2020-04-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dfokkr
Säg att jag trots detta skriver ett kvitto med moms deklarerad, hur stor är risken att bli tagen? Jag tänker att även om skatteverket granskar det så finns chansen att dom inte kollar upp kvittot och säljaren kanske?

Hur djupt är havet, hur blå är himlen? Låter som du är i byggbranschen vilket är en bransch med tämligen utbrett momsfusk så Skatteverket har lite extra kolla på dig. Vad det betyder är att när de plockar vilka företag som skall slumpmässigt granskas så är det övervikt emot vissa branscher med mer fusk än andra.

Om detta dessutom är ett för ditt företag ovanligt stort inköp så ökar risken ytterligare. Stora skillnader ifrån en momsperiod till en annan är en potentiell varningsflagg.

En mer rimlig fråga är om det verkligen är värt att begå skattebrott för 5000 kr, oavsett risken. Påföljden kommer vara oproportionerligt hög i partitet med den summan och du kommer dras med risken i många år. Fundera på om riskkalkylen verkligen är rimlig.

Citat:
Kan jag i värsta fall om jag blir granskad säga att jag av misstag råkade glömma att klicka bort 25 procent moms i bokföringsprogrammet och råkade dra av momsen utan vilje?

Don't even go there. Dylika ursäkter kommer av Skatteverket mötas med totalt kallsinne.
Citera
2020-04-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Låter spontant som att du har att göra med en ganska oseriös säljare. Jag skulle nog dra mig ur hela affären.

Skulle SKV få reda på att du olovligt försökt dra moms så finns ju risken att du kommer att få en större och mer närgående granskning också. Även om du har rent mjöl i påsen i övrigt så är det jobbigt med en revision.

Jag skulle vara försiktig.

Vad är det som gör att du måste köpa varan av just honom?

Nej kommer inte försöka dra av nån moms.. inte värt några tusenlappar att åka på revision...

Verktyget är sällsynt att hitta begagnat i sverige. Finns i USA men blir en jävla import och tullavgift i slutändan.

Nytt i Sverige kostar 50 000 kr ink moms. Så det är ett OK pris oavsett anser jag.
Citera
2020-04-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Hur djupt är havet, hur blå är himlen? Låter som du är i byggbranschen vilket är en bransch med tämligen utbrett momsfusk så Skatteverket har lite extra kolla på dig. Vad det betyder är att när de plockar vilka företag som skall slumpmässigt granskas så är det övervikt emot vissa branscher med mer fusk än andra.

Om detta dessutom är ett för ditt företag ovanligt stort inköp så ökar risken ytterligare. Stora skillnader ifrån en momsperiod till en annan är en potentiell varningsflagg.

En mer rimlig fråga är om det verkligen är värt att begå skattebrott för 5000 kr, oavsett risken. Påföljden kommer vara oproportionerligt hög i partitet med den summan och du kommer dras med risken i många år. Fundera på om riskkalkylen verkligen är rimlig.

Don't even go there. Dylika ursäkter kommer av Skatteverket mötas med totalt kallsinne.
Precis den insikten har jag kommit till själv! Inte värt den lilla besparing man hade gjort!
Citera
2020-04-22, 19:11
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Nej kommer inte försöka dra av nån moms.. inte värt några tusenlappar att åka på revision...

Verktyget är sällsynt att hitta begagnat i sverige. Finns i USA men blir en jävla import och tullavgift i slutändan.

Nytt i Sverige kostar 50 000 kr ink moms. Så det är ett OK pris oavsett anser jag.

Låter klokt. Har själv köpt begagnade verktyg till min verksamhet och då är det ju bara att hacka i sig att momsen inte kan dras av. Är priset tillräckligt lågt är det ju värt det i alla fall, och så verkar det ju vara i ditt fall.

Sen får du ju ändå dra av inköpet som en kostnad i slutänden.

Tänker också att om säljaren har för vana att hantera sina försäljningar så här så finns ju risken att han åker dit förr eller senare och då kan det ju bli så att de han haft dessa affärer med granskas i sin tur. Då kommer du vara ganska nöjd med att du gjorde på rätt sätt.
Citera
2020-04-26, 01:51
Bannlyst
Ganska lite pengar , åker du ut inte för skatterevision så är nog risken liten för att åka ditt. Slöjda ihop en faktura med ett org nummer som tillhör till ett konkat bolag, så vips har du en verifikation på beloppet.
Citera
2020-04-26, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Ganska lite pengar , åker du ut inte för skatterevision så är nog risken liten för att åka ditt. Slöjda ihop en faktura med ett org nummer som tillhör till ett konkat bolag, så vips har du en verifikation på beloppet.
Då är det ju uppenbart att det finns något skumt i hanteringen, vilket det troligen är ändå, men stannar på säljsidan om ts hanterar det rätt. Att säljaren har ett bolag och säljer något som (troligen) använts i detta bolag via sig själv som privatperson är knappast korrekt.
Citera
2020-04-26, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då är det ju uppenbart att det finns något skumt i hanteringen, vilket det troligen är ändå, men stannar på säljsidan om ts hanterar det rätt. Att säljaren har ett bolag och säljer något som (troligen) använts i detta bolag via sig själv som privatperson är knappast korrekt.

Avviker man för mycket förgående moms deklaration kommer SKV granska dej. Ett sätt att flyga under radar kan vara bryta upp på flera fakturerar eller låta bolaget hyra prylen av sej själv. Så man får dra så mycket moms som möjligt.
Citera
2020-04-26, 08:27
Medlem
Citat:
Avviker man för mycket förgående moms deklaration kommer SKV granska dej. Ett sätt att flyga under radar kan vara bryta upp på flera fakturerar eller låta bolaget hyra prylen av sej själv. Så man får dra så mycket moms som möjligt.

"Hyra av sig själv" Låter det rimligt? Ni får nog förklara hur det skall gå till och nyttan med.
Det rör sig dessutom om en relativt låg summa, men över gränsen för direktavdrag.
Citera
2020-04-26, 08:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
"Hyra av sig själv" Låter det rimligt? Ni får nog förklara hur det skall gå till och nyttan med.
Det rör sig dessutom om en relativt låg summa, men över gränsen för direktavdrag.

Man få vara kreativ.
Citera
2020-04-26, 09:00
Medlem
Citat:
Man få vara kreativ.
Förvisso, men inte göra ologiska konstruktioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in