• 1
  • 2
2020-04-24, 19:45
Medlem
Har en liten konstigt frga, r det mjligt att ladda ned Valorant utan att ha tillgng till admin lsenordet? Min egna privat dator har nmligen pajat o medans jag vntar p att kpa ny vill jag grna lira lite valorant s tnkte p skollaptopen. Hur gr man fr att starta Valorant utan admin?
Citera
2020-04-24, 20:02
Medlem
Anvnder Windows 10 om det r till hjlp!
Citera
2020-04-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xoliver23X
Har en liten konstigt frga, r det mjligt att ladda ned Valorant utan att ha tillgng till admin lsenordet? Min egna privat dator har nmligen pajat o medans jag vntar p att kpa ny vill jag grna lira lite valorant s tnkte p skollaptopen. Hur gr man fr att starta Valorant utan admin?

har du en USB sticka kan du ju testa om Ophcrack funkar att kncka admin lsenordet
Citera
2020-04-25, 11:42
Avstngd
konstapels avatar
Tyvrr, har IT-admin gjort sitt jobb s gr det inte.
Citera
2020-04-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Yepp brjat inse det nu!
Citera
2020-04-25, 18:08
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Skollaptoppen?
Citera
2020-04-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Skollaptoppen?
yepp
Citera
2020-04-29, 14:52
Medlem
Citat:

Nja, kan man komma in i BIOS s kan man kra system recovery. Eller nja det finns lite olika varianter. En del datorer har system recovery i BIOS menyn, p andra s ligger den utanfr BIOS menyn.

Tex p en HP laptop s ska man i regel trycka F11 precis vid starten och d ppnas en meny om du vill terstlla datorn till fabriksinstllningarna. D raderas allt och ett nytt system byggs upp.
I regel s frgas inte efter lsenord.
Men det tar lng tid, 2-3 timmar kanske.
Datorn fr inte vara ansluten till ntet d, annars s ska den tvunget hmta uppdateringar vilket tar mycket lngre tid. Srskilt p Win 10.

Trots att lsenord r satt, s finns en annan metod och till det behvs en usb-sticka med Win10 p.
Man plockar bort batteriet, ppnar datorn och skruvar bort hrddisken och stter in en ny.
Den nya hrddisken r d tom, och vid booten ifrn usb-stickan s kommer den inte att brka om lsenord.
Lite vl overkill dessa tips, men de brukar fungera.
Ingen id att mixtra om du inte r van.

Ophcrack r tveksamt om det fungerar p Win10 om lsenordet r lngt.
I och fr sig har jag lyckats med det d och d men p Win 7, men en gng fick Ophcrack g i 14 timmar, men det hittade faktiskt rtt lsenord, trots att det bde var bokstver och siffror.
Citera
2020-04-29, 15:08
Avstngd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnalAnalfabeten
...

Nej, det gr inte vilket du hade vetat om du jobbat med IT.
Citera
2020-04-29, 17:58
Medlem
Citat:
Nej, det gr inte vilket du hade vetat om du jobbat med IT.
?? Bara att byta moderkort och hrddisk, det brukar fungera, typ...
Senast redigerad av AnalAnalfabeten 2020-04-29 kl. 18:14.
Citera
2020-04-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnalAnalfabeten
Nja, kan man komma in i BIOS s kan man kra system recovery. Eller nja det finns lite olika varianter. En del datorer har system recovery i BIOS menyn, p andra s ligger den utanfr BIOS menyn.

Tex p en HP laptop s ska man i regel trycka F11 precis vid starten och d ppnas en meny om du vill terstlla datorn till fabriksinstllningarna. D raderas allt och ett nytt system byggs upp.
I regel s frgas inte efter lsenord.
Men det tar lng tid, 2-3 timmar kanske.
Datorn fr inte vara ansluten till ntet d, annars s ska den tvunget hmta uppdateringar vilket tar mycket lngre tid. Srskilt p Win 10.

Trots att lsenord r satt, s finns en annan metod och till det behvs en usb-sticka med Win10 p.
Man plockar bort batteriet, ppnar datorn och skruvar bort hrddisken och stter in en ny.
Den nya hrddisken r d tom, och vid booten ifrn usb-stickan s kommer den inte att brka om lsenord.
Lite vl overkill dessa tips, men de brukar fungera.
Ingen id att mixtra om du inte r van.

Ophcrack r tveksamt om det fungerar p Win10 om lsenordet r lngt.
I och fr sig har jag lyckats med det d och d men p Win 7, men en gng fick Ophcrack g i 14 timmar, men det hittade faktiskt rtt lsenord, trots att det bde var bokstver och siffror.

Kan skolan f reda p att man anvnt ophcrack p ngot stt?
Citera
2020-04-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xoliver23X
Kan skolan f reda p att man anvnt ophcrack p ngot stt?

Nja, de kan ju titta i loggen att du loggat in som admin, nr du vl hittat lsenordet.
Men om skolan har mnga laptops s inte sjutton hinnner de glo igenom dessa loggfiler nd.
Men nej, om Ophcrack krs ifrn tex en USB-sticka vid bootning s gr det inte att se att Ophcrack har krts.
Det frutstter frsts att du kan boota Ophcrack ifrn en CD/DVD eller USB-sticka. Vilket i sin tur krver att du har den valfriheten nr datorn startar.
Om (UEFI) BIOSet dremot r lsenordsskyddat och du mste komma in dr, s r det ett pyrt lge.

Fast s gott som alla moderkort har ngot stt att resetta BIOS till grundinstllningarna. Det kan vara lite pilligt att gra.

Annars kan man skruva loss hrddisken och montera som en extern disk via USB-kabel i en annan dator och f Ophcrack att skanna disken efter lsenordets nyckelvrde (hash). Det vimlar av frkortningar hr s de blandas ltt ihop.
Enklast r vl annars att frga via mejl att datorn har ballat ur och du behver admin lsenordet ?
Tex att du bytt ditt eget lsenord, och sedan glmt det. Och kan inte komma in dr alls.

Nr skolan sedan fr tillbaks sin dator, s inte sjutton tror jag att de bryr sig om att kolla vilka program anvndaren har installerat p den. De brukar bara klona om hrddisken ifrn scratch
Eller installera Win10 direkt via USB-stickan, eller Recovery-partitionen p hrddisken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in