Citat:
Ursprungligen postat av
Dfokkr
Säg att jag trots detta skriver ett kvitto med moms deklarerad, hur stor är risken att bli tagen? Jag tänker att även om skatteverket granskar det så finns chansen att dom inte kollar upp kvittot och säljaren kanske?
Hur djupt är havet, hur blå är himlen? Låter som du är i byggbranschen vilket är en bransch med tämligen utbrett momsfusk så Skatteverket har lite extra kolla på dig. Vad det betyder är att när de plockar vilka företag som skall slumpmässigt granskas så är det övervikt emot vissa branscher med mer fusk än andra.
Om detta dessutom är ett för ditt företag ovanligt stort inköp så ökar risken ytterligare. Stora skillnader ifrån en momsperiod till en annan är en potentiell varningsflagg.
En mer rimlig fråga är om det verkligen är värt att begå skattebrott för 5000 kr, oavsett risken. Påföljden kommer vara oproportionerligt hög i partitet med den summan och du kommer dras med risken i många år. Fundera på om riskkalkylen verkligen är rimlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dfokkr
Kan jag i värsta fall om jag blir granskad säga att jag av misstag råkade glömma att klicka bort 25 procent moms i bokföringsprogrammet och råkade dra av momsen utan vilje?
Don't even go there. Dylika ursäkter kommer av Skatteverket mötas med totalt kallsinne.