2020-04-21, 21:52
Medlem
Hej

Skall köpa en vara till min enskilda firma värde 25 000 kr. Varan är ett verktyg som används inom mitt jobb så inget konstigt där.

Han som säljer säljer det som privatperson trots att han har företag. Alltså ingen moms att dra av. Varför han gör så vettefan.

Säg att jag trots detta skriver ett kvitto med moms deklarerad, hur stor är risken att bli tagen? Jag tänker att även om skatteverket granskar det så finns chansen att dom inte kollar upp kvittot och säljaren kanske?

Kan jag i värsta fall om jag blir granskad säga att jag av misstag råkade glömma att klicka bort 25 procent moms i bokföringsprogrammet och råkade dra av momsen utan vilje?

Annat råd eller tips hur jag kan dra av momsen? Värt att nämna att företaget går plus och att jag betalar mer moms och skatt än vad jag drar av.
Citera
2020-04-21, 22:02
Medlem
Det är ganska vanligt med granskningar. Automatiserad granskning sker genom att Skatteverket skickar ut ett brev där dom kräver dig på bokföring och kvitton för de 5 största inköpen du gjort under året. Ganska lätt att åka fast där.

Vi snackar väl skattebrott och bokföringsbrott isf.
Senast redigerad av hoaxy 2020-04-21 kl. 22:05.
Citera
2020-04-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Det är ganska vanligt med granskningar. Automatiserad granskning sker genom att Skatteverket skickar ut ett brev där dom kräver dig på bokföring och kvitton för de 5 största inköpen du gjort under året. Ganska lätt att åka fast där.

Ja det är det jag tänker kan hända så klart! Kanske inte värt risken heller.
Citera
2020-04-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dfokkr
Hej

Skall köpa en vara till min enskilda firma värde 25 000 kr. Varan är ett verktyg som används inom mitt jobb så inget konstigt där.

Han som säljer säljer det som privatperson trots att han har företag. Alltså ingen moms att dra av. Varför han gör så vettefan.

Säg att jag trots detta skriver ett kvitto med moms deklarerad, hur stor är risken att bli tagen? Jag tänker att även om skatteverket granskar det så finns chansen att dom inte kollar upp kvittot och säljaren kanske?

Kan jag i värsta fall om jag blir granskad säga att jag av misstag råkade glömma att klicka bort 25 procent moms i bokföringsprogrammet och råkade dra av momsen utan vilje?

Annat råd eller tips hur jag kan dra av momsen? Värt att nämna att företaget går plus och att jag betalar mer moms och skatt än vad jag drar av.

Skall inte uttala mig om risken, men dina bortförklaringar lär inte gå hem hos skattmasen iaf. Du får nog veta att du inte skall låta bli att klicka bort momsen helt enkelt.
Citera
2020-04-22, 04:08
Medlem
Citat:
Min gissning: firman köpte produkten, han köper loss den från företaget till underpris och säljer till någorlunda ordinarie (högre) pris. Kanske är det en inventarie som nått sin ekonomiska livslängd?
Citera
2020-04-22, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Min gissning: firman köpte produkten, han köper loss den från företaget till underpris och säljer till någorlunda ordinarie (högre) pris. Kanske är det en inventarie som nått sin ekonomiska livslängd?

Hm låter vettigt! Han låter reko och så men vill ha momsen för sig själv till min stora frustration!
Citera
2020-04-22, 08:55
Avstängd
Ni bara fantiserar - han köpte produkten på firman o låter den försvinna o TS köper.

OM TS manipulerar kvittot är det Urkundsförfalskning
Citera
2020-04-22, 09:08
Medlem
Jag råkade ut för något liknande. En person som utgav sig för att ha firma sålde en produkt till mig och skickade med en faktura utan moms. Jag ringde upp honom och han sa att han glömt speca momsen, det var bara att jag skrev dit den själv tyckte han, han hade bara glömt den. Ok, jag betalade och drog moms i firman.
Senare fick jag veta att säljaren inte alls hade firma registrerad, men det hände inget mer för min del. Att du torskar finns det alltid risk för, men det kan också funka tydligen. Lite roulett är det. Tilläggas kan att jag blivit granskad av skv efter den där fakturan, men inte fått någon anmärkning.
Citera
2020-04-22, 10:59
Medlem
Citat:
Hm låter vettigt! Han låter reko och så men vill ha momsen för sig själv till min stora frustration!

Hur menar du nu? Om han säljer den till dig med moms så lägger han väl bara på 25%. Du får tillbaka dem och han betalar in dem till staten. Ett nollsummespel för dig. Eller hade du förväntat dig att hans pris var inklusive moms? Då får du väl säga att du ska betala 20% mindre än vad han begär.
Citera
2020-04-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hur menar du nu? Om han säljer den till dig med moms så lägger han väl bara på 25%. Du får tillbaka dem och han betalar in dem till staten. Ett nollsummespel för dig. Eller hade du förväntat dig att hans pris var inklusive moms? Då får du väl säga att du ska betala 20% mindre än vad han begär.

Precis så ja då hans pris på blocket var 25 000. Googlade honom och såg att han innehar firma så utgick från att moms gick att lyfta men nej det vill han inte.
Citera
2020-04-22, 16:50
Avstängd
LÄÄÄS SC430 - säljaren har juste firma som har köpt in o dragit moms-
sen plockar han ut denna o säljer privat utan moms - då är kvittoändringen
urkundsförfalskning
Citera
2020-04-22, 17:16
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Precis så ja då hans pris på blocket var 25 000. Googlade honom och såg att han innehar firma så utgick från att moms gick att lyfta men nej det vill han inte.

Låter spontant som att du har att göra med en ganska oseriös säljare. Jag skulle nog dra mig ur hela affären.

Skulle SKV få reda på att du olovligt försökt dra moms så finns ju risken att du kommer att få en större och mer närgående granskning också. Även om du har rent mjöl i påsen i övrigt så är det jobbigt med en revision.

Jag skulle vara försiktig.

Vad är det som gör att du måste köpa varan av just honom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in