2020-05-31, 01:24
Medlem
Keonels avatar
Investera i kunskap..? Jo, i all ära. Men kanske utebliven avkastning i form av dollares då.

Rekommenderar varmt TIN ny teknik och prior Nilsson realinvest, den senare är nere på lite låga nivåer nu så billigt å handla in sig.

Höga avgifter i dessa dock men subtraherar man det från avkastning på säg 5 år så ser man att de fortfarande med råge lönat sig jmf med en global indexfond exempelvis
Citera
2020-05-31, 01:39
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keonel
Höga avgifter i dessa dock men subtraherar man det från avkastning på säg 5 år så ser man att de fortfarande med råge lönat sig jmf med en global indexfond exempelvis
Den underpresterade förvisso i 15 år innan dess.

Lustigt att folk blir nervösa varje gång index når ath, men när de hittar branschfonder som rusat så tror man att det bara kan fortsätta upp i himlen.

Det är fullt möjligt. Men var beredd på att det kan gå åt andra hållet också.

Men visst, har man tålamod att vänta i 15 år till att komma ikapp breda index så är högrisk absolut att rekommendera. Inte ironiskt, hade jag vetat vad jag vet nu hade jag tagit större risker under sparfasen.
Senast redigerad av CelenoII 2020-05-31 kl. 01:43.
Citera
2020-05-31, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
En nybörjare bör inte investera i någon fond. Investera bara i sånt du känner till!! Vilket i princip aldrig kan vara en fond.
Det är ju precis tvärtom
Citera
2020-05-31, 10:25
Medlem
Citat:
En nybörjare bör ALLTID investera i sig själv. Genom böcker och kurser t.ex. Den investeringen kan dessutom aldrig gå ned i värde, dina kunskaper tar ingen ifrån dig.

Man är inte nybörjare när man vet exakt vad man investerar i, och denna kunskap får man genom att lära sig. När man inte behöver fråga någon annan om råd, utan förstår själv.

Grundläggande teori inom investeringar, annars gör man bara fondförvaltare rika.
Man kan ju göra bägge, alltså investera i sig själv samtidigt som man investerar i fonder. Personligen har min pall fler än tre ben (för att stå stadigt), så utbilda dig så du får ett bra jobb eller så att du kan driva ditt företag väl, äg några fastigheter (helst i mer än ett land), äg fonder, äg aktier, äg skog.. dessa är mina mål.
Citera
2020-05-31, 10:26
Medlem
Citat:
Nej det är en jättebra affär för fondförvaltarna och banken.
Läs på allt man kan om investeringar och spara ihop till 1 miljon i cash innan man bestämmer sig.
Vill man inte detta, ja lägg in alla pengarna i huset tex. Då äger man något i alla fall.
Fonder med under 0,20% i förvaltavgift är ju inte en jättebra affär för fondförvaltaren
Citera
2020-05-31, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
En indexfond blir aldrig bättre än index. Stirra inte för mycket på avgiften. Teknik och fastighetesfonder tex har spöat index mycket dom senaste åren.
Är ju därför man har indexfond, för att följa index
Citera
2020-05-31, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är ju därför man har indexfond, för att följa index

Precis. Men många är dom som vill spöa index.
Citera
2020-05-31, 10:59
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Precis. Men många är dom som vill spöa index.
Vill är nyckelordet

Många är dom som misslyckas.
Citera
2020-05-31, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Vill är nyckelordet

Många är dom som misslyckas.

Har du något förslag på en sammansättning fonder du skulle rekommendera? Eller lust att dela med dig av din egen möjligtvis.
Citera
2020-05-31, 11:48
Medlem
CelenoIIs avatar
Jag har ca 70% Avanza Global, 15% Avanza Zero, 10% Avanza Emerging Markets och 5% LF USA.

Jag ombalanserar sällan eftersom det tar för många dagar att byta fonder. Istället säljer jag av från den fond jag tycker jag har för mycket av, hittills i princip enbart AZ.

Jag ångrar att jag bytte från LF Global indexnära till Avanza Global.

Jag borde ha mer Emerging markets.
Citera
2020-05-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag ångrar att jag bytte från LF Global indexnära till Avanza Global.
För att?
Citera
2020-05-31, 12:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
För att?
Jag bytte för att den är billigare (såklart).

Jag stör mig på att den uppdateras en dag senare än LF. Att stopptiden och affärsdagen är sämre är en nackdel men spelade inte så stor roll på lång sikt tyckte jag.

Men det är det värt, eftersom den är billigare.

Om den nu faktiskt hade varit billigare: https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansforsakringar-global-indexnara-till-den-basta-aktiefonden-just-nu/

Nä, det hade varit bättre att behålla LF.

Att det tar typ en arbetsvecka att flytta mellan så slöa fonder är störigt och man riskerar att tappa långt mer än man tjänar in på avgiften över flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in