2020-04-21, 02:06
Medlem
Gabriel Knights avatar
Många av oss följer Svenska truckers på teve och ett av bolagen som skildras är Lundmans Djurtransporter AB.
Nu sista avsnittet visas att sonen tog över bolaget osv.
Nåväl, nyfiken i en strut som man är i dessa karantäntider så kollade jag upp bolaget bara för att se hur det går.

Det verkar ju ha gått bra senaste åren men ser också att de senaste bolagsärendena handlar om "Extra utdelning" som är ansökt hos Bolagsverket och jag funderar dels kring vad det är samt blev jag lite nyfiken kring det för det verkar ha ansökts om detta flera gånger under februari.
Är detta indikation på att bolaget börjar att gå dåligt?

https://www.allabolag.se/5564328382/handelser
Citat:
Bolagshändelser Plus

ÄRENDE 2020-02-24 Extra utdelning

Ärende hos Bolagsverket
Ärendets Diarienummer:2020/72130
ÄRENDE 2020-02-20 Extra utdelning

Ärende hos Bolagsverket
Ärendets Diarienummer:2020/102319
ÄRENDE 2020-02-06 Extra utdelning

Ärende hos Bolagsverket
Ärendets Diarienummer:2020/72130
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-04-21 kl. 02:16.
Citera
2020-04-21, 02:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Många av oss följer Svenska truckers på teve och ett av bolagen som skildras är Lundmans Djurtransporter AB.
Nu sista avsnittet visas att sonen tog över bolaget osv.
Nåväl, nyfiken i en strut som man är i dessa karantäntider så kollade jag upp bolaget bara för att se hur det går.

Det verkar ju ha gått bra senaste åren men ser också att de senaste bolagsärendena handlar om "Extra utdelning" som är ansökt hos Bolagsverket och jag funderar dels kring vad det är samt blev jag lite nyfiken kring det för det verkar ha ansökts om detta flera gånger under februari.
Är detta indikation på att bolaget börjar att gå dåligt?

https://www.allabolag.se/5564328382/handelser

Extra utdelning är en extra aktieutdelning utöver den ordinarie. Det är snarare ett tecken på att pengarna rullar in.
Citera
2020-04-21, 02:13
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Extra utdelning är en extra aktieutdelning utöver den ordinarie. Det är snarare ett tecken på att pengarna rullar in.

Ok det verkar ju bra men det ser ut som om de har ansökt om det flera gånger i februari. Är det vanligt?
Citera
2020-04-21, 02:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ok det verkar ju bra men det ser ut som om de har ansökt om det flera gånger i februari. Är det vanligt?

Ingen aning. Kanske schabbel med tidigare ansökningar så att dom inte var kompletta?
Citera
2020-04-21, 07:19
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Det verkar ju ha gått bra senaste åren men ser också att de senaste bolagsärendena handlar om "Extra utdelning" som är ansökt hos Bolagsverket och jag funderar dels kring vad det är samt blev jag lite nyfiken kring det för det verkar ha ansökts om detta flera gånger under februari. :
Ansökt”.

Vad fan menar du? Ägarna bestämmer över sina egna pengar.
Citera
2020-04-21, 08:49
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ansökt”.

Anmält är väl det korrekta ordet, men ingen anledning att brusa upp över ett litet språkligt fel. Ta det lugnt.
Citera
2020-04-21, 11:36
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ansökt”.

Förlåt, jag såg bara att Bolagsverket var inblandat och jag som helt novis vet inte vad Bolagsverket har för roll i det hela. Det är ingen ide att bli arg på en människa som inte vet hur saker fungerar. Det är ju därför jag frågar kring vad extra utdelning är osv.
Citera
2020-04-21, 12:07
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Japp. Företaget väljer att ge ägarna en extra utdelning på aktierna istället för att investera i bolaget (då det kanske inte behövs). Det stimulerar aktiens pris och värde på lång sikt vilket i sin tur ger ett stabilare bolag då ägarna väljer att behålla sina aktier under en längre tid. Stabilitet för ett företag är viktigt.

Om en stor mängd aktier byter ägare hela tiden så är bolaget instabilt och färre vågar investera i bolaget men med aktieutdelningar så stannar ägandet oftast.
Citera
2020-04-21, 13:39
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Japp. Företaget väljer att ge ägarna en extra utdelning på aktierna istället för att investera i bolaget (då det kanske inte behövs). Det stimulerar aktiens pris och värde på lång sikt vilket i sin tur ger ett stabilare bolag då ägarna väljer att behålla sina aktier under en längre tid. Stabilitet för ett företag är viktigt.

Om en stor mängd aktier byter ägare hela tiden så är bolaget instabilt och färre vågar investera i bolaget men med aktieutdelningar så stannar ägandet oftast.

Detta är ett privatägt bolag dock..
Citera
2020-05-06, 11:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Detta är ett privatägt bolag dock..

Extra utdelning gör de för att de vill ha pengar och det finns utrymme i kassan för utdelning.

Börsnoterade bolag använder extra utdelning istället för att höja ordinarie utdelningen för att det inte ser bra ut om man sänker utdelningarna från ett år till ett annat. Tex.

Ordinarie utdelning 7 kr extra utdelning 5 kr = 12 kr.

Nästa år ordinarie utdelning 7,5 kr och ingen extra utdelning, bolaget kan då stoltsera med en höjd ordinarie utdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in