna. Då raderas allt och ett nytt system byggs upp.
I regel så frågas inte efter lösenord.
Men det tar lång tid, 2-3 timmar kanske.
Datorn får inte vara ansluten till nätet då, annars så ska den tvunget hämta uppdateringar vilket tar mycket längre tid. Särskilt på Win 10.

Trots att lösenord är satt, så finns en annan metod och till det behövs en usb-sticka med Win10 på.
Man plockar bort batteriet, öppnar datorn och skruvar bort hårddisken och sätter in en ny.
Den nya hårddisken är då tom, och vid booten ifrån usb-stickan så kommer den inte att bråka om lösenord.
Lite väl overkill dessa tips, men de brukar fungera.
Ingen idé att mixtra om du inte är van.

Ophcrack är tveksamt om det fungerar på Win10 om lösenordet är långt.
I och för sig har jag lyckats med det då och då men på Win 7, men en gång fick Ophcrack gå i 14 timmar, men det hittade faktiskt rätt lösenord, trots att det både var bokstäver och siffror.
Citera
2020-04-29, 15:08
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnalAnalfabeten
...

Nej, det går inte vilket du hade vetat om du jobbat med IT.
Citera
2020-04-29, 17:58
Medlem
Citat:
Nej, det går inte vilket du hade vetat om du jobbat med IT.
?? Bara att byta moderkort och hårddisk, det brukar fungera, typ...
Senast redigerad av AnalAnalfabeten 2020-04-29 kl. 18:14.
Citera
2020-04-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnalAnalfabeten
Nja, kan man komma in i BIOS så kan man köra system recovery. Eller nåja det finns lite olika varianter. En del datorer har system recovery i BIOS menyn, på andra så ligger den utanför BIOS menyn.

Tex på en HP laptop så ska man i regel trycka F11 precis vid starten och då öppnas en meny om du vill återställa datorn till fabriksinställningarna. Då raderas allt och ett nytt system byggs upp.
I regel så frågas inte efter lösenord.
Men det tar lång tid, 2-3 timmar kanske.
Datorn får inte vara ansluten till nätet då, annars så ska den tvunget hämta uppdateringar vilket tar mycket längre tid. Särskilt på Win 10.

Trots att lösenord är satt, så finns en annan metod och till det behövs en usb-sticka med Win10 på.
Man plockar bort batteriet, öppnar datorn och skruvar bort hårddisken och sätter in en ny.
Den nya hårddisken är då tom, och vid booten ifrån usb-stickan så kommer den inte att bråka om lösenord.
Lite väl overkill dessa tips, men de brukar fungera.
Ingen idé att mixtra om du inte är van.

Ophcrack är tveksamt om det fungerar på Win10 om lösenordet är långt.
I och för sig har jag lyckats med det då och då men på Win 7, men en gång fick Ophcrack gå i 14 timmar, men det hittade faktiskt rätt lösenord, trots att det både var bokstäver och siffror.

Kan skolan få reda på att man använt ophcrack på något sätt?
Citera
2020-04-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xoliver23X
Kan skolan få reda på att man använt ophcrack på något sätt?

Nja, de kan ju titta i loggen att du loggat in som admin, när du väl hittat lösenordet.
Men om skolan har många laptops så inte sjutton hinnner de glo igenom dessa loggfiler ändå.
Men nej, om Ophcrack körs ifrån tex en USB-sticka vid bootning så går det inte att se att Ophcrack har körts.
Det förutsätter förstås att du kan boota Ophcrack ifrån en CD/DVD eller USB-sticka. Vilket i sin tur kräver att du har den valfriheten när datorn startar.
Om (UEFI) BIOSet däremot är lösenordsskyddat och du måste komma in där, så är det ett pyrt läge.

Fast så gott som alla moderkort har något sätt att resetta BIOS till grundinställningarna. Det kan vara lite pilligt att göra.

Annars kan man skruva loss hårddisken och montera som en extern disk via USB-kabel i en annan dator och få Ophcrack att skanna disken efter lösenordets nyckelvärde (hash). Det vimlar av förkortningar här så de blandas lätt ihop.
Enklast är väl annars att fråga via mejl att datorn har ballat ur och du behöver admin lösenordet ?
Tex att du bytt ditt eget lösenord, och sedan glömt det. Och kan inte komma in där alls.

När skolan sedan får tillbaks sin dator, så inte sjutton tror jag att de bryr sig om att kolla vilka program användaren har installerat på den. De brukar bara klona om hårddisken ifrån scratch
Eller installera Win10 direkt via USB-stickan, eller Recovery-partitionen på hårddisken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in