2020-04-22, 15:16
Nu har jag varken barn eller bil och även något dålig koll har jag på just vilka försäkringar jag innehar rent allmänt, Meeen, frågan lyftes ändå av min hjärna för mig där jag stod i duschen. Är det fel av en förälder att stå på försäkringen när ens barn är den egentlige ägaren av bilen och den faktiske köraren?

För det är väl billigare tänker jag för en vuxen medelålders man eller kvinna (eller hen.. :S) att äga försäkringen än om en ung kille ålder 18-25 skulle ha en god bilförsäkring.

Är det då rätt att lura försäkringsbolaget på pengar? Är det alltid rätt om det känns rätt? Är det alltid fel om det känns fel?
Citera
2020-04-22, 15:21
Bannlyst
försäkringsbolagen är riktiga jävlar... hehe.. de förtjänar att bli lite blåsta......

Mvh Johan
Citera
2020-04-22, 15:48
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Nu har jag varken barn eller bil och även något dålig koll har jag på just vilka försäkringar jag innehar rent allmänt, Meeen, frågan lyftes ändå av min hjärna för mig där jag stod i duschen. Är det fel av en förälder att stå på försäkringen när ens barn är den egentlige ägaren av bilen och den faktiske köraren?

För det är väl billigare tänker jag för en vuxen medelålders man eller kvinna (eller hen.. :S) att äga försäkringen än om en ung kille ålder 18-25 skulle ha en god bilförsäkring.

Är det då rätt att lura försäkringsbolaget på pengar? Är det alltid rätt om det känns rätt? Är det alltid fel om det känns fel?
Det är ju ett bedrägligt beteende av föräldrarna förstås. Vad skulle det annars vara?
Citera
2020-04-22, 16:13
Medlem
Sooks avatar
Det är såklart vanligt och inte nödvändigtvis fel då det ofta är föräldrarnas bil som är den första bil ungdomarna nyttjar. Sen kanske föräldrarna köper en bil åt barnet som denne utnyttjar nät den bor hemma och tar med sig när den flyttar hemifrån. Då är det nog rätt få som ändrar ägarförhållandena på bilen.

Det är kanske fel men garanterat väldigt vanligt.

Mer fel blir det ju om det utnyttjas även för mer vuxna barn. Personligen tycker jag prisskillnaderna är så små så det finns ingen större anledning att fuska. Däremot kan de skilja mer om det är olika bostadsförhållanden. Dvs föräldrarna bor i villa på landet och barnet i lägenhet i staden.
Citera
2020-04-22, 16:29
Medlem
cacas avatar
Citat:

Nej, du får inte försäkra din bil på dina föräldrar. En bil får inte registreras på andra familjemedlemmar för att få ner försäkringspremien. Endast den registrerade ägaren till fordonet kan stå som försäkringstagare.

Om du skriver över ägandet på en närstående och försäkrar fordonet på denna person, kan ersättningen vid en eventuell skada sättas ned eller helt utebli om denna person inte är den huvudsakliga brukaren av fordonet.
Citera
2020-04-22, 17:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Försäkringen brukar bli väldigt dyr om man har villkoret att tillåta förare under 25. Och/eller högre självrisk.
Citera
2020-04-22, 19:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ägare och försäkringstagare kan inte vara olika personer. Endast den registrerade ägaren till fordonet kan stå som försäkringstagare.
Citera
2020-04-22, 19:27
Medlem
Lilabanans avatar
Nej men om ungen hamnar i minsta olycka så kommer ju försäkringsbolaget göra ett kraftigt avdrag på ersättningen.
Citera
2020-04-22, 21:15
Medlem
Det är inte ett moraliskt utan ett försäkringstekniskt problem, om det alls är ett problem.

Försäkringsbolagen är fria att dela in försäkringstagarna i godtyckliga grupper och prissätta varje grupp efter gruppens risk. Beror risken på om vi har barn så frågar de om vi har barn. Beror risken på om barnen kör bilen så frågar de om barnen kör bilen. Så länge vi svarar ärligt på alla frågor så får vi en prislapp därefter och alla är nöjda.

Vilka korrelationer det finns kan vi bara spekulera i. Yngre förare som skriver bilarna på sina föräldrar kanske är mindre olycksdrabbade än mindre försigkomna förare? Även om vi inte vet så torde försäkringsbolagen veta. Frågar de inte så beror det sannolikt på att det inte spelar så stor roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in