2020-04-21, 13:26
Medlem
SvaMp_s avatar
Jo, jag fick hjärnsläpp och skrev på 3 månaders uppsägningstid på bolaget jag jobbar på.

Jag vet att man när man har hittat en nytt jobb, snällt kan fråga om detta går att omförhandla. Men hur är det om man bara vill förhandla om avtalet för framtida eventuella avslut? Jag kan tänka mig att det blir konstigt och att de såklart tror att man är påväg därfrån, vilket också stämmer, men det blir ju fan inte lätt att börja ett nytt kneg om man har 3 månader buffert?

Nån som har erfarenhet av detta?
Citera
2020-04-21, 13:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Jo, jag fick hjärnsläpp och skrev på 3 månaders uppsägningstid på bolaget jag jobbar på.

Jag vet att man när man har hittat en nytt jobb, snällt kan fråga om detta går att omförhandla. Men hur är det om man bara vill förhandla om avtalet för framtida eventuella avslut? Jag kan tänka mig att det blir konstigt och att de såklart tror att man är påväg därfrån, vilket också stämmer, men det blir ju fan inte lätt att börja ett nytt kneg om man har 3 månader buffert?

Ja, det går bra. Särskilt i dessa tider när många företag är övertaliga, men det beror förstås till viss del även på vad du har för jobb/arbetsuppgifter. I 99 fall av 100 sker den förhandlingen nog när man sagt upp sig/blivit uppsagd, och inte under bestående arbetsförhållande.
Citera
2020-04-21, 13:32
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, det går bra. Särskilt i dessa tider när många företag är övertaliga, men det beror förstås till viss del även på vad du har för jobb/arbetsuppgifter. I 99 fall av 100 sker den förhandlingen nog när man sagt upp sig/blivit uppsagd, och inte under bestående arbetsförhållande.

Brukar man oftast lyckas?

Grejen är, funderar på att börja jobba som lärare till höst och då kan jag inte kompromissa med när jag ska börja, så om jag får ett lärarejobb 2 månader innan måste jag vara säker på att jag kan sluta på detta jobb.

Vad rekomenderas att göras, söka nytt jobb, säga till nya jobbet att jag måste förhandla om min uppsägningstid, få den godkänd och sen signa med nya stället?

Skulle vara skönare om man hade på papper 2 månader eller 1.5 månader.

Mvh
Citera
2020-04-21, 13:39
Bannlyst
Prata med din chef, har du en viktig position och är svår att ersätta kan det självklart bli svårt, är du en dussinarbetare så är dom förmodligen bara glada att bli av med dig ASAP.

Som sagt, prata med din chef.
Senast redigerad av NoSponkNoFonk 2020-04-21 kl. 13:47.
Citera
2020-04-21, 14:16
Medlem
MataRengis avatar
Citat:

Som sagt, som tidigare har sagt: Prata med din chef.
Är han överjävlig så säger han nej, då sitter du fast där under hela uppsägningstiden. Han har rätt och du är bunden till avtalet.
Men har chefen huvet under kontroll så vet han att du inte vill jobba där längre än du måste och han förlorar dej oavsett. Varför inte släppa dej i förtid och leta efter en ny direkt? Du lär inte få en avskedsfest i din ära, med lyror och trumpeter, men det skulle förvåna mej om han envist vill hållar på avtalet.
Prata med honom så löser det sej nog.
Citera
2020-04-21, 14:21
Medlem
Sjukskrivning, övertid och semester är de enklaste sätten att sluta ett jobb i förtid om ledningen inte lyssnar.

Att skaffa en ersättare är ett annat sätt.

Sen brukar även dina 3månader vara beroende av hur länge du jobbat där oxå.

Under 6mån= Du kan nog sluta på dagen om det krisar.

6mån-1år= Det du skrivit på för, eller 1månad.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2020-04-21 kl. 14:23.
Citera
2020-04-21, 14:26
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Brukar man oftast lyckas?

Grejen är, funderar på att börja jobba som lärare till höst och då kan jag inte kompromissa med när jag ska börja, så om jag får ett lärarejobb 2 månader innan måste jag vara säker på att jag kan sluta på detta jobb.

Vad rekomenderas att göras, söka nytt jobb, säga till nya jobbet att jag måste förhandla om min uppsägningstid, få den godkänd och sen signa med nya stället?

Skulle vara skönare om man hade på papper 2 månader eller 1.5 månader.

Mvh

Förhandla kan du göra när avtalet skrivs. Efter det sitter chefen med alla korten om du har låtit honom formulera avtalet. Säg att du vill vara rörlig i framtiden och absolut inte har några direkta planer på att sluta. Inga längre utläggningar eller historier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in