2006-03-30, 01:58
Medlem
Okej, jag (22 år utan utbildning eller fast jobb) behöver lite snabba råd här känns det som. Jag har med föräldrarnas hjälp lyckats hitta en bostadsrätt i stockholm söderort med en total månadskostnad (inklusive amorteringar och ränta) på strax under 4000 kr. lägenheten är en etta på drygt 41 kvadrat, riktigt fräsch, nybyggd.
Frågan är väl, om jag skulle fortsätta att studera, är det rimligt att ha en månadskostnad på 4000? Självklart räknar jag med att jobba extra.
Hur har ni studerande löst era kostnader etc? vad betalar ni i hyra, hur går det, blir det pengar över eller lever ni på bröd och vatten? Tycker ni att jag borde vänta, satsa på nån billigare hyresrätt istället, tills ekonomin är stabilare?
Att ha 4000 kr hängande över sig varje månad kanske är att ta vatten över huvudet? Eller klarar man sig bara man planerar sina inköp väl.
Tillkommer ju eventuell studentiltteratur, busskort, bredband med mera. Huga!
Hjälp mig, ge lite tips
Citera
2006-03-30, 02:13
Medlem
Holly Golightlys avatar
Jag pröjsade 3" när jag pluggade, det funkade så klart och det hade 4" också gjort men det hade inte blivit lika kul. Då jobbade 8-10 nätter i månaden och kunde i princip förflytta mig enbart med apostlahästarnas hjälp. Gillar du lyan så kanske det är värt det men räkna med att jobba hela sommaren.
Citera
2006-03-30, 02:18
Bannlyst
har du beräknat månadskostnaden på det priset som det står i annonsen?
Räkna med att det priset kommer stiga med några hundra tusen isf.
Citera
2006-03-30, 02:20
Medlem
rashbans avatar
Har klasskompisar som har hyror runt 3500-4000 och de klarar sig men jobbar extra för att få det hela att gå runt. Förutsatt att du har tänkt ha bredband av något slag och köper SL-kort så närmar sig nog de fasta utgifterna 5000:- per månad, vilket ju är riktigt mycket om det är CSN-pengarna man ska leva på.

Jag bor i studentkorridor och betalar 2500 för hyra + bredband, ca: 200:- för telefoni (fast + mobil) och så gör jag väl av med en eller två remsor á 145:- till tunnelbanan per månad. Under 3000 för sådant alltså, och således 3900 att spendera på mat och annat nödvändigt. Å andra sidan är det inte direkt glamouröst att bo i studentkorridor och jag skulle vara villig att gå ner en hel del i standard på mat och sådant om jag hade möjligheten att fixa en vettig lägenhet istället.

Du behöver ju i och för sig inte jobba speciellt mycket för att dryga ut studiemedlen tillräckligt mycket för att ha råd att bo där så om jag vore du skulle jag slå till.
Citera
2006-03-30, 02:29
Medlem
Brandbils avatar
lite som rashban, jag har polare som ligger på över 4k men de måste jobba och har iaf inte så mkt pengar över.

Det går garanterat och många betalar så mkt för en hyresrätt.
Citera
2006-03-30, 02:38
Medlem
Grejen är alltså att vi i nuläget "har" lägenheten. Kontrakten skrivs imorgon och för en stund sedan fick morsan stora självan över hur det skulle gå för mig att klara den hyran etc. (hon är ganska nojjig medan jag är mer: det ordnar sig)
4000 är alltså det jag kommer betala och då ingår el, vatten, kabeltv i priset. Det första halvåret kommer de att betala lånekostnaden (som drar av 1400 på hyran) så det blir 2600 för mig att betala (vilket jag lugnt kommer att klara av)

Hur som helst, man får väl använda fantasin liksom för att få det att gå runt, erbjuda sig att fixa folks datorer för en billig penning etc.

Detta är alltså min första flytt så man har ju lite tankar. Tänker dock att om jag väl har ett eget boende kommer det inte alls kännas lika tungt att jobba hårt för det, man kan nog leva länge på frihetskänslan som ger en energi.

Om allt skulle skita sig är det väl ändå bara att sälja i värsta fall och byta ner sig till nåt billigare. tror knappast att lägenhetspriset kan gå ner på ett halvår så att det blir en stor förlust.
Citera
2006-03-30, 02:47
Medlem
Skaffa en rumskamrat kanske?
Citera
2006-03-30, 02:59
Medlem
jag bor nu i en etta som jag pröjsar 3200 kr för. men då ingår de el vatten och 100mgb bbb. sen kostar mat ungerfär 1000kr. nöjer kostar oxå. så du bör tenka på alla utgifter innan du sätter dig i din egen lya. själv jobbar jag bara fredagar och lördagar. och får in 9600 efter skatt. jag har massviss med drix oxå så jag klarar mig bättre på de en min lön. min tips till dig är så länge du trivs hemma så bör du inte flytta. de är skönt o ha mat hemma och att mamma lagar de.

lycka till Mosse
Citera
2006-03-30, 03:06
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Det första halvåret kommer de att betala lånekostnaden (som drar av 1400 på hyran) så det blir 2600 för mig att betala (vilket jag lugnt kommer att klara av)

Vilka kommer att betala?

Hur som helst, utnyttja den tiden till att lägga undan en slant varje månad. Sparar du 700 i månaden så vet du ju att du kan hålla samma nivå i ett år. Det kommer att gå vägen.
Citera
2006-03-30, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiWed
Skaffa en rumskamrat kanske?

Hm, är rätt inne på att bo själv, inte vill man väl ha nån drul inneboende i sin första etta..förtar lite av känslan kanske.

Mosse: jag trivs inte hemma längre, det är därför jag vill flytta.

Fan vad svårt det ska vara. kanske bäst att vänta om man inte känner sig helt 100 på att man grejar det. fast vafan..det får väl gå på något sätt. Jag har inte så stora utgifter egentligen.
Citera
2006-03-30, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holly Golightly
Vilka kommer att betala?

Hur som helst, utnyttja den tiden till att lägga undan en slant varje månad. Sparar du 700 i månaden så vet du ju att du kan hålla samma nivå i ett år. Det kommer att gå vägen.

föräldrarna har sagt att de kan hjälpa mig i ett halvår, tills jag kommer på fötter typ.
Sen lär man väl kunna få ett okej bostadsbidrag? fast hur går det om bostaden står på föräldrarna..hm
Citera
2006-03-30, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Fan vad svårt det ska vara. kanske bäst att vänta om man inte känner sig helt 100 på att man grejar det.
Man kan inte få garantier på allt här i världen, Henkko. Om man känner att man måste vara 100 på allting hela tiden så kommer man ingenstans i livet. Livet är en serie chansningar, några kommer att slå fel men det mesta brukar falla väl ut.

Visst, det finns en marginell risk att allt går åt helvete men den risken tar Du ju även så fort Du sätter Dig i ett flygplan eller dricker Dig full. Världen är full av möjligheter för plötslig och total katastrof men det sannolika är att det INTE kommer att gå åt helvete.

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in