Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Nu har jag varken barn eller bil och även något dålig koll har jag på just vilka försäkringar jag innehar rent allmänt, Meeen, frågan lyftes ändå av min hjärna för mig där jag stod i duschen. Är det fel av en förälder att stå på försäkringen när ens barn är den egentlige ägaren av bilen och den faktiske köraren?
För det är väl billigare tänker jag för en vuxen medelålders man eller kvinna (eller hen.. :S) att äga försäkringen än om en ung kille ålder 18-25 skulle ha en god bilförsäkring.
Är det då rätt att lura försäkringsbolaget på pengar? Är det alltid rätt om det känns rätt? Är det alltid fel om det känns fel?
Nej, du får inte försäkra din bil på dina föräldrar. En bil får inte registreras på andra familjemedlemmar för att få ner försäkringspremien. Endast den registrerade ägaren till fordonet kan stå som försäkringstagare.
Om du skriver över ägandet på en närstående och försäkrar fordonet på denna person, kan ersättningen vid en eventuell skada sättas ned eller helt utebli om denna person inte är den huvudsakliga brukaren av fordonet.