• 7
  • 8
2020-04-25, 08:47
Medlem
proconsuls avatar
Idioter jämfört med vad?
Citera
2020-04-25, 10:42
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kan hålla med till viss del men om det är en tråd om IQ är det inget fel att redovisa resultat.

Sen det med senap låter lustigt då det knappast är ett kontroversiellt ämne. För egen del gillar jag vilken senap jag själv gillar och struntar högaktningsfullt i vad andra tycker. Det gäller förresten med allt eller det mesta såsom musiksmak etc.

Inget fel i att redovisa resultat visst, men många antar att bara för att de har fått lite högre på nåt IQ-test (oftast via nätet, där även jag får höga resultat) så är minsann allt de tycker och tänker helt korrekt och "alla andra är bara dumma/idioter". Det är ett ganska anti-intellektuellt vis att hantera saker på. Och en slående vanlig attityd. Personligen respekterar jag folk som är smarta och kan hantera sina omgivningar, utan att behöva skryta och "stryka ut" det över andra.

Det med senapen handlar om att han lätt blir högljudd och "bryr sig" om random saker. Min teori är som sagt att han gärna gör så för att han ser möjlighet att vinna sociala poänger på att dissa folk. Förmodligen en restprodukt via hans mobbingliknande skolgång. Liksom med musiksmak har jag också fått höra högljutt om "vilken idiot jag är" för att jag inte gillar samma band som någon annan. Folk bryr sig helt enkelt om helt arbiträra ointressanta saker, och liksom dig så struntar jag högaktningsfullt i det. Ibland har jag diskussioner bara för snackets skull, men sällan bryr jag mig egentligen när helst det kommer till smak, etc.
Citera
2020-04-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Inget fel i att redovisa resultat visst, men många antar att bara för att de har fått lite högre på nåt IQ-test (oftast via nätet, där även jag får höga resultat) så är minsann allt de tycker och tänker helt korrekt och "alla andra är bara dumma/idioter". Det är ett ganska anti-intellektuellt vis att hantera saker på. Och en slående vanlig attityd. Personligen respekterar jag folk som är smarta och kan hantera sina omgivningar, utan att behöva skryta och "stryka ut" det över andra.

Det med senapen handlar om att han lätt blir högljudd och "bryr sig" om random saker. Min teori är som sagt att han gärna gör så för att han ser möjlighet att vinna sociala poänger på att dissa folk. Förmodligen en restprodukt via hans mobbingliknande skolgång. Liksom med musiksmak har jag också fått höra högljutt om "vilken idiot jag är" för att jag inte gillar samma band som någon annan. Folk bryr sig helt enkelt om helt arbiträra ointressanta saker, och liksom dig så struntar jag högaktningsfullt i det. Ibland har jag diskussioner bara för snackets skull, men sällan bryr jag mig egentligen när helst det kommer till smak, etc.
Tolka det inte fel nu, men hur gammal är du? Ingen över 13 år kallar väl någon annan idiot pga musiksmak? Tror inte jag hört något liknande sen folk delades upp i synthare och hårdrockare. (Ja, jag är gammal).
Citera
2020-04-25, 12:09
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Tolka det inte fel nu, men hur gammal är du? Ingen över 13 år kallar väl någon annan idiot pga musiksmak? Tror inte jag hört något liknande sen folk delades upp i synthare och hårdrockare. (Ja, jag är gammal).

Jag är runt 30. Och tja, det har väl inte hänt nyligen heller. Folk hittar oftast nåt annat numera.
Citera
2020-04-27, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Problemet är ju också intelligenta människor som inte gör något av sitt liv. Som mig själv till exempel. Människor som mig måste ju ändå kvala in i en alldeles särskilld kategori av idiot. För jag känner mig verkligen korkad emellanåt trots att jag ändå är jävligt påläst. Men det mesta jag läst på om är vad de flesta skulle kalla onödigt vetande. Jag själv känner att jag inte har någon nytta av den kunskap jag sitter på. Jag mår bara dåligt av det jag vet. Önskar ärligt talat att jag aldrig tog reda på något. Ignorance is bliss liskom.

Kan någon relatera? Är jag en idiot? För jag känner mig verkligen som en sådan emellanåt. Jag är inte bättre än någon annan. Ursäkta om det lät lite Jante av mig, men så känner jag. Jag är mänskligt avskräde egentligen när jag tänker efter. Ett missfoster.

En egenskap som inte ger upphov till ett bättre liv, kan man verkligen ifrågasätta nyttan av. Intelligens gav oss atombomben...

Min definition av intelligens är förmåga att lära sig ett teoretiskt material. Ju svårare ämne och material, desto intelligentare.

Men visst, att gå från att veta hur man skapar sig ett gott liv, till att verkligen kunna göra det, är två helt olika saker. Någon kanske kommer fram till att en hustru och några pigga barn ökar chanserna till ett meningsfullt liv, men därifrån är ju steget ibland mycket långt till att kunna träffa en bra kvinna, behålla henne, och att skaffa och fostra några barn. Kanske är brist på intelligens rent av en fördel vid social interaktion, utom med andra lika intelligenta.

Blir lite nyfiken varför du beskrev dig så som du gjorde. Lite som att du är din egen värsta fiende.
Citera
2020-04-27, 20:16
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Stefan Löfvén är statsminister. Så det kan inte förhålla sig på något annat sätt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in