• 1
  • 2
2020-04-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Som rubriken vad är nackdelar/fördelar med detta?

Vad kan jag förvänta mig gällande prestanda, drivrutiner et.c
dela med er av era erfarenheter.

finns det inte en linuxvariant istället för att använda googles operativ system som är gjort för att spionera på användare?
Citera
2020-04-26, 13:54
Medlem
15APRILs avatar
Något är fel, När jag skriver i min inlogging till google så loggas jag in men sen blir skärmen svart med en muspekare bara som inte går att röra, Undrar även kan man ta bort windows? o bara köra in chrome os? isåfall hur?
Citera
2020-04-27, 10:45
Medlem
Hembrannarens avatar
Skulle säga att det bara finns nakdelar förutom att ChromeOS är väldogt simpelt och lättare att använda
Citera
2020-04-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hembrannaren
Skulle säga att det bara finns nakdelar förutom att ChromeOS är väldogt simpelt och lättare att använda
ChromeOS är ett av, om inte det säkraste operativsystemet till datorer som är riktat åt hemanvändare. Så för pensionärer och liknande är det riktigt idiotsäkert.

De flesta idag behöver egentligen inte mer än Chrome.
Citera
2020-04-29, 12:20
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilpenguin
ChromeOS är ett av, om inte det säkraste operativsystemet till datorer som är riktat åt hemanvändare. Så för pensionärer och liknande är det riktigt idiotsäkert.

De flesta idag behöver egentligen inte mer än Chrome.

Nej, det var min upptäckt också.. Satt som sagt länge med Lubuntu, det var kvickt, allt vad Linux/Unix har att erbjuda men vad jag använde denna bärbara dator till var ändå i princip 100% google apps eller Chrome relaterade grejor...

Och faktum var att jag fick pilla skit länge för att ex inte i YT få en massa dropped frames, eller Chrome/Firefox/Opera att faktiskt skrolla någorlunda mjukt...

Installerade CloudReady, och allt fungerade perfekt inte en enda framedrop i YT osv.

---edit
Samt VirtualBox ingår (visst en lite äldre variant) så det är inga som helst problem att lägga in valfritt OS under ChromeOS om man är tvungen att köra något annat med datorn. Visst kan man hävda samma sak (VirtualBox under Ubuntu som host med ChromeOS som guest ex.) men då missar man 1-3 sekund uppstartstid osv osv...
Senast redigerad av 4yoonly 2020-04-29 kl. 12:23.
Citera
2020-04-30, 22:21
Medlem
Skulle nog rekommendera Chrome OS som ett av det säkraste OS ingen Virus etc, och blir den skadat så repas den efter ny uppstart. Det finns ju alla programm som apps och jag tror ingen kommer att missa många av programmen ni kör på Apple resp Windows. Jag var skeptisk i början eftersom jag har kört Windows sen den dök upp och Android lika så. Kan allså bara rekommendera Chromebook resp Chrome OS
Citera
2020-05-05, 14:49
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackgaystreamr
finns det inte en linuxvariant istället för att använda googles operativ system som är gjort för att spionera på användare?

Chromium OS, tror det är sådant man installerar på datorn, för vara en äkta Chrome OS måste det vara en dator med det förinstallerat vid köp

https://www.chromium.org/chromium-os
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in