2020-04-22, 17:33
Medlem
Gautamas avatar
Rent hypotetiskt alltså, om man gör lite frilansjobb online som privatperson och kunder sätter över betalning via Paypal, hur ska man då hantera det skattemässigt?
Citera
2020-04-22, 17:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Rent hypotetiskt alltså, om man gör lite frilansjobb online som privatperson och kunder sätter över betalning via Paypal, hur ska man då hantera det skattemässigt?

Det går inte att hantera som privatperson, du får inte ha den typen av inkomster utan enskild firma.
Citera
2020-04-22, 17:53
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:

Skatteverket lär bli misstänksam om de ser att du drar in 10000 eller liknande varje månad på ditt konto men deklarerar noll.
Citera
2020-04-22, 19:03
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det går inte att hantera som privatperson, du får inte ha den typen av inkomster utan enskild firma.

Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Skatteverket lär bli misstänksam om de ser att du drar in 10000 eller liknande varje månad på ditt konto men deklarerar noll.
Ok, men kan jag inte deklarera för det?
Citera
2020-04-22, 19:06
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ok, men kan jag inte deklarera för det?

Det är absolut inga problem skriv upp det på typ övriga inkomster eller den ruta som passar bäst för dig. Men se till att du spar undan den procent av din inkomst som skulle gått till skatteverket för du får nu betala i en klumpsumma varje år.
Senast redigerad av jbswebeck 2020-04-22 kl. 19:08.
Citera
2020-04-22, 19:47
Medlem
Citat:

Du kan ju anlita en tjänst som "Frilansfinans" eller liknande, men det tar nog en saftig avgift.
Citera
2020-04-23, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Du kan ju anlita en tjänst som "Frilansfinans" eller liknande, men det tar nog en saftig avgift.
Ca 6 % har jag för mig. Resten är arbetsgivaravgift m.m.
Citera
2020-04-23, 06:40
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Hur ser de detta? Och hur mycket kan jag dra in innan nån börjar undersöka detta? (Frågar åt en kompis.)
Citera
2020-04-23, 07:12
Avslutad
Skatteverket kan inte se hur mycket pengar man har på ett paypal-konto. Det är inkomster som man är skyldig att själv deklarera.
Citera
2020-04-23, 09:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Får inte??

Har du en trovärdig källa till "får inte"?
Citera
2020-04-23, 09:52
Medlem
vtcs avatar
Detta deklarerar du genom blankett T1 - Inkomst av tjänst - Inkomster med egenavgifter.

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2050.4.39f16f103821c58f680006228.html

Ett tips: var väldigt noga med att namn, adress och liknande stämmer för ditt Paypal-konto. Annars låser de förr eller senare ner kontot och fryser pengarna du har där, tills du uppvisat dokument som styrker att dessa uppgifter stämmer (exempelvis ID-handlingar och en elräkning med ditt namn och rätt adress på).
Citera
2020-04-23, 11:00
Medlem
Har jobbat online (frilansat) i drygt 10 års tid. Enbart i början jag nyttjade PP (eller andra alternativ), men startade sedermera egen firma så att beskattningen gick rätt till. Du bör/ska givetvis deklarera alla inkomster som tjänas in, oavsett om de går via PP eller ej. Ett vågspel i längden, eftersom PP sedan några år tillbaka dessutom fått utökade riktlinjer och är skyldiga att lämna ut uppgifter till begärande myndighet på förfrågan. Det händer knappast med småpengar på några tusen, men risken ökar troligen om det rör sig om ackumulativa summor och SKV råkar bli nyfikna.

T1-blankett kan du inte använda då du inte är anställd av någon annan (i.e. inkomst av tjänst/förvärvsinkomst) Du får fakturera separat via tredjepartstjänst, alternativt registrera egen firma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in