Citat:
Ursprungligen postat av Nisroq
Är min avatar tillåten, eller måste jag likt tooth censurera ansiktena på familjemedlemmarna?
Tills det att Admin säger annorlunda:
FB lär acceptera din bild som avatar. Antag att familjen hör av sig och vill ha bort bilden, ja då får vi ta ställning till det då. Det finns förvisso barn med på bilden och i våra regler står att barn under 18 inte får användas som avatar, men det verkar vara något misstag med någon formulering eller så. Så länge moderatorer har bilder på sina barn som avatar kan alla vara lugna ur den aspekten.
Sedan är det några saker du bör känna till som du själv ansvarar för:
- Även ett foto kan räknas som personuppgifter och då kan krävas de inblandades tillstånd.
Se Datainspektionen:
http://www.datainspektionen.se/fragor_svar/personuppgifter/pul3.shtml
- Att ta någon annans foto och publicera det på nätet kan vara ett brott mot Upphovsrättslagen
95 procent av oss på FB har dock lånat eller gjort om bilder som vi hittat på nätet, så se det ur det sammanhanget.
Sedan kan jag själv som privatperson tycka att det är ganska stötande att publicera en bild på den misstänktes familj som är helt oskyldiga i sammanhanget, men det är helt en privat åsikt som inte har något med FB:s regler att göra.