2020-04-19, 14:01
Medlem
Jag hade tänkt köpa bitcoin för en hyfsad summa pengar och ligga på ett par år, vilken sida skulle ni rekommendera som är säker och har hyfsade avgifter?

Jag har tänkt att betala skatt på eventuella vinster så gärna någon sida som rapporterar sådant automatiskt.
Citera
2020-04-19, 14:16
Medlem
ingen
Citera
2020-04-19, 14:23
Medlem
Vad du än gör så förvara inte dina bitcoin på någon sida. Spara på ett säkert ställer istället. Det var inte kul när myndigheterna stängde ner btc-e.com rakt framför näsan på en.
Citera
2020-04-19, 15:50
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zormac
Jag hade tänkt köpa bitcoin för en hyfsad summa pengar och ligga på ett par år, vilken sida skulle ni rekommendera som är säker och har hyfsade avgifter?

Jag har tänkt att betala skatt på eventuella vinster så gärna någon sida som rapporterar sådant automatiskt.
En ny bra svensk sajt är trijo.co som har ganska låga avgifter, 2% för insättning och därefter inga avgifter just nu. Smidigt att överföra till och från bank.

Bitstamp, Kraken eller Coinbase Pro är annars rekommenderade,, så länge din bank tillåter överföringar dit då flera banker redan har blockat.
Citera
2020-04-21, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Vad du än gör så förvara inte dina bitcoin på någon sida. Spara på ett säkert ställer istället. Det var inte kul när myndigheterna stängde ner btc-e.com rakt framför näsan på en.
Hmmm nej det låter ju inte trevligt alls.

Finns det någon bra guide för hur man köper och förvarar säkert?
Citera
2020-04-21, 23:31
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:

De två säkraste sätten att förvara bitcoins på:

En mjukvaruplånbok
1. Ladda ner Electrum Wallet för datorn alternativt Green Bitcoin Wallet för iPhone/Android
2. Du blir ombedd att skriva ner återställnings-seeden på ett papper som du sparar på ett säkert ställe offline

Hårdvaruplånbok
1. Du köper en Trezor, Ledger eller Coldcard (direkt ifrån tillverkaren)

Hårdvaruplånbok är allra säkrast eftersom coinsen går säkra även om datorn skulle vara drabbad av något virus. Så det är att rekommendera om det rör sig om större summor.
Citera
2020-04-23, 05:23
Medlem
Citat:

Ja. Förvara på USB eller annat fysiskt. Behövs ingen guide. Ens krypto är en kod som man kan spara
Citera
2020-04-25, 16:23
Medlem
Om du är långsiktig investerare kan jag starkt rekommendera Bitcoin certifikatet på Avanza. Kan hålla det i ISK så du slipper betala/deklarera skatt (endast liten % per år). Kan endast tradeas under svenska börsens öppettider vilket är nackdelen för de flesta, men för dig låter det inte som ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in