Citat:
Ursprungligen postat av
torstenferdinand
Problemet är ju också intelligenta människor som inte gör något av sitt liv. Som mig själv till exempel. Människor som mig måste ju ändå kvala in i en alldeles särskilld kategori av idiot. För jag känner mig verkligen korkad emellanåt trots att jag ändå är jävligt påläst. Men det mesta jag läst på om är vad de flesta skulle kalla onödigt vetande. Jag själv känner att jag inte har någon nytta av den kunskap jag sitter på. Jag mår bara dåligt av det jag vet. Önskar ärligt talat att jag aldrig tog reda på något. Ignorance is bliss liskom.
Kan någon relatera? Är jag en idiot? För jag känner mig verkligen som en sådan emellanåt. Jag är inte bättre än någon annan. Ursäkta om det lät lite Jante av mig, men så känner jag. Jag är mänskligt avskräde egentligen när jag tänker efter. Ett missfoster.
En egenskap som inte ger upphov till ett bättre liv, kan man verkligen ifrågasätta nyttan av. Intelligens gav oss atombomben...
Min definition av intelligens är förmåga att lära sig ett teoretiskt material. Ju svårare ämne och material, desto intelligentare.
Men visst, att gå från att veta hur man skapar sig ett gott liv, till att verkligen kunna göra det, är två helt olika saker. Någon kanske kommer fram till att en hustru och några pigga barn ökar chanserna till ett meningsfullt liv, men därifrån är ju steget ibland mycket långt till att kunna träffa en bra kvinna, behålla henne, och att skaffa och fostra några barn. Kanske är brist på intelligens rent av en fördel vid social interaktion, utom med andra lika intelligenta.
Blir lite nyfiken varför du beskrev dig så som du gjorde. Lite som att du är din egen värsta fiende.