2023-01-17, 19:33
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Nä länkarna fungerar inte längre.

Kan någon vänlig själ sopa upp dom igen?

Så man får läsa om dessa svingubbar

Här hittar du FUP:
https://gofile.io/d/kWnuIL
Citera
2023-01-17, 20:03
Medlem
Doctors avatar
Intressant från första dagen. Runt 12m anser åklagaren att det har luftfakturerats Lulebo. Lulebos interna utredning kom fram till att det var ännu mer 21,4m.

Lulebo vill även ha betalt av AH för den kostnad de haft för utredningen 2,3m.

Men det som slog mig mest är att de trots nästan tre års utredande inte kunnat visa att några pengar överhuvudtaget gått tillbaka till AH.
Det är ju så stora summor det rör sig om och AH ska varit den som styrde hela upplägget så hans andel kan ju knappast förklaras av en sommarstuga på Hertsön som dessutom bara är på ritningsstadiet än.

Har de här gubbarna verkligen vara så smarta att de lyckats föra tillbaka pengar helt spårlöst?
Citera
2023-01-17, 21:32
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Intressant från första dagen. Runt 12m anser åklagaren att det har luftfakturerats Lulebo. Lulebos interna utredning kom fram till att det var ännu mer 21,4m.

Lulebo vill även ha betalt av AH för den kostnad de haft för utredningen 2,3m.

Men det som slog mig mest är att de trots nästan tre års utredande inte kunnat visa att några pengar överhuvudtaget gått tillbaka till AH.
Det är ju så stora summor det rör sig om och AH ska varit den som styrde hela upplägget så hans andel kan ju knappast förklaras av en sommarstuga på Hertsön som dessutom bara är på ritningsstadiet än.

Har de här gubbarna verkligen vara så smarta att de lyckats föra tillbaka pengar helt spårlöst?

Givetvis har han varit väldigt generös i sitt erbjudande.
Du fakturerar mig 1 miljon, jag ger dig 1 miljon från "mitt" bolag, du ger mig 200k.

Det får vem som helst att hålla käften stängd och sköta allt snyggt. Hade han varit girig så hade han gått 50/50 men då ökar risken att nån glappar.

Bara mina tankar.

Tack för FUP förresten, de var snällt av dig.
Citera
2023-01-17, 22:42
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Givetvis har han varit väldigt generös i sitt erbjudande.
Du fakturerar mig 1 miljon, jag ger dig 1 miljon från "mitt" bolag, du ger mig 200k.

Det får vem som helst att hålla käften stängd och sköta allt snyggt. Hade han varit girig så hade han gått 50/50 men då ökar risken att nån glappar.

Bara mina tankar.

Tack för FUP förresten, de var snällt av dig.

Ja, men hur har de lyckats med överföringarna utan att polisen kan hitta spår av det efteråt?
Citera
2023-01-17, 23:18
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ja, men hur har de lyckats med överföringarna utan att polisen kan hitta spår av det efteråt?
Jag har bara skummat igenom delar av fuppen nu men man ser ju att A bla messar E om att han vill beställa 78st plyfa skivor, 98 gipsskivor etc. I ett annat sms handlar det om nå fönster eller liknande. Jag skumma som sagt igenom bara så kan ha missförstått det.

Men din fråga är bra, hur får man ut pengar osynligt?

Webergrillar, bilar, projekteringskostnader.

Nä man vart med på en promenad med de två pulverskallarna A och E och hört vad som sades.

Jävla svin, 60k i månaden, 2 sommarstugor och hus på kronan. Ett jävla luftslott. Vad är det för jävla liv?

Hoppas självklart på en fällande dom för samtliga inblandade.
Citera
2023-01-18, 10:23
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Norrbottens största rättegång men bara du och jag @Doctor som verkar bry sig.
Citera
2023-01-18, 14:58
Medlem
Citat:

Vet ni vad företagarna/företagen heter på alla misstänkta

Målaren, 59år Luleå

Anläggaren - 44år Luleå

Konsulten, 51år Luleå

Bodenföretagaren, 51år Boden

Småföretagaren, 56år Luleå
Citera
2023-01-18, 16:08
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishkiller
Vet ni vad företagarna/företagen heter på alla misstänkta

Målaren, 59år Luleå

Anläggaren - 44år Luleå

Konsulten, 51år Luleå

Bodenföretagaren, 51år Boden

Småföretagaren, 56år Luleå

Ja namnen finns i FUP några inlägg upp.
Citera
2023-01-18, 16:14
Medlem
Doctors avatar
Citat:

Ett av problemen är ju att den enda live-rapportering som sker från rättegången ligger bakom Norrmedias betalvägg så det utesluter ju alla från övriga delar av landet att följa. Både SVT och SR har brukat direktrapportera från större rättegångar men de verkar ha blivit totalt kastrerade av diskussionen om att Public Service inte ska konkurrera med kommersiell media.
Speciellt radion är ju helt värdelös nu, ingen rapportering i text är längre än tre punkter.
Citera
2023-01-19, 14:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag har bara skummat igenom delar av fuppen nu men man ser ju att A bla messar E om att han vill beställa 78st plyfa skivor, 98 gipsskivor etc. I ett annat sms handlar det om nå fönster eller liknande. Jag skumma som sagt igenom bara så kan ha missförstått det.

Men din fråga är bra, hur får man ut pengar osynligt?

Webergrillar, bilar, projekteringskostnader.

Nä man vart med på en promenad med de två pulverskallarna A och E och hört vad som sades.

Jävla svin, 60k i månaden, 2 sommarstugor och hus på kronan. Ett jävla luftslott. Vad är det för jävla liv?

Hoppas självklart på en fällande dom för samtliga inblandade.

Citat:
Under utredningens gång har Lulebo fått lägga avsevärd mängd av sin totala arbetstid på att utreda fuskfakturor. Dessa tusentals timmar kräver nu Lulebo skadestånd för under rättegången.

Polisens husrannsakan hos de misstänkta gav inget, men däremot hittade Erik och hans medarbetare ett av Lulebos förråd som projektledaren hade nyckeln till. Det visade sig vara en skattkammare, hyllor med bastuaggregat, armaturer och mycket mer.

Erik Öhrling visar upp förrådet för Expressen.

– Här hittade vi ett antal artiklar som egentligen bara passar till villor, säger han när en av hans anställda visat ett bastuaggregat.

Vem/vilka var detta avsett till? Är det ett lager för egna kommande behov eller har det bedrivits svarthandel?

https://www.expressen.se/nyheter/kri...ojades-harvan/
Citera
2023-01-19, 15:00
Medlem
Citat:
Om det ska vara någon storlek på fakturorna så att det går att gömma någonting "extra" så skulle jag bli förvånad om det inte handlar om nåt byggbolag.

Huvudet på spiken i ett tidigt skede, snyggt!
Tack för Fup.
Citera
2023-01-19, 20:43
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vem/vilka var detta avsett till? Är det ett lager för egna kommande behov eller har det bedrivits svarthandel?

https://www.expressen.se/nyheter/kri...ojades-harvan/

Ska jag gissa så tror jag att "huvudmannen" hamstrade detta inför sitt kommande bygge av sommarstugan.

Det var ju i pipen att påbörja bygget som jag förstår det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in